AFSTUDEERPROJECTEN - ONDERZOEKSPROJECTEN

van Rik Min


Deze pagina gaat over afstudeerprojecten op het gebied van multimedia en speciaal de op het gebied van het realiseren van specifieke leer-omgevingen voor simulatie. In het studiejaar 1999 zijn de volgende afstudeerprojecten mogelijk, t.w.:
  • Een ontwerpgericht onderzoek naar de mogelijkheden van Internet in het basisonderwijs (adventures, educatieve spelletjes, etc.);
  • Een ontwerpgericht onderzoek naar de mogelijkheden van Internet en het WEB voor medisch onderwijs bij medische faculteiten;
  • Een multimediaal programma ontwerpen aangaande architectuur;
  • Deelname aan het Parallellisme-project;
  • Een ontwerpgericht onderzoek aangaande het omzetten van geavanceerde simulatie programma's van cd-rom naar internet (met o.a. het javaTHESIS systeem)
  • Een ontwerpgericht onderzoek naar samenwerking tussen AKI en TO t.b.v. nieuwe vormen van onderwijs en onderzoek;
  • Een ontwerpgericht onderzoek naar een virtueel multimediaal ziekenhuis (leerhuis) voor online medische trainingen (incl. online simulaties) ontwerpen.
  • Recente afstudeerprojecten: Michell Tappel (Leeuwarden), Antony v.d. Berg (Hengelo), Edwin Agelink, Derek Kuipers (van Hall instituut), Sakia Meulman (Kenia), Soila Vries (intern project), Tran (MSc-project) en Tao Yu (MSc-project).


    Onderzoek: Het ontwerpen, ontwikkelen en evalueren van educatieve WEB-sites met eenvoudige doch doeltreffende java-applets conform het parallelisme concept.

    Er is binnen het onderwijs op middelbare scholen (en elders) behoefte aan eenvoudige doch doeltreffende java-applets gebaseerd op o.a. het parallelisme concept. Met deze WEB-pages kunnen docenten van middelbare en hogere beroepsopleidingen op een handige en inzichtelijke manier allerlei verschillende wiskundige modellen op hun dynamisch gedrag aanbieden. Met dit soort (simulatie) software kan bijvoorbeeld een dynamisch fenomeen uit het dagelijks leven on-line op het WEB kan worden bestudeerd. De output van dergelijke processen dient op een of andere manier grafisch of middels animatie weergegeven te worden.

    De universiteit Twente (UT) heeft voor een dergelijke leeromgeving een aantal criteria en randvoorwaarden opgesteld en tevens een concept (sjabloon) ontwikkeld voor een user- interface. Het ontwikkelsysteem moet verder worden ontworpen en ontwikkeld onder Java en binnen een HTML-pagina passen.

    De nieuwe ontwikkelingen rond ICT, o.a. teleleren, distance learning, etc. en het via het WEB toegang hebben tot allerhanden extra bronmateriaal maken een platform-onafhankelijkheid mogelijk die tot voorkort ongekend was. In die context zijn een aantal vragen relevant:

    Er kan worden aangesloten bij een langlopend onderzoek en er kan gebruik gemaakt worden van rapporten en publikaties over dit soort software. Studenten moeten niet opzien tegen een klein beetje programmeren in bestaande Java-applets en prototypes - die bij TO zijn ontworpen - moeten worden aangepast worden.



    Afstudeerplek bij TNO Technische Menskunde te Soesterberg:

    Onderzoek naar de verbetering van de COO generator

    Achtergrond: In 2000 is in opdracht van de Koninklijke Landmacht de COO generator 1.0 tot stand gekomen. Dit is een elektronisch ondersteuningsmiddel voor het ontwikkelen van Computer Ondersteund Onderwijs (COO). Met behulp van templates en wizards wordt het ontwerpproces van COO voor relatief onervaren ontwikkelaars (inhoudsdeskundigen en instructeurs) vereenvoudigd. In de templates zijn instructieprincipes 'ingebed', die de ontwikkelaars middels een vraag-antwoord dialoog door het ontwikkelproces leiden.

    Dit jaar is een onderzoeks- en ontwikkelingstraject gestart om een versie 2.0 van de COO generator te maken. Daarbij wordt versie 1.0 uitgebreid en worden verbeteringen aangebracht. Tijdens een pilot-experiment eind 2000 is de COO generator 1.0 kleinschalig getest. Daaruit kwamen al een aantal verbeterpunten naar voren. Zo ondervonden de ontwikkelaars bijvoorbeeld te weinig ondersteuning in het maken van (didactische) beslissingen.

    Probleemstelling: Het onderzoek moet uitwijzen aan welke uitbreiding en verbetering van de COO generator 1.0 er daadwerkelijke behoefte is. De aanbevelingen uit dat onderzoek vormen de basis voor de ontwikkeling van COO generator 2.0. De daadwerkelijke productie zal worden uitgevoerd door een extern software-bedrijf. In overleg met (in-/externe) begeleiders en direct betrokkenen vanuit TNO Technische Menskunde en de Koninklijke Landmacht wordt de probleemstelling verder geconcretiseerd.

    Methode: Het volgende onderzoeksplan is gemaakt;

    Stagevergoeding: Er wordt een stagevergoeding van f450,- per maand gehanteerd. Dit bedrag kan eventueel aangevuld worden met een maximum van f450,- voor kamervergoeding. Contact: TNO Technische Menskunde; 3769 ZG Soesterberg.


    CONTACTEN

    Wij hebben contacten met diverse instellingen en bedrijven, zowel in de regio als in het land. Het betreft bijvoorbeeld:




    Zie ook de andere projecten van mij.

    Hoe kunt u mij bereiken?

    Universiteit Twente
    Faculteit der Toegepaste Onderwijskunde
    Postbus 217
    7500 AE Enschede.
    Telefoon: 053 - 489 3585
    Telefoon (secr.): 053 - 489 3611
    Fax: 053 - 489 4580
    E-mail: Min@edte.utwente.nl
    WWW-pagina: http://www.TO.utwente.nl/user/ism/Min/Personal.htm