Mijn belangrijke argumenten om te durven zeggen dat god niet bestaat doe ik het liefst in de vorm van korte redeneringen c.q. vraagstellingen, namelijk:
1. God bestaat niet. Het meest dodelijke vraag is immers: als God bestaat, wie zou die God dan gemaakt hebben?
2. Stel je voor dat alle mensen, alle dieren, alle muggen en alle bacterieen die dood zijn gegaan, nog ergens zitten. In de hemel of zo. Dat zijn van de afgelopen 6 miljard jaar zoveel beesten en beestjes dat niemand kan geloven dat die allemaal ergens worden bewaard of sterker nog ergens - in een hemel - zouden (kunnen) zijn....?
3. Welk recht kan iets of iemand hebben die maar een minuut, een week of een maand of een jaar of 60 jaar - op de eeuwigheid - geleefd heeft? Het eeuwige leven is gewoon iets om iemand die dood gaat te troosten, maar meer ook niet. Iemand die dat gelooft, heeft er misschien steun aan. Dat is alles. Iemand die met een teddybeer naar bed gaat heeft er wellicht ook steun aan. Stel je voor dat een baby na 1 week dood gaat dan verder 10 miljard jaar op een wolkje, met zijn moeder, in de hemel moet zitten, en met haar moet praten. Waarover? Ze hebben niks om over te praten. Geeft dat ene weekje het recht om daar na 10 miljard jaar nog ergens te zijn of te zitten en met je moeder te praten? Ik moet er niet aan denken.
Tot slot: wetenschappers worden door de belastingbetalers c.q. door de gemeenschap betaald de waarheid te zoeken en te verkondigen. Derhalve is het hun plicht - aan universiteiten - ons tegen leugens, halve leugens, halve waarheden en onzin te weer te stellen.
Leestips:
From: Min, F.B.M. (EDTE)
Sent: dinsdag 28 september 2004
14:32
To: alpha@vgst.nl
Cc:
webmaster@alpha-cursus.nl
Subject: Wat zoeken jullie toch op
universiteiten?
Beste mensen,
Wat zoeken jullie toch op universiteiten?
Er valt hier voor jullie niets te vinden. Jong volwassenen die op universiteiten studeren en op hun 18de of op hun 20ste nog gelovig zijn, zullen moeten overwegen hun schoolgeld van de middelbare school terug te vragen. Lijkt mij. Zij hebben daar blijkbaar de verkeerde bagage c.q. een verkeerde houding meegekregen om uberhaupt iets te betekenen in de wetenschap. Ja toch?
De protestante ‘geloven’, eo-ers e.d., komen uiteindelijk toch allemaal op de uiterst rechtse flank op de mestvaalt van de geschiedenis terecht bij Bush en co., mensen die de hele wereld gelijk willen schakelen, willen koloniseren en inpassen in hun eigen rechtse kapitalistische systeem. Nee dank je.
Willen jullie dat? Ik niet. De slimste studenten – hier en elders - gelukkig ook niet.
Godsdienst en geloven in een god is en blijft een vorm van achterlijkheid.
Wij willen de achterlijkheid van de mensheid juist opheffen.
Jullie ook? Stop dan met jullie spelletje.
M. vr. gr.
Rik Min
Wetenschappelijk Medewerker
-----Original Message-----
From: Min, F.B.M. (EDTE) [mailto:Min, F.B.M.
(EDTE)]
Sent: donderdag 7 oktober 2004 9:44
To: 'Gijsbert
Schutten'
Subject: RE: Wat zoeken jullie toch op
universiteiten?
Beste Gijsbert,
Je gebruikt nogal 'ruwe' taal
(zullen we maar zeggen) die nergens voor nodig is. Zelf heb ik slechts 2 'zware'
woorden gebruikt: achterlijk en misplaatst. 'Mestvaalt' reken ik niet mee. Omdat
de inhoud van mijn mail jou niet aanstaat, is de mail waarschijnlijk hard
aangekomen. Daar moet een woordvoerder of bestuurslid van Alpha toch boven
staan? Je hebt waarschijnlijk nog nooit inhoudelijke kritiek gehad. Mijn mail is
echter nergens zodanig om dan een mailtje terug te sturen dat nogal onbeschoft
is; een soort corpsballen-taal, terwijl je ook nog eens nergens inhoudelijk op
in gaat. Je staat blijkbaar zwak tegenover mijn mening en mijn argumentatie. Dat
blijkt inderdaad uit alles.
In jouw mail kom ik inhoudelijk slecht het volgende tegen:
Je schrijft: dat ik gezegd zou hebben "domme", "geindoctrineerde" gelovige
"hordes".
Je vind mij: een "achterlijke linkse fundamentalist", "de
titel wetenschappelijk medewerker niet waardig", die "maar wat roept" of
"een of andere hooligan" ("zonder enige onderbouwing")
Je schrijft zomaar:
"uw wetenschappelijk werk en reputatie kan het niet anders dat u prima in
staat bent tot argumenteren".
Hoe weet je dat, ken je me dan? Ik ben
gewoon een persoon, Rik Min, die hier gewoon als wetenschappelijk medewerker
werkt. Punt.
Je schrijft: "een dergelijk schrijfsel"
Je suggereert nog al wat,
namelijk: dat er wellicht een mail vanaf "uw e-mail adres is verzonden".
"Heeft er niet een of andere eerstejaars onder uw naam iets gedaan? Je kunt
blijkbaar niet begrijpen dat er mensen zijn die niet geloven.
Je gebruikt
grote mensen taal zoals: ik "daag" u "uit" om "de" discussie - met je - aan
te gaan.
