![]() |
Tools - editors |
Dit hoofdstuk gaat over het tools, maar eigenlijk gaat het over editors. Tool waar het hier over gaat zijn altijd editors. Met deze tools maak je files of een serie files. Soms maakt of edit een tool een enkel bestand, een file; soms maakt of edit een tool een zeer complexe directory-structuur met allerlei files waarvan vaak niet meer duidelijk is wat wat is en doet.
Dit hoofdstuk gaat in principe over tools die een-dimensionale elementen kunnen maken; een-dimensionale elementen die gebruikt kunnen worden in websites. Er zijn in principe vijf verschillende soorten tools. Zie onderstaande figuur.
Voor elke dimensie is er een tool of een edit-systeem beschikbaar. Voor tekst een tekstverwerker; voor plaatjes een grafische editor; voor animaties een animatie-tool; voor sound een muziek-systeem; voor video een video knip-en-plak-systeem.
Maar in de loop der tijden zijn vele gereedschappen over de grens van hun specialisme heen gegaan. Dat is een logische ontwikkeling geweest in de software industrie. Onderstaande figuren geven dat schematisch aan.
Inmiddels zijn er gereedschappen die xxx en xxx kunnen xxx. Deze evolutionaire ontwikkeling is logisch, maar voor ontwerpers en makers van (losse) multimediale elementen soms niet altijd handig of verstandig. Zie elders.
In onderstaande figuur is alles nog eens compact en schematisch samengevat. Elke dimensie kent zijn eigen elementen; hier: de vierkante objecten; gerangschikt op een van de vijf dimensies. Elk van deze elementen kent zijn eigen stuk gereedschap; hier: de vierkante objecten die op de punt staan. Elk multimediaal eind-product bestaat uit losse 'mono'-multimediale elementen ('mmm-elementen').
Elke dimensie heeft zijn eigen specialisatie en kent zijn eigen specialist. Die specialist staat links aangegeven met een hoofdje. Meestal begin een specialist niet vanaf een nul-punt; meestal begint hij met een bepaalde analoge input. Bijvoorbeeld een foto. Daarna wordt de foto bijvoorbeeld omgewerkt tot een tekening. Voor de tekst-schrijver geldt hetzelfde. In het schema is ook nog aangegeven dat vormgeving als aparte disipline niet vergeten mag worden.
Het 'aan-elkaar-programmeren' of 'het aan elkaar-knopen' gaat ook op een bepaalde wijze. Hier meestal met een gewone tekst-editor. Zie elders. Tenslotte zit de eindgebruiker (de 'user') achter het totale multimediale eind-product: het software-programma, bijvoorbeeld een vijf dimensionele web-site. De overall-ontwerper staat rechts in het schema aangegeven. De leerling - tenslotte - heeft niet door hoe complex zijn programma is. Hij interacteert met een schijnbaar eenvoudig eindproduct; onder in het midden aangegeven.
en verder:
en verder voor een volledige multimedia-productie:
NB. Wat dacht je hoeveel (soorten en type) mensen er nodig zijn bij een echt professioneel multimediaal product (laat staan bij een model-driven simulatie of een VR-product met supercomputers) en hoeveel dat allemaal kost? (Denk maar gerust in termen van een halve of hele Hollywood film.)
Enschede, 15 jan. 2001; updated 2003