• Lineaire media (Film, TV, e.d.)
      • Computer gebaseerde media, maar ook PowerPoints
      • Problemen in het platte vlak

      Samenvatting van het college en van de sheets

      1:

      Bij lineaire media, zoals bij film of TV is de afstand tussen een frame (met content) contant. De kijker is passief.

      2:

      3:

      4:

      Bij interatieve media, zoals bij computer applicaties, zijn de afstanden tussen twee frames (met content) per definitie willekeurig.

      5:

      De frames met 'content' (zoals lesstof, een probleem om op te lossen of een instructietekst) worden door de gebruiker per definitie op een volkomen wilekeurige wijze (na elklaar) gebruikt.

      6:

      7:

      8:

      Probleem 1, het probleem dat je wilt oplossen ligt rechts en de instructie links. Is dat werkbaar volgens jullie?

      9:

      Probleem 2, het probleem dat je wilt oplossen ligt in het midden en de instructie ligt links en rechts (half) in beeld. Is dat werkbaar volgens jullie?

      10:

      Heeft de gebruiker problemen om al zijn hulpmiddelen te zien? De cognitive load is nu (volgens Min en de PI-theorie) bij bovenstaande probleem 1 en 2 aanvaardbaar.

      11:

      Ligt het probleem en de instructie niet te ver uit elkaar (of bijvoorbeeld in een achterliggend frame dat op de voorgrond voor hem/haar niet te zien is?

      12:

      ....

      13:

      ....

      14:

      ....

      2004. Gerestaureerd in 2020