Dit gedeelte is bestemd voor de student en werkgroep
ONDERZOEKSOPDRACHT 2002 -
2003 |
1. Naam Opdracht: Onderzoek naar efficientie van verschillend vormgegeven leer- en
werk-omgevingen. |
2. Verantwoordelijke
vakgroep: Instrumentatietechnologie |
3. Verantwoordelijke
begeleiders: Dr. ir. F.B.M. Min |
4. Organisatie waar de
opdracht uitgevoerd wordt: (Alleen indien de opdracht
extern uitgevoerd wordt) Kan overal waar een web-aansluiting zit, worden uitgevoerd. |
5. Aantal deelnemende
studenten: 2 (in uitzonderlijke gevallen kan hier, in
onderling overleg met de werkgroep onderzoeksopdracht, van worden afgeweken) 2 |
vervolg
z.o.z.
6. Korte omschrijving van
de vraagstelling De vakgroep ISM heeft na jaren lang experimenteren een nieuw ontwerp-idee ontwikkeld voor het bouwen van
interactieve leermiddelen dat is gebaseeerd op het idee van parallellisme
en op een nieuwe ontwerptheorie: de PI-theorie. Vorig jaar zijn er een aantal experimentele websites gerealiseerd met
simulaties en werkomgevingen voor het uitvoeren van een taak. De
simulatie-omgevingen zijn heel concreet en liggen op het gebied van techniek
en warmtedynamica. De werk-omgevingen voor het uitvoeren van een taak zijn
heel abstract en algemeen. Van deze leer- en werk-omgevingen zijn een aantal verschillende
varianten gemaakt. De onderzoekers kiezen enkele van de reeds beschikbare
varianten en gaan deze vergelijken. De afhankelijke variabelen zijn de tijd
die personen nodig hebben om de problemen, die in de verschillende varianten
identiek zijn, op te lossen en de kwaliteit van de oplossing. Voor het onderzoek zijn volgens de indieners minstens 20
proefpersonen nodig. Als proefpersonen kunnen gewone TO-studenten (met hun middelbare
school kennis) worden gebruikt. Maar als de onderzoekers zelf middelbare
scholen (of HBO- of WO-studierichtingen) weten te interesseren voor enkele
experimenten, stellen de onderzoekers dat op prijs. |
7. steekwoorden voor
literatuuronderzoek Er moet literatuur
beschikbaar zijn die hoort bij de scriptie (3 à 4 SP) waarmee de opdracht
begint en waarbij de literatuur duidelijk in verband staat met het uit te
voeren onderzoek. De begeleider stelt zich hiervoor garant. Met ingang van
‘98-’99 is het in principe mogelijk om de literatuurscriptie te ontkoppelen van de onderzoeksopdracht.
Er bestaat echter een sterke voorkeur voor opdrachten waaraan onlosmakelijk
een literatuurscriptie gekoppeld is. Mocht dit bij deze opdracht niet het
geval zijn , vermeld dit dan duidelijk. Steekworden:
leeromgevingen; werkomgevingen, leermiddelen onderzoek; ontwerptheorieen;
parallellisme; cognitive load; split attention; world wide web. Er dient een en ander gelezen en bestudeerd te worden. Hier volgen
enkele tips. Er is veel literatuur over dit project en er zijn web-sites waar
eerdere studieresultaten zijn gepubliceerd. We noemen er enkele: Onderzoek: http://projects.edte.utwente.nl/pi/papers/ngi.htm http://users.edte.utwente.nl/min/home/Theory.htm http://projects.edte.utwente.nl/pi/pictures/Sheets2.html Min, F.B.M., (2002) Parallellisme in interfaces; een speurtocht naar cognitieve overload
bij de gemiddelde users en ergonomische oplosssingen daarvoor. 'Informatie',
jrg. 44, juli/aug 2002, pp. 11-14. Maandblad van het Ned. Genootschap voor
Informatica (NGI). Min, F.B.M., (2001) Vergelijkend onderzoek tussen op twee manieren vormgegeven open
web-based leermiddelen. Paperpresentatie. In: proceedings van de 28ste
onderwijs research dagen 2001 (ORD-2001); SCO -Kohnstamm Instituut / ILO /
Univ. van Amsterdam (Red. E. van Eck, D. Griffioen, H. van Hout & T.
