| Interactive websites for e-Learning |
(echte, interactieve leeromgevingen met veel intelligente en dynamische onderdelen en parallelle informatie)
(hogere orde websites)
Dit hoofdstuk gaat over hogere orde educatieve websites (Min, 1998). Als website geprogrammeerde elementen bevat en 'intelligentie', zoals bij educatieve simulatie applets, en er is tekst en uitleg bij, dan speken we hier van hogere orde courseware. Met dit type websites kan echt - actief - geleerd en gewerkt of iets gedaan worden.
We spreken daarom ook wel in termen van een doe-, werk- of leer-omgevingen of een combinatie daarvan. Bij gewone doe- en werk-omgevingen is er meestal geen sprake van e-learning. Behalve wellicht bij educatieve drill-programmaatjes, maar dat is een ander soort leren, namelijk vaardigheden leren. En gewone - tutotiele - courseware is meestal 'te plat'; te passief. Er zijn geen actieve, open momenten. Gewone courseware noemen we hier eerste orde courseware; en dat type courseware staat meestal op eerste orde websites.
Zoals elders al beschreven is, onderkennen we (in onze vakken) drie ordes in websites.
- websites waar geen sprake is van iets eduactiefs; bijvoorbeeld publieks-software; o orde websites; zie figuur 1;
- websites waar sprake is van gewone educatieve informatie, xxx of courseware; bijvoorbeeld publieks-software; o orde websites; zie figuur 2;
- websites waarop - naast de gewone educatieve informatie, xxx of tutoriele courseware - intelligente geprogrammeerde micro-werelden op bevinden; bijvoorbeeld publieks-software; o orde websites; zie figuur xx en xxx;
De laatste worden feitelijk hier beschreven.
Van 'echte' e-learing kan men meestal pas spreken als de website eduactief bedoeld is en er niet zo zeer geleerd wordt middels teksten, maar dat er een ontdek-moment en een ontdek-omgeving of een micro-wereld inzit, waarbij het leerlingen mogelijk wordt gemaakt zelfstandig iets te ondekken en inzicht in een fenomeen uit de biologie, de economie, de natuurkunde of uit de fysiologie te krijgen, d.w.z. discovery learning of al dan niet gecoached ontdekkend leren (Min, 1985 - 2003).
Voorbeelden
0e orde e-learning omgevingen
Een gewone, niet-educatieve publieke website.
1e orde e-learning omgevingen
een gewone eduactieve website.
2e orde e-learning omgevingen (de kale losse onderdelen)
Kale microwerelden. Hier: een lift die op en neer kan gaan.
In deze xxx xxxx
Kale microwerelden. Hier: een buizensysteem welke kan draaien.
In deze xxx xxxx
Microwerelden, maar uitgebreid met een aantal losse extra windows.
In deze xxx xxxx
2e orde e-learning omgevingen (opgetuigd en ingebed)
Microwerelden opgetuigd met parallelle instructie.
In deze xxx xxxx
Microwerelden ingebed in tutoriele courseware.
In deze courseware xxxx
Enschede, nov. 2003.