Je spreekt denigrerend over: "Het feit dat u moeite heeft genomen een
mailtje te sturen" lijkt er op "te duiden" dat het u aan het hart
gaat.
Je suggereert verder maar iets: dat "u zich wellicht irriteert
aan alles wat christelijk/gelovig is".
Je zegt: "moreel verplicht uw
grote woorden toe te lichten".
Je zegt verder: "glijdt uw geschreeuw per definitie van ons af".
Ik hoop van harte dat je een wetenschapper zal worden. En de wereld op een
hoger plan probeert te brengen. En de waarheid probeert te zoeken en te
verkondigen. Want dat is wetenschap en de taak van een wetenschapper. Een
ingenieur is nog niet een twee drie een wetenschapper; dat weet je.
Geloven
in God dat raak je dan vanzelf wel kwijt. God bestaat niet. Het is een verzinsel
van mensen om iets dat ze nog niet begrijpen vooralsnog maar zo te duiden.
Tot ziens.
M. vr.gr.
Rik Min
-----Original Message-----
From: Gijsbert Schutten
[mailto:gschutten@gmail.com]
Sent: zondag 10 oktober 2004 12:39
To: Min,
F.B.M. (EDTE)
Subject: Re: Wat zoeken jullie toch op universiteiten?
-----Original Message-----
From: Min, F.B.M. (EDTE) [mailto:Min, F.B.M.
(EDTE)]
Sent: maandag 11 oktober 2004 11:24
To: 'Gijsbert
Schutten'
Subject: RE: Wat zoeken jullie toch op universiteiten?
Je
schreef: het geeft geen vrijbrief om maar alles te roepen.
--> U
roep dat God bestaat. Daar heeft u ook geen vrijbrief voor. Men heeft 30.000
jaar geroepen dat de zon om de aarde draait en het bleek toch anders te zijn.
Als iets niet bewezen is dat iets bestaat, heeft u geen vrijbrief te roepen dat
hij wel bestaat. Ik roep alleen dat u niet bewezen heeft dat hij bestaat, dus
waar haalt u het recht vandaan kinderen en volwassenen te misleiden.
Je
schreef verder: dat ik jullie niet serieus neem.
--> ik neem
jullie wel serieus, net zo als alle groepen die ons iets willen verkopen dat
gebakken lucht is of mensen die de meest elementaire dingen nog niet begrijpen,
niet willen begrijpen of hun uiterste best doen om anderen van een waarheid af
te brengen. Ik bestrijd mensen die andere mensen dom willen houden of willen
maken. Er komen in Nederland steeds meer analphabeten. Ik bestrijd het
analphabetisme; niet de analphabeten zelf.
Je schreef verder: ik vind
u geen achterlijke linkse fundamentalist.
--> Dank u, want ik wil -
samen met miljoenen anderen - de wereld op een hoger plan brengen. Per jaar
sterven er net zo veel mensen als er aan het gehele communisme/socialisme wordt
toegedicht. Die sterfte, die volkerenmoord is de schuld van dit mondiale
systeem, gebaseerd op uitbuiting en dom houden.
Je schreef verder:
dat ik "een sluitend (wetenschappelijk) bewijs" moet "geven dat God wel
bestaat.
--> Je kunt niet bewijzen dat iets niet bestaat. Vroeger zag
men achter of in elke boom in het oerwoud een overleden voorvader; of in elke
vlieg, koe of olifant. Het bleek allemaal achterlijkheid te zijn en
onhoudbaar.
Je schreef: Ik geloof in een persoonlijke God, die mijn
Vader is, waarmee ik een relatie heb en met wie ik kan praten.
--> Je
weet niet wat je zegt. Nadenken over jezelf kan nooit kwaad, maar je praat
volgens mij onzin. Dat leren ze jullie nu in jullie geloofsgemeenschap. Kom daar
toch eens van los. Mijn generatie heeft in de zestiger jaren het katholicisme in
Nederland vernietigend verslagen; nu moet jullie generatie het protestantisme
maar eens verslaan. Anders komen we nooit vooruit. De verlichting is niet voor
niks zo belangrijk of hebben jullie dat niet op school gehad? Spinoza, Erasmus,
de Franse revolutie, het liberalisme, de bevrijdingsbewegingen, de
emancipatiebewegingen, etc., dat is allemaal zeer belangrijk geweest voor Europa
en de wereld.
Je schreef: Ik geloof niet in een 'God of the gaps' die
bij elke wetenschappelijke ontdekking kleiner wordt.
--> Dat zal ik
dan maar snel wel doen.
Je schreef: "ik geloof niet dat zodra iets
wetenschappelijk te verklaren is, dat God er dan per definitie niks mee te maken
heeft".
--> Dit is een soort cirkelredenering. Je valt trouwens ook
nog (weer) in herhaling.
Je schreef: "het feit dat alles zo harmonisch en geordend is sterkt mij in
het besef dat er Iemand is die dat zo gewild heeft.
--> Toch is dat
niet zo. Het is gewoon zo. Net als de grote ruimtelijke leegte leeg is. Daar zal
je aan moeten wennen. Het is leuk het geheim van het heelal stapje voor stapje
te ontraadselen, maar denk nu niet dat iemand dat gemaakt heeft - zo denken en
dachten de oude volkeren die nog niks wisten en geen wetenschap hadden ook -
want wie zou die iemand dan gemaakt hebben?
Je schreef het gebeurd zelden
dat iemand met ons over dit soort dingen praat.
