Beste Jaap,
Jouw artikel dd. 3 febr. 2007, deweekendgids/denksport, blz. 17, is mij uit het hart gegrepen. Ik ben al 15 jaar bezig met aandacht vragen voor reklameborden langs de snelwegen. Ik heb het aktie comitee stop de reklamewedloop opgericht. Wij plakken 's nachts stroken over die borden heen met stop horizonvervuiling. Het is gewoon pure horizonvervuiling. Sterker nog het zegt iets over deze tijd, de enorme overproductie die er (blijkbaar) is en over een gebrek aan koopkracht bij het publiek. (Anders zouden de aanbieders het namelijk niet doen.) Dit soort borden verpesten het landschap en de stilte. De relatieve visuele en auditieve rust in de auto wordt nu ook al hier verpest door visuele aandacht voor onzin-producten die we toch niet kunnen betalen. Wij hebben een rapport van studenten toegepaste communicatiekunde over onze visie op internet staan: http://projects.gw.utwente.nl/pi/Papers/HorizonVerv.htm. Afzender: Stop horizonvervuiling; stop de reklamewedloop. Tel. 053 - 4763881 of 4.30.30.73 (contactpersoon Rik Min)
Rik Min
http://projects.gw.utwente.nl/pi/Papers/HorizonVerv.htm
(lees hier over onze doelstellingen, akties, e.d.)
From: Berg, Jaap
de [mailto:J.deBerg@Trouw.nl]
Sent: maandag 5 februari 2007
19:53
To:
r.min@hetnet.nl
Subject:
reklameborden langs snelwegen / horizonvervuiling
Beste Rik Min,
Hartelijk dank voor de informatie. Ik wist van het bestaan van het actiecomité niet af. Ik wens het alle succes dat het verdient. Het rapport zal ik zeker bekijken.
Met vriendelijke groet,
Jaap de Berg
From: Rik Min
[mailto:r.min@hetnet.nl]
Sent:
woensdag 7 februari 2007 17:21
To: 'Berg, Jaap de'
Subject: Stop horizonvervuiling (Stop de
reclamewedloop) (Twente)
Beste Jaap,
Hierbij nog even - ter informatie - ons al die jaren gebruikt pamflet. Dit pamflet is ook op onze plakstroken afgedrukt voor als geïnteresseerden langs de weg willen weten wat onze doelstellingen zijn. Wij hebben geplakt in heel Overijssel, maar ook in Gelderland, Utrecht en Drente. Onze plakstroken zijn circa 120 cm lang en 50 cm hoog en gezeefdrukt. De doelstellingen van ons comité lijken mij duidelijk. Een punt: wij zijn niet tegen reclame als zodanig, maar tegen het wedloopkarakter ervan; met zijn verwoestende effect en de relatief steeds lagere opbrengsten. Een tweede punt: wij hebben echter – mede als partij - nog een tweede doelstelling, voornamelijk voor jongeren, namelijk laten zien dat het een wedloop is; net als de wapenwedloop; alle twee hebben ze eigen zinloze dynamiek en dat reclame een uiting is van overproductie en koopkracht tekort. Dat laatste is de opmaat om jongeren bewust te maken van wat er gaande is: alleen de middenklasse (en natuurlijk de hogere klasse) kunnen de spullen nog maar kopen; de lagere werkende klasse, de uitzichtloze onderklasse en de verarmde uitkeringsgerechtigden kunnen dat zomaar niet meer, op straffe van uitzichtloze stadsbank- en schuldensanerings-trajecten…
Hoogachtend
Rik Min, NCPN-kaderlid, afdeling Twente