De resultaten van het vak 'mmop'

(2001/2002)

Aan deze pagina wordt nog voortdurend gewerkt

De werkstukken en ons commentaar

In dit studiejaar, 2001/2002, zijn 11 groepjes van 4 tot 5 personen, begonnen met dit practicum. De meeste groepen (7 stuks) hebben dit jaar hogere orde courseware proberen te maken, d.w.z. geen gewone courseware of een gewone web-site of een serie gewone lineaire web-filmpjes (met een menustructuur), maar een stuk educatieve software, rondom een bepaald - gegeven - object. Hierdoor ontstond, in zeven gevallen, dit jaar, de mogelijkheid een echte, open digitale leeromgeving in de werkstukken in te bouwen. Dat is in een aantal gevallen gelukt. De - interne - overgang, waar het karakter van de software omslaat van een one-way-medium naar een two-way-medium, is echter maar in twee werkstukken helemaal volledig geslaagd.

Algemene indruk

Studenten bleken in staat software-engineerings problemen op te kunnen lossen. Ze bleken eerder verworven kennis uit voorgaande vakken redelijk goed in een gekozen 'oplossing' toe te kunnen passen. Alle groepen hebben in meer of mindere mate video-elementen toegevoegd. De vier video-groepen wat meer en uitgebreider dan de zeven groepen die scripts en applets moesten hergebruiken en integreren.

In ons vakgebied kun je heel goed slagen als je wat minder goed in verslaglegging, rapportage of presentatie bent. Omgekeerd kun je een minder goed eindcijfer krijgen als je verslag er op zichzelf goed uit ziet. Ook je praatje of je manier van werken zegt niet altijd alles. Voor ons geld of jullie goede probleemoplossers zijn. Het werkstuk zelf en hoe je dingen uiteindelijk hebt gedaan, geeft meestal de doorslag.

Werkstukken waarbij microwerelden centraal staan

Introductie: Dit type werkstukken waarbij xxxx centraal staat xxxx is xxxx. Er naast applets ook video in deze werkstukken. Wij noemen courseware van dit type: 'tweede orde courseware'. Er zit dus minstens een stukje 'intelligentie' in, d.w.z. ergens zit minimaal een geprogrammeerde onderdelen. In dit geval een complexe model-driven simulatie of ergens een rekenmodel of iets dergelijks.
Dit type courseware bevat zes dimensies; wij noemen dat 'zes dimensionale websites' of - net zo goed - 'zes dimensionale courseware'. Hierbij is xxx en xxxx. Deze werkstukken zijn begeleid door Ben Reimerink en Rik Min. Hier volgen 7 werkstukken van dit type en het commentaar daarop.

De transistor-groep (versie 0.0)

Bouwmeester, Tanja; Hartsink, Diana; Penning, Manon; Marieke van der Zwaal en Wieke Schoemaker.

Eerste commentaar:

Andere indrukken: Sterk begin, met name door het element aanwezige kennis checken. Video elementen, goed en weloverwogen. In de totaal vormgeving weinig met kleur gewekt om te accentueren en dat was her en daar nodig.
Verslag: goed de teksten van de videofilmpjes hierin opgenomen; voldoende (7-)
Werkstijl: heel goed.
Probleem oplossen: heel goed.
Overleg met opdrachtgever: had beter gemoeten, want nu hebben jullie een paar kleine inhoudelijke (maar belangrijke) missers op niveau van informatie.
Vormgeving: 8-
Het educatieve niveau: zeer goed: 8.
Eindoordeel: zeer positief.
Cijfer: 8

De zonneboiler-groep (versie 0.0)

Rensen, S.H.J., Hinke, J.W., Wolters, G.K. en Reuvekamp, M.H.A.

Eerste commentaar:

Andere indrukken: De metafoor is een zeer goede toepassing van "exploded view" waardoor de verschillende actoren zichtbaar zijn en blijven. Een verfrissende en dynamische vormgeving excellent de toepassing van video als coach-functie.
Verslag: voldoende (6+)
Werkstijl: kan ik niet goed overzien.
Probleem oplossen: heel goed.
Overleg met opdrachtgever: beetje weinig overleg geweest.
Vormgeving: 8+
Het educatieve niveau: 9+
Eindoordeel: opmerkelijk en opvallend werkstuk
Cijfer: 8

De koopkracht-groep (2e versie)

Weber, Igo, Dool van den, Rob, Verberkt, Peter en Hoeven van der, Jette.

