Een verzoek om een advies

Date: Mon, 13 Feb 2012 15:56:53 +0100
From: r.min@hetnet.nl
To: p
Subject: de Koerdische strijd?

Beste P.,

(...)

Ik heb een heel groot probleem. Al jaren ga ik een bepaald vraagstuk uit de weg, maar het loopt nu echt, vooral vanwege de actualiteit in Syrie - vind ik - uit de hand. We mogen er niet langer om heen draaien. Mijn vraag is: ben je het in grote lijnen met me eens?

Het gaat om het volgende: Wat vind jij van het Koerdisch vraagstuk?
Ik vind al geruime tijd dat wij de Koerden, die zich van Turkije willen afscheiden, niet meer kunnen steunen. Autonomie okay. Maar afscheidingsbeweging nee!
     Net als de 12 tot 14 provincies in Nederland autonomie hebben, is autonomie iets compleet anders dan je willen afscheiden. Maar dit soort bewegingen die alleen voor een etnische groep, of een volk zijn, zijn dus niet loyaal aan de algemene strijd voor het instellen van een progressief bewind of een socialistische regering in het hele land (hier Turkije).

De 'Koerdische strijd steunen', verstoort de verstandhoudingen in heel Europa. Als een gewone Turk de Koerdische strijd steunt, wordt hij door andere gewone Turken - terecht of ten onrechte - als een soort landverrader gezien. Hij heeft dus een probleem van loyaliteit.
    Mijn stelling over afscheidingsbewegingen, zoals die van de Koerden in Turkije, maar ook in Irak en Syrie, is dat het hetzelfde is als bij de Kroaten, de Bosnische moslims, Tamils, Oeigoeren, Basken, Tibetanen; dat ze (vanzelfsprekend) altijd speelbal van intrige-spelen en intriges van het imperialisme zullen zijn.
     Dat werd vorige week weer eens bevestigd in Trouw. (Hierbij ingesloten.)
     Over mijn stelling - bevrijdingsbewegingen JA; afscheidingsbewegingen NEE - wordt binnen links, binnen linkse partijen vaak wat gegniffeld. Ook binnen de NCPN en NPK. Vooral als ik de eenheidsstaat Joegoslavië of de eenheidsstaat het 'Heilige Land' (het mandaatgebied Palestina) erbij haal. Dat is volledige ten onrechte.
     Joegoslavië is een geweldig voorbeeld. Maar ook voor de Palestijnen, wat ze niet moet laten gebeuren: hun land laten opdelen door de internationale gemeenschap (in een joods deel en een arabisch deel). Mijn stelling is dat het zionisme een afscheidingsbeweging is en derhalve om de zelfde redenen bekritiseerd hoort te worden. Ze heft Palestina in tweeën gehakt. En erger.
     M.n. Nederland heeft aan opdelen van landen een handje. Eelk volk een eigen staat. Dat kan gewoon anno 2012 niet meer. Ook al niet meer - verdragswettelijk - sinds 1975 (de akkoorden van Helsinki). Sowieso op straffen van eeuwige oorlogen en nog verdere opdelingen (zoals in Kosovo en Bosnië nu iedere bewezen wordt). GroenLinks in Nederland wil zelfs Indonesië opdelen: en Athjeh aflaten scheiden. (Nederland heeft in haar imperialistische tijd de afscheidingsbeweging van de Molukkers gebruikt om de bevrijding van Indonesië te frustreren.)

 Het imperialisme wil altijd maar weer landen (vooral de min of meer progressieve eenheidsstaten) destabiliseren. Dat is de afgelopen 10 jaar en eigenlijk veel langer, gedaan in het Midden Oosten. En nu weer via de Koerden die worden ingezet als hulptroep voor het imperialisme in Irak, Iran en Syrie. De Koerdische steun aan het imperialisme - in ruil voor hulp bij het afscheiden -  is stuitend. Een ramp voor de ware progressieve krachten (in bijvoorbeeld Turkije, maar ook elders). De linkse krachten in de overgebleven gebieden (in de rest van Turkije, maar ook in de rest van Irak, Syrië en Iran) worden er ernstig door verzwakt. Vanwege - natuurlijk - het dubbele loyaliteits-probleem dat linkse mensen dan moeten tonen aan de gewone Turken, de gewone Joegoslaven, de gewone Palestijnen  -  dat niet durven -  en vervolgens rechtse krachten in dat land daardoor rechtser worden. (En wij hier in Nederland ook.)
      De linkse beweging in Turkije is door dat streven "naar een Koerdische staat" ('eigen volk eerst'), en de opkomende tegenkrachten die je dan in de rest van Turkije krijgt, compleet door weggevaagd. Rechts kon linkse Turken wegzetten als scheurmakers, helers met separatisten en zelfs landverraders. Rampzalig dus.

Ik zie het zionisme ook als een afscheidingsbeweging ('eigen volk - joden - eerst'). De Palestijnse bevrijdingsbewegingen zijn dat niet. (Zowel de rechtse als de linkse bevrijdingsbewegingen, bijv. de PFLP, zijn echte bevrijdingsbewegingen; willen heel Palestina bevrijden van het zionisme). Het woord zegt het al. Bevrijden i.p.v. afscheiden. Het een is de juiste strijd; het andere is een reactionair strijd.