Peetsma) ISBN 90-6813-663-1. p. 343. Min, F.B.M., (1997) 'Het WEB als werk-, doe- en leeromgeving en de kracht van applets'.
Paper ten behoeve van het congres van consortium COO HBO en SUNCOO: 'Studeren
in digitale leeromgevingen'; Organiseren van hoger onderwijs voor de
kennismaatschappij; Universiteit Utrecht te Utrecht op 11 en12 december 1997
. Gepubliceerd in de Hoger Onderwijs Reeks van Wolters-Noordhoff Groningen.
Titel: 'De Digitale Leeromgeving'. Ed. M. Mirande, J. Riemersma & W. Veen
(1997) ISBN 90-01-88662-0. Hst. 10. pp. 149-159. Min, F.B.M. (1994) Parallelism in open learning and working environments. Britsh Journal
of Educational Technology, Article; Vol. 25, No. 2, pp. 108-112. ISSN
0007-1013. Min, F.B.M., (1992) Parallel Instruction, a theory for Educational Computer Simulation.
Article. Interactive Learning Intern., Vol. 8, no. 3, 177-183. |
Dit gedeelte is alleen bestemd voor de werkgroep
8. Onderzoeksopzet: Empirisch onderzoek met proefgroepen en controlegroepen. Zie vergelijkbare opzet van Groenewoud, U.A., J. ter Burg (1996) Effect van mate van parallellisme op taakuitvoering en gepercipieerd
gebruiksgemak. Een onderzoeksverslag, gebaseerd op empirisch onderzoek. Faculteit
Toegepaste Onderwijskunde, Universiteit Twente. M.m.v.: W. Akkermans
(methodoloog) en R. Min (begeleiding/supervisie). (Ook gepubliceerd op
Internet.) Zie vergelijkbare opzet van Tao Yu, master student (2002) En bezit van indiener. |
9. De Data-analyse: Data verzamelen; statische analyse uitvoeren met SPSS, variantie-analyse. Zie vergelijkbare opzetten van o.a. Groenewoud, U.A., J. ter Burg
(1996) Effect van mate van parallellisme op taakuitvoering en gepercipieerd
gebruiksgemak. Een onderzoeksverslag, gebaseerd op empirisch onderzoek. Faculteit
Toegepaste Onderwijskunde, Universiteit Twente. M.m.v.: W. Akkermans
(methodoloog) en R. Min (begeleiding/supervisie). (Ook gepubliceerd op
Internet.) Zie vergelijkbare opzet van Tao Yu, master student (2002) En bezit van indiener. |
De begeleider dient ervoor
te zorgen dat alle noodzakelijke randvoorwaarden en hulpmiddelen beschikbaar
zijn of door studenten in de beschikbare tijd gemaakt kunnen worden.
Hieronder staat een aantal van deze randvoorwaarden en hulpmiddelen genoemd. De projectleider zorgt voor een aantal dingen: -
web-sites waaruit gekozen kan worden -
voorstellen voor opdrachten en/of casussen c.q.
taken De onderzoekers zorgen zelf voor enkele kleine aanpassingen
(eventueel met hulp van To-lab medewerkers). |
10. Respondenten Dr. ir. Rik Min (TO) |
vervolg
z.o.z
11. Instrumenten PC's uit/in de practicumlokalen |
|
12. Geschatte kosten Kosten worden niet vergoed
door de werkgroep maar zijn voor rekening van de betreffende
verantwoordelijke vakgroep of de organisatie waarvoor de opdracht wordt
uitgevoerd. Beide dienen hierover zelf afspraken te maken. Geen |
13. Opmerkingen Wij zoeken studenten met affiniteit voor het web (en
leermiddelentechnolgie in het algemeen) en alles wat daar mee samenhangt.
(Maar het is geen voorwaarde.) |