--> Omdat de
meeste mensen ook niet zo stom zijn - als ik - om met mensen zoals jullie
uberhaupt een discussie aangaan. En je begrijpt dondersgoed waarom. Je bent
blijven hangen in het oude geloof van je voorvaderen die er nu eenmaal niks aan
kunnen doen dat ze niet beter wisten. Jij kunt er wel wat aan doen dat je beter
zou moeten weten. Zij niet.
Je schreef: "het grote niets, dat
vervolgens ontplofte"
--> Ik geloof zelf ook niet zo erg in een
oerknal. De katholieken wel. Zoals die Howkins. Zelfs de paus. Dat komt ze goed
uit. Dan kunnen ze zeggen dat God die eerste stap gemaakt of gedaan heeft.
Evengoed onzin, want wie heeft God dan gemaakt? Ik zie meer in theorieen over de
ontstaansgeschiedenis van het heelal van periodieke aantrekking en afstoting van
massa die dan weer ontploft en aantrekt.
Ik geef je hierbij nog wat redeneringen die het aannemelijk maken dat god of de hemel niet bestaat:
m.vr.gr.
Rik Min
-----Original Message-----
From: Gijsbert Schutten
[mailto:gschutten@gmail.com]
Sent: vrijdag 15 oktober 2004 0:53
To: Min,
F.B.M. (EDTE)
Subject: Re: Wat zoeken jullie toch op universiteiten?
1. Een 'materialistisch' wereldbeeld
2. Overschatting van het
gereedschap van de wetenschap.
3. Geloof in objectieve wetenschap
4.
Vreemde kijk op andere meningen dan de eigen mening
Deze zaken hebben enige overlap en relatie, sommige dingen die ik hieronder zeg zullen voor meerdere van deze dingen gelden. Hieronder zal ik dit toelichten.
1. Materialistisch wereldbeeld.
Een aantal van uw opmerkingen lijken er
op te wijzen dat u het standpunt aanhangt dat er geen werkelijkheid is buiten
de werkelijkheid die wij als mensen zien (en kunnen onderzoeken). We zijn het
met elkaar eens dat het bestaan van God niet wetenschappelijk te bewijzen is
(proof) als dit wel zo zou zijn, zou toch iedereen wel geloven?). Er zijn
genoeg dingen die wel aan te voeren zijn (evidence), maar die zullen nooit
iemand tot de overtuiging brengen dat God wel bestaat. Zegt dit iets over het
bestaan van God? Toch bent u er zo van overtuigd, dat het lijkt alsof u de
mening bent toegedaan dat alles wat niet aan te tonen is (of zichtbaar is)
niet bestaat. Het materialisme heeft in de slipstream van de verlichting een
tijdje vaste grond gehad, maar is tegenwoordig algemeen achterhaald. Ik denk
dat de geschiedenis (ja, ook die van de wetenschap) in elk geval een
bescheiden plaats voor de mens noodzaken wat betreft het doen van uitspraken
over dingen die we niet zien. We zijn maar kleine wezentjes die eigenlijk nog
niks weten. Het feit dat ik wel uitspraken doe over het bestaan van God is
omdat ik geloof dat Hij bestaat. Daar heb ik rationele argumenten voor, (die
kunt u onderuit halen), en ik heb dat persoonlijk ervaren. Geloven gaat niet
om het aannemen van een stelsel Waarheden, een systeem, maar om het hebben van
een relatie met een levende God. U kunt dat onzin vinden, maar ik ben dan
benieuwd waarom.
2. Overschatting van gebruik van wetenschap
Wetenschap is een prachtig
iets. Ik denk dat we het daar over eens zijn. Ik geniet er ook van om hiermee
bezig te zijn. Om steeds meer te ontdekken hoe dingen in elkaar zitten, hoe
iets werkt. De wetenschap heeft ook veel dingen opgeleverd waar de mensheid
mee geholpen is. Echter, wetenschap is een bepaalde manier van kijken naar
dingen, een bepaalde manier van denken. Een manier die ook beperkingen heeft
en niet in elke situatie toegepast kan worden. Ik denk wel eens dat voor de
meest waardevolle dingen in het leven (zoals schoonheid, vreugde, liefde etc.)
wetenschap niet geschikt is. Voorbeeld: Als ik in het bos loop en de zon
schijnt prachtig door de bomen die volop in herfstkleuren zijn, dan kan ik
daar blij van worden, ontroerd. Dit kan ik niet wetenschappelijk benaderen,
verklaren. Liefde is net zoiets (en dat komt alweer een stuk dichterbij
'geloof'). Als ik van iemand hou kan ik dat niet bewijzen op een
wetenschappelijke manier. Anyway, het is enorm zinloos om een discussie te
gaan voeren met argumenten en tegenargumenten bewijs en tegenbewijs of ik wel
of niet van iemand hou en waarom wel of niet. Hoewel je gevoelens kunt
onderzoeken blijft liefde iets ongrijpbaars hebben, en dat maakt het juist ook
zo mooi. (nu zijn er mensen die ook dit niet geloven en uitkomen op 'liefde is
chemisch', wat een koude en lege wereld hou je dan over!).
Omdat ik niet
(wetenschappelijk) kan bewijzen dat God bestaat, zou ik geen recht hebben daar
iets over te zeggen. Ik heb al aangegeven: ik kan niet een sluitend bewijs
geven dat God bestaat.
Mijn geloof is niet het 'aannemen van een systeem
van waarheden'. Mijn geloof is gebaseerd op een relatie met God. Dat u ontkent
dat ik dat heb is net zo absurd als ik zou ontkennen dat u van uw vrouw houdt,
puur omdat u niet wetenschappelijk kan aantonen dat het zo is. U roept, een
beetje flauw, dat ik maar wel in een God of the gaps moet gaan geloven. Dat is
dus onzin. Het beeld wat u heeft bij een evt. God is compleet anders dan het
beeld dat ik heb. Bovendien heb ik geen behoefte aan een 'God of the gaps'. Ik
heb er totaal geen moeite mee om toe te geven dat ik iets niet weet.