  Door het zionisme is de eenheidsstaat Palestina, het 'Heilige Land', in 1948 volkomen ten onrechte, in tweeën gehakt en de Palestijnse progressieve beweging (net als de progressieve, linkse Turken) in de hoek gedrukt en verzwakt. (De VN en de Sovjet Unie toen ook, zijn er op een of andere manier ingeluisd.)
      Het westelijk deel van Palestina is nu alleen voor joden (en heet Israel). Dat is voor de oorspronkelijke bewoners (de Palestijnen) volkomen onacceptabel. De Palestijnse bevrijdingsbewegingen (zowel linkse als rechtse) willen de eenheidsstaat Palestina juist behouden. Voor zowel joden, christenen als moslims. (Zie het oude PLO-handvest.)
     De linkse en progressieve Turken willen hun land ook heel houden (en progressief maken of meer dan dat). Door deze verkeerde oriëntatie (op misplaatste 'solidariteit' aan 'de Koerden') hebben rechtse krachten in Turkije de macht.
     De VN heeft, omdat er steeds minder standvastige landen zijn, deze fouten - van landen opdelen - vaak gemaakt.

Ik  wilde dit toch eens even aan jou kwijt door dit stuk uit Trouw toe te voegen en aan jullie te tonen. Kun en wil je er een keer op ingaan. Ik stel het erg op prijs.

M.vr.gr.

Rik Min

Ik kreeg het onderstaande antwoord....

Onderwerp: Re: de Koerdische strijd?
Van: xxxx
Datum: 13-2-2012 18:11
Aan: xxxx

Dag Rik,

(...) De Koerdische kwestie is erg gecompliceerd en je kunt ervan overtuigd zijn dat het erg moeilijk voor me was daarin een standpunt te bepalen. Veel moeilijker dan ten opzichte van de AKP en de Fethullah Gülenbeweging, die voor mij zonder meer onderdeel zijn van de Amerikaanse machtspolitiek. Aan de andere kant is de PKK ook allianties aangegaan, zoals met de VS en Israël, die ik niet goed kan praten. Maar de berichten zijn tegensrtijdig, want een paar maanden geleden stond hier ook inde krant dat Karayilan, de tweede man van de PKK, een deal had gesloten met Iran. Dat kan echter ook verband houden met de verhoudingen in de regio. Wanneer Turkije problemen heeft met Israël, kent de PKK banden met de Mossad. Als er probelemen zijn met Iran, verbindt de PKK zich daar plotseling aan. Er is ook geschreven dat de PKK nu door Assad in Syrië wordt gesteund. Moeilijk om daar een beeld van te vormen. Vast staat dat de banden tussen de Koerden en Israël al verder teruggaan. Persoonlijk vind ik die genetische band tussen de Koerden en joden erg interessant. Ook al omdat Koerden die ik ken dat bevestigen. Het nationalisme binnen de PKK is hoe dan ook belangrijker is geworden dan socialisme. Dat betreur ik, aangezien nationalisme voor mij een bron is van veel ellende. Althans, deze vorm van nationalisme. In het begin benaderde ik de Koerdische kwestie zoals ik dat met de Palestijnse zaak deed. Maar ik leerde dat er veel verschillen bestaan. Wat ik in ieder geval zeker weet, is dat de haat onder Koerden ten opzichte van Turkije erg diep geworteld is. Door de jarenlange onderdrukking kan dat ook niet anders. Of er daardoor uiteindelijk een andere oplossing zal blijken te zijn dan onafhankelijkheid, of in ieder geval een vorm van verregaande autonomie, betwijfel ik. Aan de andere kant weet ik dat de meeste Turken daar absoluut niet van willen weten, ook niet van autonomie. Zelfs culturele rechten liggen nog altijd moeilijk. De AKP heeft daar wel wat aan gedaan, maar dat gebeurde m.i. vooral onder druk van de EU. Sinds de Europese droom op de achtergrond is geraakt, geeft premier Erdogan er de voorkeur aan om nationalistische stemmen te winnen door zich in het openbaar hard op te stellen tegenover de Koerdische strijd. Hij doet verder vooral een beroep in de religieuze overeenkomst, wat past bij zijn neo-Ottomanisme. In het Ottomaanse Rijk werd immers alleen in termen van moslims en niet-moslims gedacht. De Koerden kenden toen autonomie. Ottomanisme is echter niet hetzelfde als neo-Ottomanisme, dat eerder een optelsom is van Ottomaanse sentimenten en het kemalistische nationalisme. Verder ontkennen de meeste Turken nog altijd dat Koerden in etnisch opzicht van hen verschillen. Dus het zal in ieder geval nog lang duren voordat er een oplossing van deze problematiek in zicht is. Momenteel houd ik mijn hart vast voor wat er volgende maand gaat gebeuren. De AKP zegt de PKK onder controle te hebben, na alle beschietingen in Noord-Irak en arrestaties van KCK-betrokkenen. Dat er de laatste tijd geen aanslagen zijn wordt daarbij als bewijs genoemd. Maar de praktijk leert dat de PKK nooit in de winter aanvalt. Vanuit de besneeuwde bergen waar ze zich verschansen, is dat erg moeilijk. Ik weet echter niet wat er gaat gebeuren na Nevruz, de feestdag aan het begin van het voorjaar. Daarna zou er wel weer eens een geweldsexplosie kunnen komen. En misschien ook wel in de steden. Het incident in Uludere, waarbij 34 jongens werden vermoord, heeft namelijk extra veel haat gezaaid, waardoor veel Koerdische jongeren zich aanmelden bij de PKK. (...)

Groet, P