De resultaten van het vak 'mmop'
(2001/2002)
Aan deze pagina wordt nog voortdurend gewerkt
De werkstukken en ons commentaar
In dit studiejaar, 2001/2002, zijn 11 groepjes van 4 tot 5 personen, begonnen met dit practicum. De meeste groepen (7 stuks) hebben dit jaar hogere orde courseware proberen te maken, d.w.z. geen gewone courseware of een gewone web-site of een serie gewone lineaire web-filmpjes (met een menustructuur), maar een stuk educatieve software, rondom een bepaald - gegeven - object. Hierdoor ontstond, in zeven gevallen, dit jaar, de mogelijkheid een echte, open digitale leeromgeving in de werkstukken in te bouwen. Dat is in een aantal gevallen gelukt. De - interne - overgang, waar het karakter van de software omslaat van een one-way-medium naar een two-way-medium, is echter maar in twee werkstukken helemaal volledig geslaagd.
- Een klein aantal groepen maakten een interactief video-product (vier stuks). Bij die vier groepen lag het accent op interactieve video.
- Kennis omtrent onderwijskundige aspecten en software-technieken heeft men in principe uit de eerste jaarsvakken en uit de theorie-vakken opgedaan. Bij dit vak stond een 'probleem' kunnen (leren) oplossen voorop: problemen op het grensvlak van user en machine.
Algemene indruk
Studenten bleken in staat software-engineerings problemen op te kunnen lossen. Ze bleken eerder verworven kennis uit voorgaande vakken redelijk goed in een gekozen 'oplossing' toe te kunnen passen. Alle groepen hebben in meer of mindere mate video-elementen toegevoegd. De vier video-groepen wat meer en uitgebreider dan de zeven groepen die scripts en applets moesten hergebruiken en integreren.
- Van de drie soorten video-gebruik heeft er maar een groep video als hulp c.q. coach of instructeur heeft gebruikt: de zonneboiler-groep. De meeste groepen gebruikten video als ondersteuning van/in een betoog.
- Er is dit jaar maar een groep die video in de vorm van directe intelligente feedback (ICS) heeft gebruikt: de Maurice-groep. Er is nog een tweede groep die audiovisuele elementen (vier geluidjes) als feedback hebben toegepast: de politieke voorkeurmeter-groep. De overige opdrachten leenden zich er ook minder voor.
- De verslagen wisselden dit jaar sterk van niveau. Sommige verslagen leken wel erg veel op een persoonlijk logboek. Indien er geen definitief verslag op 21 dec. 2001 werd ingeleverd, namen we ter beoordeling het conceptverslag. Er werd in het algemeen niet veel gerefereerd aan begrippen, methoden, personen en/of modellen uit de literatuur; het boek en de artikelen. Vreemd.
In ons vakgebied kun je heel goed slagen als je wat minder goed in verslaglegging, rapportage of presentatie bent. Omgekeerd kun je een minder goed eindcijfer krijgen als je verslag er op zichzelf goed uit ziet. Ook je praatje of je manier van werken zegt niet altijd alles. Voor ons geld of jullie goede probleemoplossers zijn. Het werkstuk zelf en hoe je dingen uiteindelijk hebt gedaan, geeft meestal de doorslag.
Werkstukken waarbij microwerelden centraal staan
Introductie: Dit type werkstukken waarbij xxxx centraal staat xxxx is xxxx. Er naast applets ook video in deze werkstukken. Wij noemen courseware van dit type: 'tweede orde courseware'. Er zit dus minstens een stukje 'intelligentie' in, d.w.z. ergens zit minimaal een geprogrammeerde onderdelen. In dit geval een complexe model-driven simulatie of ergens een rekenmodel of iets dergelijks.
Dit type courseware bevat zes dimensies; wij noemen dat 'zes dimensionale websites' of - net zo goed - 'zes dimensionale courseware'. Hierbij is xxx en xxxx. Deze werkstukken zijn begeleid door Ben Reimerink en Rik Min. Hier volgen 7 werkstukken van dit type en het commentaar daarop.
Bouwmeester, Tanja;
Hartsink, Diana;
Penning, Manon; Marieke van der Zwaal en Wieke Schoemaker.
Eerste commentaar:
- Jullie hebben echte courseware gemaakt met een ingebouwde ontdekomgeving. D.w.z. niet zo maar een informatie-site. Deze combinatie was/is karakteristiek voor dit studiejaar. Er is goed over nagedacht. Er zijn weinig groepen, dit jaar, die de leerstof zo goed en netjes hebben geprepareerd. Op de aparte ontdekomgeving wordt de user - gaande de rit - goed voorbereid. Daarom is dit met recht 2e orde corurseware. Prima.