3. Geloof in objectieve wetenschap
U strooit met waarheden en feiten
alsof die onomstreden en algemeen aanvaard zijn. Alsof de 'objectieve'
wetenschap dat heeft aangetoond. Nu ben ik van mening dat 100% objectieve
wetenschap een illusie is. Elk mens heeft een (levens)overtuiging. Een
wereldbeeld, een mensbeeld. Een set met normen en waarden. En dat bepaald de
kijk op de wereld, op de mens, op alles wat u doet. Ook op uw en mijn
bedrijven van wetenschap.
Binnen natuurwetenschap is het allicht zo dat
metingen niet gevoelig zijn voor levensovertuiging. Maar het model wat men
daar aan hangt en de interpretatie hiervan wel (de geschiedenis van de
wetenschap toont dat voldoende aan). Ik geef eerlijk toe dat mijn
levensovertuiging invloed heeft hierop (al is het niet altijd even expliciet),
het zou goed zijn als meer wetenschappers dat deden.
Voert te ver om nu
meer hier over te zeggen, ik weet niet of u hem kent, maar uw collega dhr.
Hoogland is hier gespecialiseerd in.
4. Vreemde kijk op andere meningen dan de eigen mening
Het gevoel
bekruipt me bij het lezen van uw betoog dat u heel sterk overtuigd bent van uw
mening. Op zich niet verkeerd, maar het lijkt alsof u niet kunt accepteren dat
er mensen zijn met andere meningen dan u, die net zo slim en wijs zijn, en er
ook goed over hebben nagedacht. Het lijkt wel alsof u alles wat niet uw mening
is 'dom' c.q. 'achterlijk' vind.
Voorbeeld:
> ik neem jullie
wel serieus, net zo als alle groepen die ons iets willen
> verkopen dat
gebakken lucht is of mensen die de meest elementaire dingen nog
> niet
begrijpen, niet willen begrijpen of hun uiterste best doen om anderen
>
van een waarheid af te brengen. Ik bestrijd mensen die andere mensen dom
> willen houden of willen maken.
Even kort: wij willen niemand van een waarheid af brengen. Mensen zijn vrij. Net zo goed als wij vrij zijn om ons geloof te vertellen aan anderen.
Wij willen niemand dom houden, niemand dom maken. Ik zou dat van u wel kunnen zeggen. U wilt mensen ervan weerhouden een kennismakingscursus te volgen met het christelijk geloof. Ten eerste, als wij echt zo dom zijn zou u zich daar helemaal niet druk over hoeven maken maar gaan we vanzelf ten onder. Ten tweede zou elke student kennis moeten maken met diverse levensovertuigingen, en zeker de christelijke aangezien die van grote invloed is geweest op de ontwikkeling en geschiedenis van Nederland. Ik weet niet wat voor beeld u heeft van de alpha-cursus, maar het is niet anders dan dat wij iets vertellen over een onderdeel van het christelijk geloof, en mensen daar vervolgens over kunnen doorpraten, vragen stellen, discussieren.
Tot slot nog wat reactie op enkele uitspraken.
> Je schreef:
Ik geloof in een persoonlijke God, die mijn Vader is, waarmee ik
> een
relatie heb en met wie ik kan praten.
> Je weet niet wat je zegt.
Nadenken over jezelf kan nooit kwaad, maar je
> praat volgens mij
onzin. Dat leren ze jullie nu in jullie geloofsgemeenschap. Kom daar
>
toch eens van los.
U kunt het zich niet voorstellen, daarom zou het
onzin zijn. Ik heb het inderdaad geleerd, ik heb het getoetst, aan getrokken,
vragen gesteld, etc. etc. en ik ben er van overtuigd dat het zo is.
Mijn generatie heeft in de zestiger jaren het katholicisme in Nederland vernietigend verslagen; nu moet jullie generatie het protestantisme maar eens verslaan. Anders komen we nooit vooruit.
Lijkt me nuttiger om slechte dingen te bestrijden dan de 'teddybeer' van mensen (zoals u het zegt). U kunt het dom vinden, achterlijk zelfs. Maar leg mij eens uit, wat is er slecht (moreel slecht) aan het hebben van een christelijke levensovertuiging? Zijn christelijke normen en waarden slecht? Mensen maken er vaak een puinhoop van, ik zal de eerste zijn die dat toegeeft. Maar dat zegt meer over mensen dan over het christelijk geloof.
> De verlichting is niet voor niks zo belangrijk of hebben
>
jullie dat niet op school gehad? Spinoza, Erasmus, de Franse revolutie, het
> liberalisme, de bevrijdingsbewegingen, de emancipatiebewegingen,
etc., dat
> is allemaal zeer belangrijk geweest voor Europa en de
wereld.
Hier ben ik helemaal mee eens. Ik ben blij dat er een Verlichting is
geweest. Het heeft goede dingen gebracht. Maar het is niet alles en heeft ook
slechte dingen voortgebracht. Een boel van het gedachtegoed van de verlichting
is tegenwoordig ook aangevuld; dan wel genuanceerd.
> Je
schreef: "het feit dat alles zo harmonisch en geordend is sterkt mij in
> het besef dat er Iemand is die dat zo gewild heeft.
