Methoden & Technieken

Integreren

De kern van het integreren is het aan elkaar linken of "aan elkaar programmeren" van onderdelen. Dat eerste kan bijvoorbeeld binnen MacroMind Director of STiP, maar dat tweede zal praktisch altijd in een hogere programmeertaal moeten gebeuren. En dan rekenen wij HyperTalk, SuperTalk, VisualBasic en JavaScript voor het gemak maar even tot de hogere programmeertalen en niet tot de auteurs-systemen.

Programmeren

Het is belangrijk dat studenten leren te programmeren en weten - en ervaren - wat bijvoorbeeld recursie vermag of hoe een repeat-loop functioneert. Wij vinden programeer-ervaring in het eerste en tweede jaar van essentieel belang, omdat kennis nemen van essentiële principes en achtergronden van interactieve programmatuur van doorslaggevend belang is en in een toegepast onderwijskunde-curriculum thuis hoort. Het gaat om "methoden en technieken van (of over) het ontwerpen van (interactieve) leermiddelen".

Editors

Het leren maken van losse objecten als hierboven beschreven, kan niet zonder de daar voor meest geschikte gereedschappen c.q. editors om al die verschillende objecten te maken: voor de vakman (hier: de vormgever) voor het maken van de losse onderdelen. Ontwerpers - en TO studenten als aankomende ontwerpers (architecten of ingenieurs) - hoeven om de basisprincipes te leren van interactieve leermiddelen, niet persé de meest geavanceerde editors en tools te gebruiken. Wij kunnen in de eerste drie jaar van het TO- curriculum best volstaan met een groot aantal (maar wel van elke soort één), eenvoudige editors voor het maken van teksten, animaties, plaatjes, video. Vanwege het eenvoudige feit dat niet het afzonderlijke object, maar het totaalproduct bij onze practica centraal staat.

Men vraagt zich wel eens af waarom er bij practica met zoveel verschillende editors wordt geleerd te werken. Men moet beseffen dat dit ten eerste wel mee valt, ten tweede geen probleem is op een Mac en ten derde is het - vanuit onze visie - niet de bedoeling de editors te leren MAAR een totaalproduct stap voor stap te leren maken.