Eerste commentaar:

Andere indrukken: Redelijke toepassing van video gecombineerd met de mogelijkheden om met een rekenmodel te stoeien. Pluspunt de interactiviteit.
Verslag: voldoende: 7
Werkstijl: niet te beoordelen; geen commentaar. Bij laatste versie idem.
Probleem oplossen: niet te beoordelen; geen commentaar. Bij laatste versie idem.
Overleg met opdrachtgever: iets te weinig geweest. Bij laatste versie beter.
Vormgeving: nog niet helemaal klaar: 8. Bij laatste versie: netjes & goed.
Het educatieve niveau: nog niet helemaal klaar: 7. Bij laatste versie: goed. Die casussen zijn leuk en nuttig toegevoegd; overigens technisch van matige kwaliteit.
Technisch gesproken: nog niet helemaal klaar m.n. de aansluiting met de applets en het script: 6; (inmiddels in orde) (video van casussen zijn niet van TO kwaliteit)
Eindoordeel: prima gedaan en gemaakt.
Cijfer eerste versie: 7; cijfer tweede versie: 7 plus of 7.5; maar derhalve geen verandering in eindcijfer: 7.

De politiek-groep (versie 1; versie 2)

Boerma, Stieneke, Hofman, Judith, Maanen van, Marie Claire en Marja op de Weegh.

Eerste commentaar:

Andere indrukken: Een schoolvoorbeeld van een interactieve website. Informatie in een te manipuleren database en informatie uit de levende wereld via video. Goed doordacht ontwerp en professioneel vormgegeven.
Verslag: goede stroomschema's opgenomen; voldoende (8)
Werkstijl: heel goed; goed zelfstandig.
Probleem oplossen: heel goed; heel zelfstandig gewerkt (volgens R.M.).
Overleg met opdrachtgever: werkte heel zelfstandig; hadden - achteraf gezien - aan half woord genoeg; derhalve slechts een of twee keer intensief overleg geweest.
Ander commentaar: filmpjes sluiten niet goed aan bij vragen uit het expert system (of omgekeerd) (zo te merken).
Vormgeving: 9
Het educatieve niveau: 9
Eindoordeel: zeer positief.
Cijfer: Bij de presentaties maakte dit werkstuk veel indruk, derhalve: 9.

De medische expertsysteem-groep (versie 0.0)

Bergman, Judith, Vulder de, Mariska, Weiberg, Meredit en Wiersma, Nynke.

Eerste commentaar:

Andere indrukken: Inleiding, zakelijk goed. Feedback via audio goed en efficient. De website zowel leerling-als beroepsgericht goede toepassing. Woordenboek inbouwen goede vondst. Een gevarieerde afwisseling van verschillende media elementen.
Verslag: voldoende
Werkstijl: prime
Probleem oplossen: heel goed
Overleg met opdrachtgever: jammer genoeg iets te weinig geweest; wel goed resultaat; sommige dingen hadden iets anders 'in elkaar gestoken' kunnen worden.
Vormgeving: 7.5
Het educatieve niveau: 8+
Eindoordeel: zeer positief.
Cijfer: 8

De kloppend hart-groep (met Maurice) (versie 0.0)

Winterink, Marjolein, Berlo, Tjeerd, Staal, Hilde en Fortkamp, Joost.

Eerste commentaar:

  • Jullie hebben een website gemaakt met een ingebouwde ontdekomgeving. D.w.z.: niet zo maar een informatie-site. Er is goed over nagedacht. Prima. Op de aparte ontdekomgeving wordt de user - gaande de rit - goed voorbereid. Dit is met recht 2e orde courseware te noemen. Terwijl daarnaast de site ook veel informatie bevat en verschaft. Mischien moeten we dit type sites, met ingebouwde ontdekomgeving, voortaan een 2e orde web-site noemen of gewoon, direct: hogere orde websites.
  • Jullie zeggen ergens in het begin: dat je met jullie site dit en dit kunt en "ook een patient Maurice kunt kiezen". Gezien de stijl die je gebruikt hebben zou "een echte patient ontmoeten" beter zijn geweest.
  • Zie apart ook de Maurice-pagina met de losse ontdekomgeving. Het introductie-filmpje en het feedback-filmpje zijn mooi gemaakt. Als je het probleem op tijd snapt en behandeld heeft de patient geen klachten; anders wel. Dat is goed gelukt.
  • Zie apart ook de intro-pagina met het mooie losse animatie-filmpje.
  • Zie ook de losse feedback filmpjes (twee soorten) (apart).
  • Jammer dat jullie mooie background steeds dwars door teksten en andere elementen blijkt te lopen.
  • Andere indrukken: het geheel maakt een professionele indruk; e mail en chat functie een goede toevoeging; totaalvormgeving excellent; dynamische intro; dialoog met de leerling is professioneel uitgewerkt; Video uitstekend toegepast als introductie op de applet en als feedbackinstrument.
    Verslag: metafoor goed duidelijk gemaakt; goede bijlage met o.a. de teksten van de videofilmpjes; voldoende (8)
    Werkstijl: heel goed.
    Probleem oplossen: heel goed.
    Overleg met opdrachtgever: prima.
    Vormgeving: 8-
    Het educatieve niveau: 9
    Eindoordeel: zeer positief; R.M. was onder de indruk.
    Cijfer: 8

    De hoge bloeddruk-groep (met een oudere heer) (versie 0.1; versie 0.2)

    Griendt, Nelleke van der, Bakker, Marieke, Molen van der, Sylvia en Annemarie den Boer.

