Onderwerp: Communisme |
Van: Rik Min <r.min@hetnet.nl> |
Datum: 27-8-2012 13:44 |
Aan: Vrij Nederland <redactie@vn.nl> |
Geachte redactie
Jullie zullen dat stuk over communisme van
Leonard Pfeijffer (11 aug. 2012) wel geplaatst hebben om jonge
nieuwe jonge studenten abonnee te laten worden; of op zijn
minst de losse verkoop te bevorderen. Want het gaat de komende
tijd nu eenmaal over socialisme of barbarij. Jonge mensen
voelen dat.
Well done.
Maar een blad krijgt altijd de
ingezondenbrievenschrijvers die ze verdient. Zeven stuks nota
bene! Ik vind ‘communisme 1’ van Erik Jan Nederkoorn heel
slecht. Communes hebben niks met communisme te maken.
Communisme is dat alle bewoners van een land aandeelhouder
zijn van de productiemiddelen.
Rob Vlasboom van ‘Communisme 2’ maakt
dezelfde denkfout met kibboetsen. Alleen nog erger:
socialisme alleen voor joden zeker? Zijn opmerkingen zijn dus
dubbel misplaatst want socialisme is democratie!
Volksdemocratie. Castro is niet de eigenaar van de
productiemiddelen, zoals ‘Times magazine’ Castro als ‘de
rijkste man op aarde’ een keer neerschreef. Hij krijgt als
president alleen een loon. Zoals iedereen. En verder in een
parallel dubbel inkomen, bijna alles gratis – onderwijs,
gezondheidszorg, vervoer, sociale verzekeringen, goedkope
huisvesting - dat wat bij ons (mij) minstens 20.000 euro per
jaar kost.
Aad v.d. Enden van ‘Communisme 3’ denk dat een democratisch
communisme een aantal paradoxen bevat. Maar welke dan? Voor
mij is een socialistische maatschappij de meest zuivere vorm
van democratie. 60 jaar koude oorlog heeft bij deze
ingezondenbrievenschrijver de verkeerde veronderstellingen
gewekt . George de Haan van ‘Communisme 5’ is de enige
redelijke ingezondenbrievenschrijver. Erik Bongers, Texas, van
‘Communisme 6’ is zeker de lolligste thuis. Jammer dat hij
geen mening heeft of geeft. Joeri Everears van ‘Communisme 7’
beweert dat communisme tot “enorme armoede en corruptie leidt”
en dat communisten “geld confisqueren”. In Cuba komt de
relatieve armoede door de nu al 50 jaar durende boycot. In
Korea (Noord Korea) ook door boycot en de oorlogstoestand.
Zelfs goede zeep en goede tandpasta is er in die landen niet
zomaar te krijgen. Electronica ook niet. Westerse uitvindingen
zijn allemaal goed afgeschermd om na te maken. Dat is niet
leuk voor de Cubanen. Ook computers kunnen niet worden
ingevoerd. Logisch dat socialistische landen achterblijven.
Zelfs China.
Gelukkig gooit hij fascisme en socialisme niet op een hoop. Hij noemt het terecht complementair en 180 graden tegengesteld. (Barvo.) 'Marktwerking' noemt hij 'kapitalisme'. Dat is het niet. [Zie mijn eBook over politieke economie.] In een socialistische maatschappij is er ook marktwerking; zeker m.b.t. tot buitenlandse handel. Daar moet gewoon marktconform geld voor een waar betaald worden. Markten veroorzaken de crisis niet. 'Liberalisme' is ook het probleem niet. (Neoliberalisme wel.) Vrijhandel is ook niet een twee drie het probleem. Leonard Pfeijffer snapt ook niet waarom en waardoor de muur gevallen is. (Communisten wel.)
Met het beschrijven van socialisme
(communisme), begint hij pas 5 alinea's voor het einde van het
stuk. Dus met het uitleggen van de veelbelovende subtitel van
het verhaal (het onderliggende doel van het verhaal) wordt pas
heel laat een aanvang genomen.
