Inleiding Mediakunde 1996/97
(media, computers, informatietechnologie, informatie- en communicatietechnologie, instrumentatietechnologie, etc.)
Docent: Dr. ir. Rik Min, vakgroep Instrumentatietechnologie (leermiddelenonderzoek)
Dit bestand bevat informatie over definities, verzamelingen, lijsten, items, geheugensteuntjes, bealngrijke indelingen, opmerkingen, enz. Met dit bestand heeft u een dwarsdoorsnede van de stof zoals die op de colleges is behandeld en dat is weer een dwarsdoorsnede van de toetsstof.
Deze informatie staat ook op: TO2.sys (in de map "practica"; bij "Inl.Mk." in de map "Algemeen") (Er is een klein verschil tussen. Op de filserver zijn de sheets kant en klaar in het WORD-format gelay-out en hier op het WEB is de informatie anders gelay-out en gerangschikt en inhoudelijk iets meer aangepast aan de situatie van aug/sept 1996. Maar met deze WEB-page heeft u alles handzaam en op zich voldoende.)
INHOUD:
- Media
- Wat is een medium?
- Drie soorten multimedia gereedschappen bij practica
- Wetenschap versus techniek
- Wat is technologie
- Methoden en technieken
- Multimedia (MM) ontwerpen
- Software
- Leermiddelen
- Instructiemiddelen
- Communicatieve software
- Tools
- Samenhang tussen tools
- etc.
Zie boek Preece: hoofdstuk 1, 2, 4, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 27, 28, 29.
SHEETS
Inleiding Mediakunde voor TCW
* inhaalvak voor mensen die geen TO hebben gedaan (BSKers en HBOers) * het vak heeft een practicum karakter
* 5 colleges
* 14 practica: 7 verantwoordelijken (incl. assistenten)
* Boek: Jenny Preece (met circa 200 pagina's tentamenstof)
Accenten zullen komen te liggen
Bij colleges: op het EEN geheel maken van onderdelen uit het boek
en ideeen achter de practica, d.w.z. EEN verbindend geheel
maken;
Bij practica: op het leren maken en ontwerpen (op kunnen i.p.v.. kennen)
Media (Wat is een medium?)
Het presentatie-medium (beeldscherm) of
de 'drager' (de grondstof van de drager of
de aard van het transport-kanaal?
Voorbeelden:
* Film: de film of het doek?
* Overhead projector: de sheet(s) of het scherm?
* Dia's: de dia's, de projector of het scherm?
* Telefoon: de lijn met de centrale of het apparaat?
* Televisie: de beeldbuis of de 'ether', de kabel of de satelliet?
* Video: de tape of het afspeel-apparaat?
* CD-ROM: het schijfje of de computer?
* CD-i: het schijfje of de TV-monitor?
* Boek: de verzamelde pagina's of het distributie-netwerk?
===> Dus: Wat is HET medium nu eigenlijk precies?
Er zijn twee fundamenteel
verschillende media:
1. via een transmissie of communicatie-kanaal:
(zoals radio, TV, telefoon, enz. )
Kenmerken:
* direct
* on-line
* afrekenen per uur of jaar
* een presentatie-unit nodig (bijv. een beeldscherm)
2. via een fysieke drager:
(zoals krant, tape, boek, videoband, CD, pamflet, brochure, CD-i, CD.ROM, enz.)
Kenmerken:
* indirect
* off-line
* traditioneel transport
* afrekenen per stuk
* OOK soms een presentatie-unit nodig (bijv. een beeldscherm)
De kwaliteit van software is te vergelijken met die van een auto:
Sommige kwaliteitsaspecten zijn direct van belang voor de gebruiker van het product, zoals het benzineverbruik van een auto.
Andere aspecten zijn belangrijk voor de technici die het product bouwen en onderhouden: bijvoorbeeld hoe gemakkelijk bepaalde onderdelen in elkaar zijn te zetten.
Verder zal de producent geinteresseerd zijn in de kosten en de duur van de productie en de middelen die daar voor nodig zijn.
Userinterfaces (Human Computer Interface) (HCI) (p. 29)
Belangrijke aspecten:
Key-woorden:
Papier (p.35)
STELLING: Papier is een van de eerste communicatiemiddelen (communicatiemedium)
Maar tekeningen in het zand dan?, of op een rotswand? of op een losse steen?
Of is de dorpsomroeper een beter voorbeeld?
Denk hier eens over na.
Verhoudingen bij media (in vluchtigheid)
Conclusie: er is - in het algemeen - een zeer verschillende manier van aanpak nodig om een boodschap voor een medium te maken en de boodschap zelf is - in het algemeen - ook onvergelijkbaar anders van opzet.
De vijf verschillende, te onderscheiden soorten MM-elementen / MM-componenten
Metaforen en conceptuele modellen
Metaphors:
Voorbeeld: een tekstverwerker als een schrijfmachine opvatten
Conceptual model:
Citaat: User and designers both have conceptual models of a system.
Citaat: A conceptual model provides a framework which to consider how to design appropriate interface metaphors...
Voorbeeld: 'user models' en 'design models'
Metaforen
voorbeelden: het begrip 'advance organizer', het ladenkast idee
(bij een floppy), 'clicking', 'pointing', 'selecting'. 'moving' and
'dragging' (p. 146), maar ook 'knippen' en 'plakken' in een
document op het scherm, een 'scroll bar' (een 'schuif-
potentiometer'), het 'cafetaria systeem', het 'butler' idee,
de supermarkt metafoor, ...
