De opzet van dit vak

Hier vinden jullie informatie over de opbouw van het vak 'computersimulatie als leermiddel'. De informatie betreft de opzet van dit vak, de doelstellingen en de relaties met andere vakken. De theoretische gedeelten staan in de reader en deels op de web-site van dit vak. De theoretische gedeelten komen in de colleges aan de orde; de practische zaken over het maken van een simulatie ook.

De docenten bij dit vak zijn Rik Min, wetenschappelijk medewerker / universitair docent bij de afdeling ISM (voorheen: vakgroep ISM) en J. de Goeijen, ingenieur en multimedia-specialist van het Onderwijskundig Centrum (OC). Rik Min geeft de theoretische onderdelen (de colleges) en Jan de Goeijen geeft de praktische onderdelen (de werkcolleges).

De cursus-teksten zullen in principe ook in een reader verkrijgbaar zijn, voornamelijk omdat TO het voorschrijft dat examenstof ook op papier verkrijgbaar moet zijn. In de teksten zoals die op onze site staan, zijn echter een groot aantal 'draaiende' ('runable') voorbeelden opgenomen en een groot aantal andere voorbeelden. Die zijn in de reader niet te runnen, hooguit te herkennen doordat ze zijn onderstreept.

In het vak 'Multimedia Programmeren' zijn de meeste methoden en technieken aan de orde geweest die je bij dit vak kan gebruiken (modellen doorrekenen, animaties opzetten, etc.). Toch kent dit vak een aantal nieuwe dingen. Zo zullen jullie leren om gaan met de programmeertaal java.

Schrik niet. Jullie hoeven geen geheel nieuwe of complete java-programma's te schrijven. Je hoeft alleen maar een bestaand java-programma aan te passen. Iemand zonder java-ervaring kan in principe met dit vak meedoen. Zeker als je redelijk goed kunt omgaan met javascript en HTML.

Doelstellingen

De doelstellingen die we hebben bij dit vak hebben opgesteld, komen er in het kort op neer dat we jullie op een heel degelijke manier willen laten kennis maken met
  • onderwijskundige achtergronden (van simulatie als leermiddel)
  • 'echte' modellen (van fenomenen)
  • java-applets
  • ontwerptheorieen.
  • Leerdoelen

    De leerdoelen die we ons stellen zijn de volgenden:

    Deze cursus wordt zo opgebouwd dat studenten op colleges een aantal theoretische concepten te horen krijgen en bij de practica daarmee een echte simulatie-leeromgeving (op het web) kunnen bouwen.

    Practicumwerkstuk

    De studenten zullen in groepjes van twee een werkstuk moeten zien te realiseren, waarmee ze kunnen bewijzen dat ze een wiskundig model (van een fenomeen) kunnen 'instrumenteren'. D.w.z. dat ze een wiskundig model op een stukje papier moeten kunnen omzetten naar een volwaardig leermiddel (op het web).