    Eerste commentaar:

    Andere indrukken: Grafische vormgeving van het toaal zeer professioneel. Video paralel gepresenteerd: goed doordacht en getimed. Goede toepassing van video als feedbackinstrument. In de totale website de verschillende multi media elementen goed gevarieerd toegepast.
    Verslag: voldoende (6+)
    Werkstijl: moeilijk te beoordelen.
    Probleem oplossen: goed gedaan.
    Problemen met applet goed omzeild; probleem met bepaald medicijn blijkt/bleek gaandeweg ook niet relevant te zijn.
    Filmpjes en geluiden goed gedaan; echter vanuit het juiste perspectief?
    Overleg met opdrachtgever: beetje weinig geweest.
    Vormgeving: 8
    Het educatieve niveau: 8.5
    Eindoordeel: goed; prima.
    Cijfer: 8


    Werkstukken waarbij video centraal staat

    Introductie: Dit type werkstukken waarbij video centraal staat xxxx is xxxx. Wij noemen courseware van dit type: 'eerste orde courseware'. Er zit nergens intelligentie in, d.w.z. nergens zitten geprogrammeerde onderdelen. Hierbij is xxx en xxxx. Dit type courseware bevat 'slechts' vijf dimensies; wij noemen dit - dus - 'vijf dimensionale websites' of - net zo goed - 'vijf dimensionale courseware'. Deze werkstukken zijn begeleid door Johan Jonker en Piet Kommers. Hier volgen 4 werkstukken en het commentaar daarop.

    De allochtonen-groep

    Wenting, Leonie, Kok, Yvonne, Lok, Marianne, Wanschers, Edith, Overmeer, Marjolein.

    Eerste commentaar:

    Andere indrukken: Goed doordacht concept. De metafoor trefzeker en goed.De videoverhalen zijn rustig en uitgebalanceerd vormgegeven met respect voor de mensen voor de camera.
    Verslag: goed gerefereerd; metafoor goed opgenomen; voldoende (9)
    Werkstijl: ....
    Probleem oplossen: ....
    Overleg met opdrachtgever: goed
    Vormgeving: 9
    Het educatieve niveau: 8+
    Eindoordeel: heel goed; heel mooi; heel netjes
    Cijfer: 9

    De gehandicapten-groep (Wiedenbroek)

    Hoven van den, Marije, Langen van, Miranda, Maarseveen van, Susanne, Waanders, Ellen en Nora Winters.

    Eerste commentaar:

    Andere indrukken: Goed doordachte opzet van de website; met als uitgangspunt de ervaringen met internet bij de versch. doelgroepen.
    Verslag: voldoende (8-)
    Werkstijl: niet te beoordelen; geen commentaar.
    Probleem oplossen: wat vreemd gegaan. Niet helemaal te beoordelen.
    Overleg met opdrachtgever: zo te zien redelijk.
    Vormgeving: prima.
    Het educatieve niveau: niet helmaal duidelijk.
    Eindoordeel: voldoende.
    Cijfer: 7

    De huifkar-groep

    Beernink, Herbert, Loos, Willianne, Bart, Esther, Verroen, Robbert Jan en Bastiaan van Rootselaar.

    Eerste commentaar:

    Andere indrukken: voorlichtende website. Aardig bedacht die metafoor met foto's waarachter video elementen zitten. Algemene opmerking: video te weinig "gemonteerd" op toepassingen binnen het web. Een te lineair concept.
    Verslag: logboek-achtig; geen schema's; geen referenties; voorlopig onvoldoende (5)
    Werkstijl: vreemd dat jullie technische problemen hadden.
    Probleem oplossen: niet te beoordelen.
    Overleg met opdrachtgever: geen idee of het goed ging; denk het wel.
    Vormgeving: 7
    Het educatieve niveau: niet helemaal te bepalen. 7
    Eindoordeel: ruim voldoende
    Cijfer: 7

    De Multinationaal, multicultureel, multimedia-groep

    Derk Jager, Gert-Jan de Hart, Karin Lansink, Erik van Leur en Ad van Tilburg (ASML-groep).

    Eerste commentaar:

    Andere indrukken: Werknemers uit het buitenland informeren over gebruiken in Nederland. Professioneel aangepakt en gevarieerd vormgegeven in de huisstijl van ASML. Een goede vondst de verschillende links naar andere websites. Technisch ook een zeer goed design door toepassing van Flashtechnologie voor het afspelen van video (van deze tijd).
    Verslag: goed gerefereerd, m.n. ook aan Tannenbaum; metafoor goed verslagen; voldoende (8-)
    Werkstijl: kunnen we niet bepalen
    Probleem oplossen: zelfstandig gedaan en gewerkt
    Overleg met opdrachtgever: ....
    Vormgeving: 8.5
    Het educatieve niveau: 8
    Eindoordeel: heel goed gedaan en in elkaar gestoken; mooi
    Cijfer: 8

    Enschede, 30 dec. 2001; updated march, 12, 2002; updated aug. 2003