Zes
dimensionale e-boeken nodigen uit tot leren!
Youp
van 't Hek omschreef een boek eens als een stapeltje faxen. Als het
aan Rik Min ligt, wordt een serie goed geordende, interactieve '
websites' binnenkort eveneens een mogelijke omschrijving. E-Books
bieden volgens Min veel toegevoegde waarde naast het conventionele
boek; maar dan wel e-boeken met zes-dimensies... Vooral bij leer- en
handboeken is er veel toekomst voor deze zes-dimensionale
e-boeken. |
Rik Min |
Min neemt over enige
tijd afscheid als docent educatieve software aan de faculteit
Gedragswetenschappen en onderzoeker van het Centrum voor Telematica
en Informatietechnologie van de Universiteit Twente. Met het oog op
zijn komend vertrek wilde hij zijn collegedictaten,
practicumhandleidingen en papers die hij als zijn erfenis beschouwt,
blijvend toegankelijk maken. Zo ontstond het idee deze ‘gewone
boeken’ te integreren en te digitaliseren. Als snel bleek dat een
twee dimensionaal boek, bestaande uit platte tekst en plaatjes,
relatief eenvoudig is uit te breiden met meer
dimensies.
e-Book
"Een e-book is
eigenlijk een elektronische versie van alles wat je hebt. De meeste
mensen hebben het dan over platte tekst en beelden in de vorm van
een serie Acrobat-documenten. Als je ophoudt bij tekst en plaatjes
bied je niet meer dan een website met de inhoud van een
conventioneel boek. Een nadeel van een website is dat deze alle
kanten opspringt, terwijl een boek een afgebakend, goed geordend
geheel is. In deze vorm is het bijvoorbeeld ook een voordeel dat
een e-book voor bijvoorbeeld schoolkinderen niet meer zoveel gewicht
hoeven mee te dragen. Een uitgever kan begin september een laptop of
memorystick vullen met alle benodigde boeken en dat voor een
bepaalde prijs aan de markt aanbieden. Het kind hoeft dan alleen nog
maar dat pakket te kopen – inclusief de labtop - en mee te nemen.
|
Anderen hebben deze
twee dimensies al op gewone websites aangevuld met spraak, video en
animaties en komen zo tot een vijfdimensionaal medium. Wij ook. Ik
ben echter verder gegaan en heb er de zesde dimensie met betrekking
tot 'intelligentie', intelligente objecten, aan toegevoegd in de
vorm van kleine interactieve onderdelen. Ik heb voorbeelden uit mijn
lessen en practica in mijn boeken gezet, waardoor deze dynamisch
en
interactief zijn worden," aldus
Min.
i-Book
of e-book "Voor mij is de
potentie van de zesde dimensie het meest interessant. Daarmee worden
mijn e-boeken, feitelijk i-boeken, met een i. In mijn visie is een
i-book een boek met hoofdstukken en paragrafen maar dan op een hoger
niveau, met name omdat er interactieve voorbeelden in zitten. Het is
een boek met uitleg (met beeld en geluid), maar ook met
microwerelden, interactieve modellen die de lezer zelf kan
uitproberen, de mogelijkheid geven de leerstof te
ervaren."
Beeldscherm "Een boek is
fantastisch. Dat zal op zichzelf nooit verdwijnen. Je kunt het
overal mee naartoe nemen en je kunt er heerlijk in bladeren. Maar
e-books en i-books hebben extra functionaliteit. Dat kunnen we
aantonen. Dat maakt het – als idee - interessant voor de toekomst.
Omdat je zelfs met een i-mode gsm-etje eenvoudig door een e-boek
kunt browsen, zijn e-books in principe ook overal toegankelijk
zonder computer. Met i-mode toestellen voorlopig echter wel alleen
maar een-dimensionaal, maar dat zal snel anders worden. De beperking
van digitale boeken is en blijft echter het beeldscherm. Heel veel
mensen werken weliswaar met een beeldscherm, maar vinden het niet
altijd prettig om van een beeldscherm te lezen, laat staan een
probleem op te lossen op een schermpje. Hoewel je weet dus
nooit. |
E-boeken
schrijvers moeten oplossingen zien te zoeken in het parallellisme
concept: kan een gebruiker het geheel steeds goed overzien van een
leer-onderdeel: qua tekst en bijbehorend plaatjes.
Een beeldscherm voorziet slechts minimaal in de behoefte van de mens
om steeds – per probleem - alles te willen overzien.
Toegevoegde
waarde Door
extra
(unieke) functionaliteiten aan te bieden, kan een digitaal boek
het wel winnen van een conventioneel boek. Ik heb bijvoorbeeld een
model van een viskwekerij opgenomen in een hoofdstuk in mijn boek om
uit te leggen en te ervaren wat een leerobject
is. In het model zijn
vier grootheden opgenomen waarmee de lezer,
in dat hoofdstuk over leermiddelen, zelf even kan spelen. Het
interactieve model geeft leuke feedback over de interacties; het
motiveert tot een bezoekje aan de echte website. Dergelijke directe
leerervaringen bij het gewoon lezen over een onderwerp, zijn heel
waardevol," vindt Min. |
Het
begrip dimensie. Min onderscheidt er zes bij web-media. Tekst is in
documenten de 'eerste dimensie' en slimme intelligente applicaties
de 'zesde dimensie' (Min,
2002-2004) |
i-Reports "De toepassing
van de zesde
dimensie kan ook worden toegepast in elektronische rapporten. Dat
wil zeggen, ook in het zakenleven, de handel en de commercie kan het
concept toegevoegde waarde hebben. Je kunt
een i-report gebruiken om informatie beter, eenvoudiger en
aantrekkelijker te ontsluiten. Zo is een i-report over nieuwbouw
aantrekkelijker en overtuigender, wanneer er rekenmodellen in zijn
opgenomen waarmee snel inzichtelijk kan worden gemaakt wat het
betekent voor een investering als er meer of minder vierkante meters
nodig zijn. Deze vorm van interactieve documenten staat nog in de
kinderschoenen, maar heeft absoluut potentie," verklaart Min vol
vuur. |
Dit
is een uitgave van Koenen Baak en Partners te Voorburg. KBenP
Actueel verschijnt 4x per jaar.
We bedanken voor hun
medewerking aan dit nummer: de heren Van Luxemburg en
Min
Eindredactie en vormgeving: Koenen Baak en
Partners Teksten en foto’s: Entre-Vous Communicatie Advies
(Diepenveen), Koenen Baak en Partners
(Voorburg) |
|
Koenen
Baak en Partners, Postbus
164, 2270 AD Voorburg, tel. 070-300 06 84, e-mail info@KBenP.nl internet http://www.kbenp.nl |
|