>
>
Toch is dat niet zo. Het is gewoon zo. Net als de grote ruimtelijke
>
leegte leeg is. Daar zal je aan moeten wennen. Het is leuk het geheim van
> het heelal stapje voor stapje te ontraadselen, maar denk nu niet dat
iemand
> dat gemaakt heeft - zo denken en dachten de oude volkeren die
nog niks
> wisten en geen wetenschap hadden ook
Hmm. Slechte redenering. Zoals ik al zei, voor mij is het een vingerwijzing
naar het bestaan van een Schepper. Geen sluitend bewijs, en als je niet wilt
is er idd genoeg tegen in te brengen. "Toch is het zo" is net zo'n
geloofsuitspraak als "Toch is het niet zo"
> want wie zou die
iemand dan gemaakt hebben?
Tja. Niemand natuurlijk. God is niet een god zoals ik bedacht heb dat hij
zou moeten zijn. God bestaat en heeft eigenschappen los van wat ik daarvan
vind (net zoals u en ik). Waarom zou God gemaakt moeten zijn door iets of
iemand? Wat heb je aan een God die gebonden is aan onze natuurwetten? Lijkt me
nogal inherent aan een goddelijk wezen dat het dat niet is.
>
Je schreef het gebeurd zelden dat iemand met ons over dit soort dingen
> praat.
Wrong. Heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat de manier waarop niet vaak
gebeurd. Het hele idee van de cursus is juist om met mensen in gesprek te gaan
over dit soort dingen.
> Omdat de meeste mensen ook niet zo
stom zijn - als ik - om met mensen
> zoals jullie uberhaupt een
discussie aangaan. En je begrijpt dondersgoed
> waarom. Je bent blijven
hangen in het oude geloof van je voorvaderen die er
> nu eenmaal niks
aan kunnen doen dat ze niet beter wisten. Jij kunt er wel
> wat aan
doen dat je beter zou moeten weten. Zij niet.
Tja, zo zou ik ook kunnen zeggen dat u bent blijven hangen in de tijd van
de Verlichting, toen wetenschap alles was en materialisme en determinisme
hoogtij vierden.
> Stel je voor dat alle mensen, alle dieren,
alle muggen en alle
> bacterieen die dood zijn gegaan, nog ergens
zitten. In de hemel of zo.
> Geloof je dat zelf?
Over bacterieen weet ik niks. Ik geloof zeker dat mensen ergens zijn. Er
valt net zoveel voor te zeggen dat het wel zo is, dan dat het niet zo is. Zie
punt 1.
> Welk recht kan iets of iemand hebben die maar een
minuut, een week of
> een maand of een jaar of 60 jaar - op de
eeuwigheid - geleefd heeft?
Weet ik niet. Waarom zou je er uberhaupt recht op moeten hebben? Er is
leven na de dood of het is er niet. Nogmaals, dit is een argument "Ik kan het
niet begrijpen, dus is het niet zo".
> Stel je voor dat een
baby van 1 week - die dood gaat - verder 100
> miljard jaar op een
wolkje met zijn moeder in de hemel moet zitten en met
> haar moet
praten. Waarover? Ze hebben niks om over te praten. Geeft dat ene
>
weekje het recht om daar na 100 miljard jaar ergens te zijn of te zitten en
> met je moeder te praten?
Dit beeld van eeuwigheid komt volledig voor uw rekening. Het lijkt me
nuttig als u eerst zich in het christelijk geloof gaat verdiepen dan mij om de
oren te slaan met dit soort absurde voorstellingen.
> Je zult
bepaalde dingen in het leven moeten accepteren. Alleen
> achterlijkheid
mag je nooit accepteren. Wetenschappers worden door de
>
belastingbetalers c.q. door de gemeenschap betaald de waarheid te zoeken en
> te verkondigen. Derhalve is het onze plicht - aan universiteiten -
ons tegen
> leugens, halve leugens, halve waarheden en onzin te weer te
stellen.
Volgens mij waren we het eens dat wetenschap ons niet verder helpt in het
aantonen van het bestaan van God. Waarom daar dan zoveel prioriteit aan geven
terwijl er mijns inziens (ook vanuit uw oogpunt) toch urgentere en ernstige
kwesties aan de orde zijn.
In afwachting van reactie,
met vriendelijke
groet,
Gijsbert Schutten
-----Original Message-----
From: Min, F.B.M. (EDTE) [mailto:Min, F.B.M.
(EDTE)]
Sent: maandag 18 oktober 2004 13:56
To: 'Gijsbert
Schutten'
Subject: RE: Wat zoeken jullie toch op universiteiten?
Beste Gijsbert,
Je schrijft: "je hebt:
1. Een 'materialistisch' wereldbeeld
2.
Overschatting van het gereedschap van de wetenschap.
3. Geloof in objectieve
wetenschap
4. Vreemde kijk op andere meningen dan de eigen mening".
--> Dat is dus jouw diagnose. Hoe kom je erbij? Dat is wel erg kort door de bocht. (Een doctor zou toch eerst een meer volledigere anamnese moeten opstellen, alvorens hij een 'ziektebeeld' opsteld.) Ik zeg toch ook niet meteen dat je "een Bush-aanhanger" bent, "een Irak-aanvaller", "een niet-gelovigen-hater", "een Israel-supporter" en "een Palestijnen onderdrukker".
Je schrijft: er geen werkelijkheid is buiten de werkelijkheid die wij als mensen zien (en kunnen onderzoeken).
--> Buiten de 100 verschillende atomen, miljarden soorten moleculen en al haar levensvormen die daaruit voortgekomen zijn, bestaat er niks; inderdaad. Ware dat wel zo dan bestaat dat ook gewoon uit deze materie.
