Samenvatting van het college en van de sheets
1:
Bij lineaire media, zoals bij film of TV is de afstand tussen een frame (met content) contant. De kijker is passief.
2:
3:
4:
Bij interatieve media, zoals bij computer applicaties, zijn de afstanden tussen twee frames (met content) per definitie willekeurig.
5:
De frames met 'content' (zoals lesstof, een probleem om op te lossen of een instructietekst) worden door de gebruiker per definitie op een volkomen wilekeurige wijze (na elklaar) gebruikt.
6:
7:
8:
Probleem 1, het probleem dat je wilt oplossen ligt rechts en de instructie links. Is dat werkbaar volgens jullie?
9:
Probleem 2, het probleem dat je wilt oplossen ligt in het midden en de instructie ligt links en rechts (half) in beeld. Is dat werkbaar volgens jullie?
10:
Heeft de gebruiker problemen om al zijn hulpmiddelen te zien? De cognitive load is nu (volgens Min en de PI-theorie) bij bovenstaande probleem 1 en 2 aanvaardbaar.
11:
Ligt het probleem en de instructie niet te ver uit elkaar (of bijvoorbeeld in een achterliggend frame dat op de voorgrond voor hem/haar niet te zien is?
12:
....
13:
....
14:
....
2004. Gerestaureerd in 2020