In EEN klap is een moeilijk, nieuw begrip verklaard en
(oppervlakkig, maar duidelijk) te begrijpen.
NB. Metafoor = beeldspraak, beeldtaal, een 'beeld'
Paper user interface / paper metaphor
(p. 35 en p. 145; Zie ook figuur 5.10)
Xerox PARC heeft de eerste user-interface geproduceerd waarbij
de voordelen van het gebruik van vellen papier en kantoor
benodigdheden waren gekoppeld aan de functies bij (en van) een
computer: dit werd de 'desktop computer' genoemd... (Het
schrijfbureau als metafoor).
Kenmerken:
NB. Daarvoor had WordStar al de 'spreatsheet' programma's
uitgevonden en standaard computer programmatuur populair
gemaakt binnen bedrijven: een invulformulier-metafoor.
Interface metaforen (p. 149)
Educatieve en communicatieve software
(Overeenkomsten)
Bij educatieve software: mag informatie meestal direct weer vergeten worden. (Zie hst. 8: Learning)
Bij communicatieve software: moet informatie of procedures in principe onthouden worden.
Disiplines bij educatieve en communicatieve software
Drie soorten interface
Drie soorten tools --> drie soorten practica
Kenmerken:
Voorbeeld:
Wat is (en hoe is) de userinterface van de video recorder?
Metaphors <-> Conceptual models <-> Mental models
Metaphors
Conceptual models
Mental models (p. 151)
Zie boek....
Voorbeeld van enkele metaforen bij het voorstellen van een computer
Design models <-> User model
Design models (p. 151)
User model (p. 151)
User and designers both have concetual models of the system: the
user model and the design model.
System image maps the design model and the user model (p. 153)
Soorten kennis (p. 164)
The psychology of programming (p. 166; hst. 8)
Zie boek......
Software visualisation (p. 168)
Input devices (acceptatietechnieken) (p. 235; hst. 11)
Wat zijn pointing devices en wat niet?
Output devices (presentatietechnieken)
(p. ..... t/m 247; p. ..... t/m .....; hst. 12)
Interaction styles (p. 265)
Editen:
Wat is editen?
Zie college-aantekeningen en practicumboek
Tools:
Wat zijn tools?
Voorbeelden: een tekstverwerker, een grafische editor, etc.
Woord-equivalenten:
Zie college-aantekeningen en practicumboek
Drie soorten multimedia gereedschappen bij practica
Zie college-aantekeningen en practicumboek
Drie soorten multimedia gereedschappen bij practica
Er zijn vijf principieel verschillende soorten
multimedia componenten (of elementen) (en dus ook editors)
Funeste ontwikkeling op het gebied van tools (zie o.a. ook blz. 43-44 practicumhandleiding)
(maar leken trappen erin. Voorbeeld uit de colleges: MacroMind Director)
(Zie aparte serie van drie sheets; op de colleges getoond...)
Onderdelen van de Inl.Mk.-practica (gebaseerd op de gereedschaps-indeling)
Wat kunnen sommige soorten gereedschap
PowerPoint | STiP | HyperCard |
een serie sheets | bepaald type COO | allerlei soorten COO |
eenvoudige bestanden | eenvoudige programma's | gecompliceerde programma's |
om ... | om ... | om ... |
om ... | om ... | om ... |
Zie colleges ...
Software soort versus gereedschapssoort
software soort : |
PowerPoint: | STiP: | HyperCard: |
plaatjes/afbeeldingen : | - | - | - |
een serie sheets: | +++ | ++ | ++ |
eenvoudige bestanden: | +++ | +++ | +++ |
eenvoudige programma's: | - | ++ | ++++ |
tutorial COO: | - | ++ | +++ |
dynamische graphics: | - | - | +++ |
simulaties: | - | - | ++ |
gecompliceerde programma's: | - | - | ++ | <
- slecht te gebruiken
+ wel te gebruiken
++ redelijk goed te gebruiken
+++ goed te gebruiken
++++ zeer goed te gebruiken
Zie colleges.......
Verschil tussen wetenschap en techniek:
| Wetenschap | Techniek |
(-logos/-logie/-logy) | (-iek/-ics) |
---|
technologie (!!!) | auto-techniek |
biologie | computer-techniek |
ecologie | landbouw-technieken |
enz. | enz. |
| |
| |
De uitgang is vaak veelzeggend.
Over presenteren (uit een Teleac cursus, dd. mei 1995)
Een boodschap overbrengen is voor
7 % de boodschap en de inhoud zelf
35 % de woordkeus
58 % de verpakking !!
De stof aangaande deze sheets bevindt zich voornamelijk in de hoofdstukken 1, 2, 4, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 27, 28 en 29. van het boek van Jenny Preece over 'Human-Computer Interaction', Addison - Wesley, 1994
en in het practicumboek behorende bij dit vak.
Het eindcijfer van dit vak wordt bepaald door:
1. uw aanwezigheid bij een voldoende groot aantal practicumonderdelen;
2. de deel-opdrachten, die dienen allemaal met een voldoende te zijn afgesloten;
3. de eindopdracht: het cijfer dat u krijgt dient een voldoende te zijn;
4. de toets over het boek van Burger: die moet voldoende zijn;
|