- Jullie hebben in het tweede filmpje een of twee keer het woord spanning verkeerd gebruikt, terwijl het begrip stroom daar beter op zijn plaats zou zijn geweest.
- De uitleg met de brandslag is eigenlijk de uitleg van de werking van een triode. Bij een triode, een versterkingsbuis, in een versterker, loopt er een electronen-stroom door een vacuum. Op het rooster staat een kleine ingangsspanning (ui). Die wisselspanning wordt versterkt en geeft een (grote) fluxtuatie op de anode van de versterkingsbuis: een wisselspanning, d.w.z. de uitgangsspanning (uo). De waterstroom is een echte stroom en niet zo zeer een spanning. Aangezien er altijd een weerstand 'aan de uitgang hangt', wordt die stroom vanzelf in een spanning omgezet, conform de wet van Ohm: u=i*R.
- Bij een transistor moet je altijd goed opletten wanneer iets een stroom is of een spanning. Didactisch gezien mag je wel eens iets bewust verkeerd zeggen als je het later maar corrigeert. Raadpleeg bij dit soort complexe content, en als toekomstige leermiddelen-specialist, altijd wel even uw inhoudsdeskundige; vooraf zowel als achteraf.
- In de applet zijn de wisselstromen (ui en uo) rood en de gelijkspanningen geel. Dat had je iets beter kunnen gebruiken of moeten accentueren. Staat dat ergens? Dat was/is feitelijk de clou. De versterking is de verhouding uitgangsspanning versus ingangsspanning: uo/ui. De versterking hangt dus af van de gelijkspanningen en dus uiteindelijk van de weerstanden.
- Ik vind jullie product geslaagd. Voordat je het aan een breed publiek laat zien, eventueel de zaken nog eens goed doorlopen aub. Of vertellen dat er nog enkele schoonheidsfoutjes inzitten.
Andere indrukken: Sterk begin, met name door het element aanwezige kennis checken.
Video elementen, goed en weloverwogen. In de totaal vormgeving weinig met kleur gewekt om te accentueren en dat was her en daar nodig.
Verslag: goed de teksten van de videofilmpjes hierin opgenomen; voldoende (7-)
Werkstijl: heel goed.
Probleem oplossen: heel goed.
Overleg met opdrachtgever: had beter gemoeten, want nu hebben jullie een paar kleine inhoudelijke (maar belangrijke) missers op niveau van informatie.
Vormgeving: 8-
Het educatieve niveau: zeer goed: 8.
Eindoordeel: zeer positief.
Cijfer: 8
Rensen, S.H.J.,
Hinke, J.W.,
Wolters, G.K. en Reuvekamp, M.H.A.
Eerste commentaar:
- Alles is gemaakt in DreamWeaver. Experimenteel. Dat lijkt goed gelukt. Er zijn twee Flash animaties. Een van de Flash-animaties is de metafoor en tegelijkertijd de home-page van het geheel ('uitvalsbasis').
- Na de twee mooie flash-animaties kom ik in Netscape niet verder. Met Internet Explorer daar en tegen wel.
- Een geweldige lay-out. Alles met parallelle windows. Zeer consequent gedaan. Prima.
- Jullie zijn een van de weinige groepen die video als hulpmiddel gebruiken. Bravo. Er zijn immers drie soorten gebruik van video in hogere orde courseware. Te weten: 1. video om iets te vertellen of uit te leggen; 2. video als feedback; 3. video als 'parallelle instructie', d.w.z. als coach, als hulpmiddel of in een help-functie.
- Zie hier een door ons aangepaste experimentele versie.
- Voorbeeld van courseware met weinig woorden; veel te ontdekken.
Andere indrukken: De metafoor is een zeer goede toepassing van "exploded view" waardoor de verschillende actoren zichtbaar zijn en blijven. Een verfrissende en dynamische vormgeving
excellent de toepassing van video als coach-functie.
Verslag: voldoende (6+)
Werkstijl: kan ik niet goed overzien.
Probleem oplossen: heel goed.
Overleg met opdrachtgever: beetje weinig overleg geweest.
Vormgeving: 8+
Het educatieve niveau: 9+
Eindoordeel: opmerkelijk en opvallend werkstuk
Cijfer: 8
Weber, Igo,
Dool van den, Rob,
Verberkt, Peter en Hoeven van der, Jette.