Dat Leonard Pfeijffer zegt dat de Sovjet Unie geen socialistisch land (communisme) was, is onzin. Dat was het wel degelijk. Ook al lijken sommige dingen kapitalisme, het is het niet. Neem het begrip staatskapitalisme. Net als wat in China gaande is, begrijpen velen niet dat staatskapitalisme wel degelijk socialisme is. Het nationale financieringskapitaal (het spaargeld van 1.2 miljard mensen) is immers in handen van de gemeenschap! De gemeenschap (het volkscongres of toentertijd de Doema) bepaalt waarin geïnvesteerd wordt. Alle revenuen (winsten) gaan terug naar de gemeenschap (en naar de spaarders). Daar wordt het hele begroting mee betaalt. Dat is socialisme in optima forma. Het kenmerk van socialisme. Dat mistte ik in Leonard Pfeijffers verhaal.
De oorzaken van hongersnood in de
Sovjet Unie vroeger en in Noord Korea nu liggen niet aan het
systeem of de collectivistische productiewijze, maar aan
oorlogsituaties. Tussen 1918 en 1923 waren er legers uit 12
landen aktief in de Sovjet Unie. Die veroorzaakten de
hongersnood. De opbouw werd door die oorlogen verstoord.
Tegelijkertijd waren er mensen van de oude garde en hun
handlangers nog aktief als speculant. Graan werd niet
afgedragen aan de steden. De infrastructuur was er ook nog
niet. Noord Korea is nog steeds in oorlog. Cuba ook. Noord
Korea kan ieder moment een atoombom op zijn kop krijgen of
binnengevallen worden. De verhalen over hongersnood zijn zwaar
overdreven. Alles over socialistische landen wordt in
Nederland zwaar overdreven of in een verkeerd daglicht gezet.
En dan het begrip 'totalitair'. Leonard
Pfeijffer weet toch wel dat de volkeren in socialistische
landen gezworen hebben nooit meer het kapitalisme in te voeren
en niet imperialistisch (oorlogszuchtig) te zijn. Dat noemen
ze 'dictatuur van het proletariaat'. Dat heeft niks met
dictatuur of totalitair te maken. Dat is de macht van het
volk. Volksdemocratie. De communistische partijen waken
daarover.
Leonard Pfeijffer beseft (nog) niet dat
s
Theoretisch is er namelijk sprake van
socialisme als alle banken (in één land) (bijvoorbeeld in
Nederland of in de USA) met het geld van alle spaarders, in
handen is van de overheid. De grote auto-fabrieken waren (en
zijn) zelfs in de USA in overheidshanden. Bij de Fortis-deal
zei Bos ook dat "de winsten van Fortis voortaan naar de
algemene middelen zullen vloeien". Theoretisch is er (dan)
sprake van socialisme. De overheid is (dan) (daar en hier)
eigenaar van vitale onderdelen van de productie.
De revenuen van het geïnvesteerd
kapitaal vloeien (dan) naar de algemene middelen. In echte
socialistische landen deelt de overheid de spaarders
gegarandeerd pakweg 3, 4 of 5% rente per jaar uit. Ondernemers
hebben - in zo'n land - de plicht de meerwaarde en de winst af
te dragen aan de overheid; net zoals de CEO's nu al doen, door
alle winst aan de aandeelhouders af te staan. Die
aandeelhouders als prive-personen bestaan - in zo'n land - nu
niet meer. Dat is dan einde verhaal van kapitalisme in
Nederland. Niemand "bezit" prive dan immers meer "een
productiemiddel" of een deel daarvan. Zou Wouter Bos, Samson
en Roemer dat wel door hebben? De rechtse knakkers in
Nederland en de USA hebben het volgens mij wel door dat er -
in zo'n land - dan sprake is van socialisme [mijn weblog in
2008].
Dat wilde ik even kwijt.
Hoogachtend,
Rik Min
http://home.kpn.nl/r.min.001/Econ/
(eBook over politieke economie)
http://home.kpn.nl/r.min.001/Weblog08.html
(weblog Rik Min)
http://home.tiscali.nl/sb008024/Rik/
(Socialisme is goed voor iedereen)