Je schrijft: We zijn het met elkaar eens dat het bestaan van God niet wetenschappelijk te bewijzen is (proof)
--> Nee hoor. Het is wetenschappelijk juist bijna bewezen dat God niet bestaat c.q. niet kan bestaan. Adam en Eva niet bestaan hebben, e.d. Het is allemaal projectie, pure angsten, angst voor de dood, en van een blijkbaar onuitroeibare behoefte die vele mensen blijkbaar nog steeds hebben; mensen die nog steeds weinig op hebben met Darwin en de evolutietheorie. Vooral mensen die door dit systeem van struggle for live, concurrentiedrift, kapitalisme en daar uit voortvloeiende werkloosheid, armoede, uitzichtloosheid, ongeschooldheid, achterlijkheid, e.d., in de steek zijn gelaten.
Je schrijft: Het materialisme heeft in de slipstream van de verlichting een tijdje vaste grond gehad, maar is tegenwoordig algemeen achterhaald.
--> Wat een onzin. Wie zegt dat? De Franse revolutie (van 1798) heeft de wereld en de mensheid op een hoger plan gebracht. De achterlijkheid van het feodale systeem werd grotendeels uitgeroeid (behalve toen in Rusland en China; dat gebeurde daar pas twee eeuwen later).
Je schrijft: Ik denk dat de geschiedenis (ja, ook die van de wetenschap) in elk geval een bescheiden plaats voor de mens noodzaken wat betreft het doen van uitspraken over dingen die we niet zien.
--> Wat een pessimisme. Je gaat zeker ook nog uit van de stelling dat 'de mens slecht is'?
Je schrijft: we zijn maar kleine wezentjes die eigenlijk nog niks weten.
--> Ja wij zijn vrij nietig, maar hebben wel al wel veel bereikt. Echter we beginnen wel pas. We hebben alleen de achterlijkheid, de uitbuiting van de ene mens door de andere, e.d., nog niet uitgeroeid. (Dus deels wel met je eens.)
Je schrijft: Het feit dat ik wel uitspraken doe over het bestaan van God is omdat ik geloof dat Hij bestaat.
--> Je valt steeds in herhaling. Ik moet dus hier wel herhalen dat er geen God bestaat. Een hemel ook niet. Er is geen enkele reden voor en geen enkel zinnig argument te vinden. Iedereen (van gelovige in bosgoden, Wodan, Griekse goden, Romeinse goden, Katholieke god, Protestantse god, moslim god, e.d.) heeft het de laatste 10.000, 3000, 2000, 200 jaar fout gehad. Dat heeft de wetenschap tenminste bereikt. Geen enkel argument, van welke schriftgeleerde dan ook, is overeind gebleven. De verdeeldheid binnen de gelovige gemeenschap is nu zo'n beetje 100 procent. Niemand is het meer met iemand anders eens. Niemand weet het meer. Er zijn miljoenen kerken en kerkjes t/m new age, Jomanda en ander vormen van kwakzalverij. (Alleen al in de USA.) Dat zegt alles.
Je schrijft: voor schoonheid, vreugde, liefde etc.) wetenschap niet geschikt is. Voorbeeld: Als ik in het bos loop en de zon schijnt prachtig door de bomen die volop in herfstkleuren zijn, dan kan ik daar blij van worden, ontroerd. Dit kan ik niet wetenschappelijk benaderen, verklaren.
--> Nee dat is niet een twee drie te verklaren. Dat is subjectief. Ieder mensen ziet dat anders. Dat is toch mooi.
Je schrijft: liefde is niet chemisch
--> Nee, maar heeft er wel een hele hoop mee te maken.
Je schrijft: Mijn geloof is niet het 'aannemen van een systeem van waarheden'.
--> Dat doe je wel. --> Dat heb je van je voorvaderen, van jouw kerk, waar je in bent opgevoed. Of iets dergelijks. Je wilt nu eenmaal niet toegeven dat je voorvaderen en jouw kerk ongelijk hebben. Jammer. Dat is ook moeilijk. Moet je ook zelf weten. Moet je anderen ook niet mee lastig vallen door ze te willen bekeren. Ik vind haast dat dat strafbaar moet zijn.
Je schrijft: Mijn geloof is gebaseerd op een relatie met God.
--> Je kunt een dergelijke relatie niet hebben, zeker niet met iets dat niet bestaat. Wat wel kan is dat je DENKT dat je een dergelijke relatie kan hebben. Zoals er vele meisjes pubers zijn die denken dat ze een band of een relatie met pop-ster hebben en dat hij hen ziet...
--> Praten of mediteren met een denbeeldig iemand doet iedereen wel eens. Dat is op zich niet gek en soms wel nuttig. Maar je moet er wel over heen komen.
Je schrijft: Het beeld wat u heeft bij een evt. God is compleet anders dan het beeld dat ik heb.
--> Dat kan wel zijn dat je een dergelijke behoefte hebt, maar je hebt er
niets aan. Hooguit als beginnetje, of als wat steun en hooguit dat je leert na
te denken of dat op een gegeven moment zelf de oplossingen ziet. Dat komt omdat
dat beginnende vormen van zelf nadenken zijn...
Je schrijft: het zou goed
zijn als meer wetenschappers dat deden.
--> Wetenschappers zijn er allemaal van losgekomen. Ik ken weinig gelovige wetenschappers. Ik ken ook weinig dominees die gestudeerd hebben - bijvoorbeeld op de VU - die nog geloven. Vraag het ze maar. Ze willen alleen hun baantje niet verliezen.
