Sound
Geluid noemen we in dit wereldje graag sound of audio. Wat kun je ermee? Sound, audio of geluid is altijd lineair; soms is het een (korte) noot of een toon; soms is het een (lange) melodie; soms een stem; soms een heel orkest; soms baby-geluiden of soms wordt er ergens - om aandacht te trekken gewone witte ruis toegepast. Geluid is altijd een linear element met een bepaalde tijdsduur. (Zie elders.) Je kunt het bij het inladen van de pagina aanzetten, maar meestal is er een apart standaard userinterface of zijn er ook wel speciale knoppen geprogrammeerd waarmee je geluid ook aan of uit kan zetten.
Een stem
Hier hoor je bij het inkomen op deze web-pagina een stem. Deze stem probeert een plaatje van de bloedsomloop bij de mens te verduidelijken. Het is derhalve een parallelle instructie. Zo worden twee perceptie-kanalen gebruikt: oog en oor.
De bloedsomloop - het cardiovasculaire systeem
Als je de web-pagina reload hoor je de stem opnieuw. Hier volgen nog een paar voorbeelden met name instructies over geneesmiddelen zoals die je die bij een simulatie of bij een plaatje kan gebruiken.
Uitleg met stem, automatisch na het klikken op knop
Een stem kan heel goed automatisch starten nadat je op een knop hebt gedrukt. Bij deze techniek gebruik je dus niet het userinterface dat lineaire elementen zo kenmerkt. Alleen een of twee geprogrammeerde knoppen die het bestand met het geluidje openen resp. sluiten.
Uitleg met stem en beeld (video)
Uitleg kan heel goed gedaan worden met een talking head; een sprekend hoofd. Een talking head trekt de aandacht. Bij deze techniek staan tevens alle technieken van QuickTime tot je beschikking.
== Hier wordt nog naar een voorbeeld gezocht ====
Enschede, aug, 2003.