Eerste commentaar:
- Jullie hebben het de hele tijd over een 'applet', maar dat moet zijn 'script' met twee applets. Dat is namelijk iets heel anders. Hier moeten we nog maar eens over praten met jullie opdrachtgever.
- Ik zie dat script en die applets nergens in jullie site zitten. Wel een link. Hoe kan dat? Ben en ik waren standbye en hadden jullie graag - op afstand - geholpen. Nu ga je via via naar de applet(s) en script(s) van Rik Min. Dat was/is niet de bedoeling.
- Het is altijd de bedoeling geweest het 'intelligente script' naadloos in jullie programma op te nemen.
- Hierbij een kale versie met alleen maar de video-filmpjes; een experimentele versie.
- Waar zijn jullie andere filmpjes die jullie bij R. Min op kamer opgenomen hebben?
Andere indrukken: Redelijke toepassing van video gecombineerd met de mogelijkheden om met een rekenmodel te stoeien. Pluspunt de interactiviteit.
Verslag: voldoende: 7
Werkstijl: niet te beoordelen; geen commentaar. Bij laatste versie idem.
Probleem oplossen: niet te beoordelen; geen commentaar. Bij laatste versie idem.
Overleg met opdrachtgever: iets te weinig geweest. Bij laatste versie beter.
Vormgeving: nog niet helemaal klaar: 8. Bij laatste versie: netjes & goed.
Het educatieve niveau: nog niet helemaal klaar: 7. Bij laatste versie: goed. Die casussen zijn leuk en nuttig toegevoegd; overigens technisch van matige kwaliteit.
Technisch gesproken: nog niet helemaal klaar m.n. de aansluiting met de applets en het script: 6; (inmiddels in orde) (video van casussen zijn niet van TO kwaliteit)
Eindoordeel: prima gedaan en gemaakt.
Cijfer eerste versie: 7; cijfer tweede versie: 7 plus of 7.5; maar derhalve geen verandering in eindcijfer: 7.
Boerma, Stieneke,
Hofman, Judith,
Maanen van, Marie Claire en Marja op de Weegh.
Eerste commentaar:
- In mijn browser werkt het werkstuk niet goed.
- Is deze preview versie beter?
- In de preview-versie werken de video-filmpjes goed, maar de plaatjes komen niet door. De politieke voorkeursmeter is wat geisoleerd komen te staan. Hadden jullie daar geen video aan vast kunnen koppelen of vlakbij kunnen zetten?
- Hier hebben we een experimentele aangepaste tijdelijke versie gemaakt en neergezet. Kijk er eens naar.
- De interne structuur is - denk ik - een beetje onoverzichtelijk voor de user.
Andere indrukken: Een schoolvoorbeeld van een interactieve website. Informatie in een te manipuleren database en informatie uit de levende wereld via video. Goed doordacht ontwerp en professioneel vormgegeven.
Verslag: goede stroomschema's opgenomen; voldoende (8)
Werkstijl: heel goed; goed zelfstandig.
Probleem oplossen: heel goed; heel zelfstandig gewerkt (volgens R.M.).
Overleg met opdrachtgever: werkte heel zelfstandig; hadden - achteraf gezien - aan half woord genoeg; derhalve slechts een of twee keer intensief overleg geweest.
Ander commentaar: filmpjes sluiten niet goed aan bij vragen uit het expert system (of omgekeerd) (zo te merken).
Vormgeving: 9
Het educatieve niveau: 9
Eindoordeel: zeer positief.
Cijfer: Bij de presentaties maakte dit werkstuk veel indruk, derhalve: 9.
Bergman, Judith,
Vulder de, Mariska,
Weiberg, Meredit en Wiersma, Nynke.
Eerste commentaar:
- Ik kon de juiste site niet vinden op jullie y-gebied. Heb 'aarts' genomen.
- Prachtige videobeelden.
- Eerste pagina, met eerste video-beeld, met 'losse lettertjes', doet het niet altijd en overal. Andere compressie-methode? Wel mooi en goed gedaan.
- Hoe hebben jullie de koppeling bij het expert systeem gemaakt? Krijg je een ander audio-fragment als je een andere ziekte diagnostiseerd? Niet helemaal duidelijk.
Andere indrukken: Inleiding, zakelijk goed. Feedback via audio goed en efficient.
De website zowel leerling-als beroepsgericht goede toepassing. Woordenboek inbouwen goede vondst. Een gevarieerde afwisseling van verschillende media elementen.