Je schrijft: uw collega dhr. Hoogland is hier gespecialiseerd in.
--> Die ken ik niet. Van TO of GW?
Je schrijft: het gevoel bekruipt me bij het lezen van uw betoog dat u heel sterk overtuigd bent van uw mening.
--> Behoorlijk. Omdat ik veel heb meegemaakt: armoede, achterlijkheid, zestiger jaren, oorlogen, werkloosheid, uitbuiting en het nut van scholing en opleiding heb gezien.
--> Ik geloof in 'de mens'; niet in god. Jij toch ook (hoop ik)?
Je schrijft: ...niet kunt accepteren dat er mensen zijn met andere meningen dan u
--> Ja hoor, als ze maar redelijk zijn en niet 100 procent doof zijn (of
doof blijven) voor argumenten Je schrijft: ...die net zo slim en wijs zijn (als
...), en er (...) ook goed over hebben nagedacht.
--> Ik ben niet dommer
of slimmer dan jou. Het heeft bij mij te maken met leerzame ervaring en
ervaringen met andere mensen; en daar van te leren (en niet de verkeerde dingen
leren of in het verkeerde stramien blijven hangen. Maar dat weet je soms pas
achteraf.)
Je schrijft: Het lijkt wel alsof u alles wat niet uw mening is 'dom' c.q.
'achterlijk' vind.
--> Dat is niet de bedoeling. Ik praat en
discussieer met iedereen. Ik ga geen enkele discussie uit de weg. Een voorbeeld:
Jomanda is niet dom maar een volksverlakker. Doctor Vogel is niet dom, maar wel
een kwakzalver. Bush is ook niet dom: maar wel een oorlogsmisdadiger die zonder
veel steun van andere landen (en de VN) andere volkeren en andere landen boycot
en bombardeert.
Je schrijft: ...als wij vrij zijn om ons geloof te vertellen aan anderen.
--> Ga je gang. Maar ik ga ook mijn gang. Je mag alleen niet liegen
en onwaarheden vertellen (en anderen de gevangenis in laten belanden). We zien
over 100 jaar wie gelijk had. Ik ben in principe een liberaal. Laat duizend
meningen bloeien. De waarheid komt toch altijd boven drijven. Zie maar Galilei,
Copernicus, Darwin, het Vietnamese volk dat de USA versloeg, het Congoleese volk
dat Mubuto verjoeg, de Nederlanders die de Spanjaarden verjoegen, de Russen die
de Tsaren verjoegen, de Fransen die de koningen verjoegen, de Indonesiers die de
Nederlanders verjoegen, etc.
Je schrijft: Wij willen niemand dom
houden, niemand dom maken.
--> Prima. Ik ook niet.
Je schreef: "ik zou dat van u wel kunnen zeggen"...
--> Je gaat
wel erg ver. Je kunt het niet van me winnen. Wil je mij graag monddood maken
soms?
Je schreef: U wilt mensen ervan weerhouden een kennismakingscursus te
volgen met het christelijk geloof.
--> Waar heb je het over? Ik weet
niet waar je het over hebt. Ik heb het geen seconde over een cursus gehad. Ik
weet van geen cursussen.
--> Ik raad, als men het mij vraagt, iedereen -
anno 2004 - af gelovig te zijn, te blijven of te worden. Het lost niks op. Het
is hooguit gezellig; het geeft een zekere warmte met mensen onder elkaar.
Je schrijft: ...zou elke student kennis moeten maken met diverse levensovertuigingen, en zeker de christelijke aangezien die van grote invloed is geweest op de ontwikkeling en geschiedenis van Nederland.
--> Ze heeft 2000 jaar de ontwikkelingen die bij de oude Grieken een beetje de goede kant op gingen, tegen gehouden. Eerst de katholieken toen de protestanten (en nu de islam) die nu de progressieve ontwikkelingen in de wereld met geweld willen tegenhouden: Bush met zijn Christenen en EO-ers in Nederland enerzijds; moslimfundamentalisme anderzijds.
Je schreef: ...beeld van alpha, alpha-cursus,...
--> van een alpha cursus weet ik niks; alleen van alpha weet ik dat ze hier op de campus bestaan (en dat ze over affiches van anderen heen plakken; bijvoorbeeld recentelijk over die van het samenwerkingsverband 'keer het tij' van vijf linkse politieke partijen en de vakbonden, van de 2 oktober-akties op de Dam en het Museumplein, heen plakte.)
Je viel verder enorm in herhalingen. Je schreef bijvoorbeeld: "ik ben er van
overtuigd dat het zo is".
--> Je hebt mij totaal niet overtuigd.
Integendeel. Je hebt jezelf eigenlijk belachelijk gemaakt.
Je schrijft verder: Wat is er slecht aan een christelijke levensovertuiging?
--> Je bestrijdt wetenschap, wetenschappers en niet gelovigen. Dat is slecht voor de vooruitgang en slecht voor de emancipatie van de achtergebleven groepen in de wereld.
Je schrijft: Zijn christelijke normen en waarden slecht?
--> Die zijn onvoldoende.
Je schrijft: Ik ben blij dat er een Verlichting is geweest. Het heeft goede dingen gebracht. Maar het is niet alles en heeft ook slechte dingen voortgebracht.
--> Welke dan? Het vulgaire materialisme? De consumptie maatschappij? Ben ik wel beetje met je eens. Je schrijft: God is niet een god zoals ik bedacht heb dat hij zou moeten zijn. God bestaat en heeft eigenschappen los van wat ik daarvan vind (net zoals u en ik). Waarom zou God gemaakt moeten zijn door iets of iemand?
