Onderwerp: Achterhuis
Van: Rik Min <r.min@hetnet.nl>
Datum: 27-9-2013 17:33
Aan: groene@groene.nl
BCC: Corry Westgeest <c.westgeest@worldonline.nl>

INGEZONDEN

Wat kunnen intellectuelen toch dom zijn. "Utopieën werken niet"? Het tegendeel is waar. De hele wereld is juist alleen maar te begrijpen op het streven van de mens om een betere wereld voor zijn kinderen te krijgen. Drie voorbeelden: de bevrijding van de slaven van Egypte. Weliswaar moesten ze onderweg veel ontberingen leiden ("40 jaar lang" volgens de overlevering), maar kwamen wel in 'het beloofde land'. De visie van hun leider klopte. De ontdekkingsreizigers van de negentiende eeuw. Ze ontdekte allerlei fantastische werelden. Hun visie was evident. En tot slot de kolonisatie van Noord en Zuid-Amerika om een betere samenleving te stichten. Weg van de ellende en crisis in de oude wereld. Er was weliswaar een moordpartij op indianen, maar men stichtte wel "een betere beschaafdere wereld". En zo ken ik nog wel een paar voorbeelden. Ook medische en technische. Kortom een typisch geval van mensen of filosofen - in uw nummer op pagina 38 deze week - die denken dat alle zwanen zwart zijn; er zijn wel degelijk witte zwanen.

Voor mij zijn vele filosofen politieke kwakzalvers en vele bladen - bij gebrek aan visie en eerlijke doelstellingen - verspreiders van medialeugens.

Rik Min
 * mede-oprichter aktiekomitee Stop medialeugens
 * mede-oprichter aktiekomitee tegen politieke kwakzalvers

BIJLAGE
Weblog - Rik Min

Eén groot experiment

Enschede, 30 juli 2010. De laatste drie boeken van Hans Achterhuis over utopieën (1989), geweld (2008) en het neoliberalisme (2010) zien er allen imposant uit. Ze gaan over dingen die relevant zijn. Maar alle drie de werken overziende kan er gesteld worden dat hij zelfs na het doorpluizen van een ontzagwekkende hoeveelheid geschriften, uiteindelijk toch de zaak waar het hem (en mij ook) om gaat, niet op een rijtje gekregen heeft. Hij slaat uiteindelijk de plank eigenlijk op bijna alle fronten mis. Maar dat kan ook aan de op universiteiten heersende mores liggen. Hij begrijpt niet dat elke maatschappijvorm een experiment is en eigenlijk moet worden beschreven op basis van hypotheses en theorieën van de construerende wetenschappen. Hij begrijpt niet dat geweld met verdringingsprocessen samenhangt en onlosmakelijk samenhangt met de wetenschapsgebied van de evolutietheorie, maar ook met systeemdynamica. Hij begrijpt niet dat economie en belangentegenstellingen samenhangen; mensen proberen via trail and error hun positie te verbeteren. De mensen-maatschappij wordt 'gaande de rit' gemaakt en (dus) eigenlijk niet ontworpen. Er zitten systeemfouten in. Die worden er steeds uitgehaald waardoor er om de 100 of 200 jaar nieuwe ontstaan. Daar wordt wel degelijk over nagedacht. De bezittende klasse doet dat logischerwijs op een andere manier, dan de mensen die van een loon afhankelijk zijn. Uiteindelijk gaat dat met miljoenen slachtoffers gepaard. Men schrijft op een gegeven moment een systeem af en bouwt een nieuw systeem op. Systemen zijn geen utopieën, maar experimenten, die stap voor stap verlopen en kunnen falen of slagen. Af en toe wordt er door iemand een richting aan gegeven. Dat is al duizenden jaren aan de gang. Recent is het feodalisme en het kolonialisme naar de prullenbak verwezen. Daarna kwam het neo-kolonialisme. Ook dat verdween. Er zijn (momenteel) twee hoofdsystemen die al al honderden jaren als het ware fungeren als real-time openlucht laboratoria. Zes miljard mensen zijn daar momenteel bij betrokken. Iedereen is daar dus proefkonijn bij. Na lezing van Achterhuis' boeken kwam het bij mij opeens helder en duidelijk voor de geest: filosofen als hij moeten echt eens wat meer naar de evolutietheorie en de construerende wetenschappen gaan kijken. Wat deed hij eigenlijk al die jaren op de Universiteit Twente? Dat was toch juist zijn leeropdracht die dingen te combineren en niet maar wat 'te filosoferen'? Zijn analyses kloppen niet en oplossingen om het kapitalisme stabiel en vreedzaam te houden en te krijgen, biedt hij ook niet. Eigenlijk zijn zijn beschrijvingen allemaal metafysica wat de klok slaat; vergelijkbaar met alchemie. Achterhuis komt er niet uit.

Vervolg commentaar: Het belangrijkste kenmerk van de filosofie is, dat zij probeert de wereld als éen geheel te verklaren. Op welke wijze men de wereld beschouwt, hangt af van welk positie men in de maatschappij inneemt en van de mate van bewuste verwerking van ervaringen.
Filosofie is echter niet (helemaal) waardevrij. Filosofie hangt van iemands positie af. Filosofie is daarmee een wereldbeschouwing. Hoe de bezittende klasse haar ziet en de loonafhankelijke klasse de wereld (haar wereld) ziet.
Voor progressief ingestelde mensen is het altijd van belang in staat te zijn de gecompliceerde problemen van de economie, het politieke en het geestelijke leven, te ontrafelen, hun eigen standpunt te formuleren en een wetenschappelijke analyse te maken van het hele verloop van de maatschappelijke ontwikkeling. Wetenschappelijke noties dienen niet alleen de fundamentele problemen van de wereldbeschouwing te omvatten, maar ook de dagelijkse menselijke activiteit. Daarom zijn verschillende vormen van bijgeloof, vooronderstellingen en sommige overleefde tradities verre van ongevaarlijk.
De vorming van een wereldbeschouwing heeft een diepgaande invloed op de geestelijke samenstelling van het individu. Daarom, ofschoon het politieke bewustzijn van een individu en zijn maatschappelijke aktiviteit afhangen van zijn maatschappelijke status en de loop van de gebeurtenissen, komen deze alleen dan op een solide basis te rusten als hij de wetenschappelijke wereldbeschouwing leert beheersen. Want slechts die wereldbeschouwing geeft hem de kennis van de uiteindelijke doelen en idealen van de maatschappelijke strijd, van de manieren en methoden van die strijd voor een betere en vreedzamere wereld.

Hans Achterhuis heeft dat niet goed begrepen en zijn analyses gaan daarom mank. De rol van geweld is volkomen idealistisch. Klassenposities ziet hij niet. De dialectiek begrijpt hij niet en de materialistische analyse-methode ziet hij niet zitten. Targets stellen noemt hij utopieën. Wordt vervolgd.