Verslag: voldoende
Werkstijl: prime
Probleem oplossen: heel goed
Overleg met opdrachtgever: jammer genoeg iets te weinig geweest; wel goed resultaat; sommige dingen hadden iets anders 'in elkaar gestoken' kunnen worden.
Vormgeving: 7.5
Het educatieve niveau: 8+
Eindoordeel: zeer positief.
Cijfer: 8
Winterink, Marjolein, Berlo, Tjeerd,
Staal, Hilde en Fortkamp, Joost.
Eerste commentaar:
Jullie hebben een website gemaakt met een ingebouwde ontdekomgeving. D.w.z.: niet zo maar een informatie-site. Er is goed over nagedacht. Prima. Op de aparte ontdekomgeving wordt de user - gaande de rit - goed voorbereid. Dit is met recht 2e orde courseware te noemen. Terwijl daarnaast de site ook veel informatie bevat en verschaft. Mischien moeten we dit type sites, met ingebouwde ontdekomgeving, voortaan een 2e orde web-site noemen of gewoon, direct: hogere orde websites.
Jullie zeggen ergens in het begin: dat je met jullie site dit en dit kunt en "ook een patient Maurice kunt kiezen". Gezien de stijl die je gebruikt hebben zou "een echte patient ontmoeten" beter zijn geweest.
Zie apart ook de Maurice-pagina met de losse ontdekomgeving. Het introductie-filmpje en het feedback-filmpje zijn mooi gemaakt. Als je het probleem op tijd snapt en behandeld heeft de patient geen klachten; anders wel. Dat is goed gelukt.
Zie apart ook de intro-pagina met het mooie losse animatie-filmpje.
Zie ook de losse feedback filmpjes (twee soorten) (apart).
Jammer dat jullie mooie background steeds dwars door teksten en andere elementen blijkt te lopen.
Andere indrukken: het geheel maakt een professionele indruk;
e mail en chat functie een goede toevoeging;
totaalvormgeving excellent; dynamische intro;
dialoog met de leerling is professioneel uitgewerkt;
Video uitstekend toegepast als introductie op de applet en als feedbackinstrument.
Verslag: metafoor goed duidelijk gemaakt; goede bijlage met o.a. de teksten van de videofilmpjes; voldoende (8)
Werkstijl: heel goed.
Probleem oplossen: heel goed.
Overleg met opdrachtgever: prima.
Vormgeving: 8-
Het educatieve niveau: 9
Eindoordeel: zeer positief; R.M. was onder de indruk.
Cijfer: 8
Griendt, Nelleke van der,
Bakker, Marieke,
Molen van der, Sylvia en Annemarie den Boer.
Eerste commentaar:
- Jullie hebben een website gemaakt met een ingebouwde ontdekomgeving. D.w.z. niet zo maar een informatie-site. Deze combinatie was/is karakteristiek voor dit studiejaar. Er is goed over nagedacht. Prima. Ik kan hem hier alleen nog niet helemaal goed open krijgen. (Twee pogingen mislukten.) Op de losse, aparte ontdekomgeving met de gesimuleerde monitor gekoppeld aan jullie patient, wordt de user - gaande de rit - goed voorbereid.
- Filmpjes en applet los samengevat.
Andere indrukken: Grafische vormgeving van het toaal zeer professioneel.
Video paralel gepresenteerd: goed doordacht en getimed.
Goede toepassing van video als feedbackinstrument.
In de totale website de verschillende multi media elementen goed gevarieerd toegepast.
Verslag: voldoende (6+)
Werkstijl: moeilijk te beoordelen.
Probleem oplossen: goed gedaan.
Problemen met applet goed omzeild; probleem met bepaald medicijn blijkt/bleek gaandeweg ook niet relevant te zijn.
Filmpjes en geluiden goed gedaan; echter vanuit het juiste perspectief?
Overleg met opdrachtgever: beetje weinig geweest.
Vormgeving: 8
Het educatieve niveau: 8.5
Eindoordeel: goed; prima.
Cijfer: 8
Werkstukken waarbij video centraal staat
Introductie: Dit type werkstukken waarbij video centraal staat xxxx is xxxx. Wij noemen courseware van dit type: 'eerste orde courseware'. Er zit nergens intelligentie in, d.w.z. nergens zitten geprogrammeerde onderdelen. Hierbij is xxx en xxxx. Dit type courseware bevat 'slechts' vijf dimensies; wij noemen dit - dus - 'vijf dimensionale websites' of - net zo goed - 'vijf dimensionale courseware'. Deze werkstukken zijn begeleid door Johan Jonker en Piet Kommers. Hier volgen 4 werkstukken en het commentaar daarop.