--> Ik schreef: als god bestaat: dan moet hij ook gemaakt zijn... Je
schreef: ...dat u bent blijven hangen in de tijd van de Verlichting, toen
wetenschap alles was en materialisme en determinisme hoogtij
vierden.
--> Dat was een noodzakelijke fase in de vooruitgang. Ik ben
ook al weer verder. Wij zijn nu allemaal alweer twee drie stappen verder. Jij
blijkbaar niet voor de 100 procent.
Je schreef: Er is leven na de dood
--> Nee. Jouw ideeen en jouw
kinderen blijven; dat wel. Ook je atomen en moleculen blijven bestaan, die komen
weer ergens anders in. Maar jij bent/gaat dood.
Je schreef dat je mijn metafoor over die moeder met haar kind van 1 week
op haar schoot niet begrijpt.
--> Denk er dan nog maar eens over. Het
is een redeneer-voorbeeld om bij de luisteraar (of lezer) hopelijk aan te kunnen
tonen dat zo iets (als een hemel) inderdaad alle voorstellingen te boven gaat.
En het dus niet KAN bestaan dat alle mensen, dieren, zelfs de kleinsten, die
geleefd hebben, nog ergens bij bewustzijn (ergens in 'een hemel') zullen zijn.
Je schreef dat ik me moest gaan verdiepen in uw christelijk geloof:
--> Dat heb ik gedaan vanaf mijn 12e jaar. Ik ben nu 58. Dus waar
praat u over.
Je schrijft tenslotte: Volgens mij waren we het eens dat ... waarom daar dan zoveel prioriteit aan geven ....... urgentere en ernstige kwesties aan de orde zijn.
---> Mijn 'geloof' is dat ik 'geloof' in de mens, de goedheid van de mens
(in principe en in beginsel) (maar weet ook dat de omstandigheden c.q. de
opvoeding hem slecht kunnen maken c.q. een beest, dictator of een leugenaar), en
ik 'geloof' ook dat 'de wetenschap' objectief is, maar ik heb helaas nog nooit
een 100 procent objectieve wetenschapper gezien.
m. vr. gr.
Rik
Min
Daarna stuurde ik de volgende mail:
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Min, F.B.M. (EDTE) [mailto:Min,
F.B.M. (EDTE)]
Verzonden: Thursday, February 17, 2005 5:14 PM
Aan: 'Jan
Bakker'
Onderwerp: RE: alpha-cursus
Zo zo, iemand wil eindelijk praten? U wil zelfs een debat? Dan zult u van
goede huize moeten komen. Ik ben tot alles bereid.
Rik Min
Hij mailde terug:
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Jan Bakker
[mailto:janbakker@alpha-cursus.nl]
Verzonden: Thursday, February 17, 2005
9:32 PM
Aan: 'Min, F.B.M. (EDTE)'
CC:
webmasters@alpha-cursus.n
Onderwerp: RE: alpha-cursus
Ik mailde terug:
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Min, F.B.M. (EDTE) [mailto:Min,
F.B.M. (EDTE)]
Verzonden: Friday, February 18, 2005 10:07 AM
Aan: 'Jan
Bakker'
Onderwerp: RE: alpha-cursus
Beste Jan,
Wij worden als wetenschapper nu eenmaal door de overheid
betaald om achterlijkheid van groepen en/of personen proberen op te heffen,
empirisch onderzoek te doen naar onbegrepen fenomenen, die proberen te verklaren
en derhalve alleen de waarheid of over waarheden - die bewezen zijn - te
spreken. Tot op heden hebben wij, wetenschappers, nog nooit een spoor gevonden
van God, leven na de dood of een hiernamaals. Integendeel, 'we' hebben
aangetoond dat het zeer waarschijnlijk projectie van mensen die zich onvolmaakt
of klein vinden of voelen. Vroeger zag men bij oerwoudvolkeren dat men achter
elke struik of boom een voorvader veronderstelde. Het is allemaal flauwekul
gebleken. Ze voelden zich gewoon bedreigt. Ze hadden toen nog geen scholen en
universiteiten.
Mensen die geloven kun je alles wijsmaken. Daarom steunen
machthebbers al deze valse priesters. Dat zag je in de zestiger jaren, met de
steun uit Amerika, voor Jezus-beweging, bijbelgroepen, de EO, Bagwan,
Haricrisna, mormonen, etc. Bijna niemand van mijn generatie trapte erin. Mensen
die in homeopatie of in God geloven of dat je na je dood ergens in een hemel
komt, kun je (dus) alles wijsmaken; politiek gezien; en daar ging het ze om. Dat
is wat mij - als wetenschapper die daar voor betaald wordt - zo verontrust bij
mensen die blijven hangen in het geloof van hun voorvaderen.
Elke nieuwe
generatie zal zich nu eenmaal moeten vrijvechten van zijn oudere generatie. Dat
is je plicht als hoger opgeleide jongere. De jongeren bij de moslims horen
hetzelfde te doen met hun oudere gebedsvoorgangers. De mensheid is er door deze
kleine individuele of groepsrevoluties, maar ook door de grote Franse revolutie
en de Russische revolutie stap voor stap steeds voortuit gegaan. Deze grote en
kleine revolutionaire breuken waren en zijn nodig gebleken om met het feodale
middeleeuwse systeem dat van mensen lijfeigenen maakte, te breken. Nu moeten we
weer verder: de gekte van de neo-cons - die overal de wereld in brand steken -
breken.
Nodig mij maar uit om met studenten bij jou hierover te praten.
Ik heb geen enkele behoefte jou of anderen uit te nodigen.
Met vriendelijke
groeten,
Rik Min