Gepubliceerd in : Tijdschrift voor hoger onderwijs & managment ...... (1997).
Key-words:
instructie, studeerbaarheid, instructiemiddelen, leermiddelen.
Computer-based simulaties hebben veel toepassingen in het hoger onderwijs. Ze kunnen worden gebruikt als leermiddel om inzicht te krijgen in bepaalde dynamische fenomenen die je op een andere manier onmogelijk of moeilijk kunt demonstreren en bestuderen. Dergelijke interactieve leermiddelen op cd-rom of cd-i leveren echter problemen op, vooral als een docent een programma op een docentonafhankelijke of intensievere manier wil gebruiken. Logistieke problemen, zoals een tekort aan werkplekken met een goede cd-rom voorziening. Maar ook en vooral problemen van hanteerbaarheid en het actueel houden van de software, bijvoorbeeld als een docent al zijn studenten tegelijkertijd met een schijfje wil laten werken of als hij de software wil aanpassen.
Bij simulaties gaat het om de juiste balans tussen een open leeromgeving en een zekere mate van coaching. Het simulatieprogramma is een vast gegeven, ontwikkeld door een leermiddelenontwerper of een uitgever. Het instructiemateriaal echter moet flexibel zijn. Lesmateriaal dat niet door de docent kan worden aangepast loopt de kans ongebruikt te blijven. Simulaties zijn pas compleet als de docent aan een les aangepaste instructies en opdrachten kan maken. Goede opdrachten en goede coaching zijn een voorwaarde willen studente er wat van opsteken. Het WWW in combinatie met de programmeertaal java, biedt hiertoe ongekende mogelijkheden
De docent kan zelf de opdrachten bedenken, maar hij kan ze ook van het Web halen, ze eventueel vertalen en aanpassen en op zijn eigen site zetten. De student moet dan interactief en online op het Web, binnen een redelijke tijd een probleem analyseren en oplossen. Hij mag daartoe alle informatie die zich op de betreffende pages of site bevindt gebruiken. Hij zal van Web-pagina naar Web-pagina surfen of Web-pagina's naast een simulatieleggen om een uitleg of instructie nog eens na te lezen. Studenten vinden dit soort doe-omgevingen leuk. Ze raken er sterk door gemotiveerd en kunnen helemaal in het onderwerp opgaan. Het gevaar bestaat wel dat ze op het Web verdwalen. De docent moet dat koste wat het kost zien te voorkomen. Dat kan door goed instructiemateriaal en goede opdrachten, het liefst zoveel mogelijk als Web pagina.
Min, R, (1997)
Voorbeelden van java-applets zijn te zien op
de volgende lokaties:
Min, R, (1997)
Tijdschrift voor hoger onderwijs & managment.
Min, R, (1997)
Internet .....
Min, R, (1997)
Boek .....