Wenting, Leonie,
Kok, Yvonne,
Lok, Marianne,
Wanschers, Edith,
Overmeer, Marjolein.
Eerste commentaar:
- Jullie hebben een website gemaakt met veel video. We hebben nog geen tijd gevonden alles netjes op onze web-site te zetten.
- Zie hier een voorlopige door ons uitgebrachte experimentele versie (alleen met jullie filmpjes).
Andere indrukken: Goed doordacht concept. De metafoor trefzeker en goed.De videoverhalen zijn rustig en uitgebalanceerd vormgegeven met respect voor de mensen voor de camera.
Verslag: goed gerefereerd; metafoor goed opgenomen; voldoende (9)
Werkstijl: ....
Probleem oplossen: ....
Overleg met opdrachtgever: goed
Vormgeving: 9
Het educatieve niveau: 8+
Eindoordeel: heel goed; heel mooi; heel netjes
Cijfer: 9
Hoven van den, Marije,
Langen van, Miranda,
Maarseveen van, Susanne,
Waanders, Ellen en Nora Winters.
Eerste commentaar:
- Jullie laatste versie van de website ziet er beter uit.
Andere indrukken: Goed doordachte opzet van de website;
met als uitgangspunt de ervaringen met internet bij de versch. doelgroepen.
Verslag: voldoende (8-)
Werkstijl: niet te beoordelen; geen commentaar.
Probleem oplossen: wat vreemd gegaan. Niet helemaal te beoordelen.
Overleg met opdrachtgever: zo te zien redelijk.
Vormgeving: prima.
Het educatieve niveau: niet helmaal duidelijk.
Eindoordeel: voldoende.
Cijfer: 7
Beernink, Herbert,
Loos, Willianne,
Bart, Esther,
Verroen, Robbert Jan en Bastiaan van Rootselaar.
Eerste commentaar:
- Jullie hebben een website gemaakt met vier lange video-films. (Klopt dat?)
- De metafoor moet je eigenlijk niet zo noemen en benoemen, maar meer als een natuurlijk startpunt gebruiken, zonder noemenswaardige ophef naar de gebruiker toe.
- Jullie moeten eigenlijk toch nog even een netter en beter verslag inleveren: met ontwerp-overwegingen, structuur, metafoor, schema's, achtergronden, theoretische basis, eventuele bijlages, etc. Afin.
Andere indrukken: voorlichtende website. Aardig bedacht die metafoor met foto's waarachter video elementen zitten. Algemene opmerking: video te weinig "gemonteerd" op toepassingen binnen het web. Een te lineair concept.
Verslag: logboek-achtig; geen schema's; geen referenties; voorlopig onvoldoende (5)
Werkstijl: vreemd dat jullie technische problemen hadden.
Probleem oplossen: niet te beoordelen.
Overleg met opdrachtgever: geen idee of het goed ging; denk het wel.
Vormgeving: 7
Het educatieve niveau: niet helemaal te bepalen. 7
Eindoordeel: ruim voldoende
Cijfer: 7
Derk Jager,
Gert-Jan de Hart,
Karin Lansink,
Erik van Leur en Ad van Tilburg (ASML-groep).
Eerste commentaar:
- Jullie hebben een website gemaakt met veel video. We hebben nog geen tijd gevonden alles netjes op onze web-site te zetten. Ben is er mee bezig.
- Een klein, los onderdeel hebben we op internet gezet. We vroegen ons af waarom jullie het in flash hebben ingepakt. Lijkt ons niet nodig. De grootte van de file en de traagheid van het net is er niet minder om.
- Een tweede klein, los onderdeel hebben we ook op internet gezet.
Andere indrukken:
Werknemers uit het buitenland informeren over gebruiken in Nederland.
Professioneel aangepakt en gevarieerd vormgegeven in de huisstijl van ASML.
Een goede vondst de verschillende links naar andere websites.
Technisch ook een zeer goed design door toepassing van Flashtechnologie voor het afspelen van video (van deze tijd).
Verslag: goed gerefereerd, m.n. ook aan Tannenbaum; metafoor goed verslagen; voldoende (8-)
Werkstijl: kunnen we niet bepalen
Probleem oplossen: zelfstandig gedaan en gewerkt
Overleg met opdrachtgever: ....
Vormgeving: 8.5
Het educatieve niveau: 8
Eindoordeel: heel goed gedaan en in elkaar gestoken; mooi
Cijfer: 8
Enschede, 30 dec. 2001; updated march, 12, 2002; updated aug. 2003