Een aantal sheets (colleges 1996/97)
Onderwijskundige Technologie I, module 3
(Terlouw, Feteris & Martens)
De rol van de computer in het ontwerpproces (als tool) en
als product van het ontwerpproces (educatieve software)
* De computer als hulpmiddel
* De computer als onderwijsmiddel
Hst. 5
* computer en het ontwerpproces
* computer als onderwijsmiddel
* het automatiseren van ontwerptaken
* intelligente COO
* expert systemen
* hypertekst systemen
* interactieve video
* OKT model (incl. aangepaste OKT model)
Hst. 6
* verhogen van abstractienivo
* de rol van creativiteit
Instrumentation Technology
Research Topic
* Methods
* Techniques
* Designing (universal) systems
* Philosophy about learning environments
* Theories (design theories)
OKT model: fasering en resultaten
Type 'A' en 'B' onderzoek
De wetenschap van de
Instrumentatietechnologie
* De technieken zelf
* De ontwerptechnieken
* De methoden en hun wetmatigheden
Soorten ISM-achtig onderzoek
('ontwikkelingsonderzoek')
* Performance onderzoek (de 'kracht' of de 'power') van:
- hardware systemen
- software systemen
- tools
* Observatiestudies
- in een laboratorium
- op een school
- in een specifieke cursus
* Evaluatieonderzoek
- van een programma
- van een systeem
Fasen bij ISM-achtig onderzoek
* Onderzoek naar de algemeenheden (Bij computers als leermiddel of gereedschap) (analyse fase)
* productgericht onderzoeksproject (R. & D.) dat leidt tot een ontwikkelmethode en constructietechnieken (synthese)
* Bouwen van prototypen om aannamen en hypothesen te toetsen
* Evaluatie: onderzoek naar effecten in relatie tot onderzoeksvariabelen
* Theorie‘n en wetmatigheden opstellen en / of bijstellen