Het Vak: Multimedia programmeren
De resultaten van het practicum: de werkstukken en ons commentaar
In dit studiejaar, 1999/2000, hebben circa 56 studenten, in minstens 28 groepjes van meestal twee personen deelgenomen aan dit practicum. De werkstukken van de voltijders en de meeste deeltijders zijn inmiddels opgeleverd en meer dan 50 studenten hebben hun opdracht met een voldoende afgerond. De opdracht bestond uit 10 technieken minstens een keer toe te passen. De laatste techniek, de interactieve model-driven animatie, is de gezichtsbepalende factor in het geheel: tussen twee applets vindt een 'intelligent samenspel' met 'events' plaats.
Algemene indruk
Er is veel naar elkaars werk gekeken. Dat mag bij dit soort practica, omdat je dan snel en handig een goed overzicht en inzicht krijgt van wat er allemaal kan. Men heeft echt veel van elkaar geleerd. We verwachten per groep wel altijd iets extra's; iets unieks; in de zin van een leuk, verrassend scriptje. Veel groepen hebben inderdaad ook iets extra's voor elkaar gekregen. Dit jaar zijn er ruim zes groepen die een 'echte interactieve animatie' gemaakt hebben. Dat was meer dan we gevraagd hadden (en ook een stukje moeilijker). We stellen het bijzonder op prijs. De colleges over modellen waren dit jaar door ons minimaal gehouden.
Omdat we niet exact weten wie het dit jaar precies de interactiviteit met integratiestapgrootte 'dt' heeft 'uitgevonden' (groep 19 samen met Jan de Goeijen), kunnen we er met het cijfergeven de individuele groepsprestatie niet helemaal goed op waarde schatten. Eén groep had interactiviteit met een andere parameter dan met de 'dt' gedaan. Die groep heeft dus precies dat extra's gedaan waar we als docenten-team zo dol op zijn.
Het begrip 'formulier' is dit jaar strikter dan gewenst toegepast. We bedoelden in de opdracht met 'formulier' voornamelijk dat jullie veld-inhouden kunnen en konden manipuleren; niet zozeer dat jullie mensen een formulier (letterlijk) kunnen laten invullen met gironummer en al.
Groep 15 ('Weert') lijkt me dit jaar methodisch, technisch en 'zelfs' toch ook onderwijskundig het beste product te hebben opgeleverd. Er is veel met javascript geexperimenteerd. Prima dus. Overal zit een diepere bedoeling (c.q. filosofie) achter; bijvoorbeeld het spel-element bij de animatie; gekoppeld aan een grafische output e.d. en veel interactiviteit. Super.
Dit jaar deden voor het eerst een grote groep deeltijders mee. Zij hebben het voortreffelijk gedaan. Velen zeer zelfstandig. Sommige hebben leuke hoogstandjes volbracht. Een enkeling heeft zich uitgeleefd in programmeren. Dat leverde (helaas voor de betrokkenen) niet altijd een hoger cijfer op. Maar we vonden het wel leuk die spelletjes en dat DHTML-gebeuren (groep 33 'zweverig gevecht'). Niet altijd is de diepere bedoeling van onze tien opdrachten doorgrond. Dat is natuurlijk ook wel een beetje logisch (op afstand) (of niet?). Opvallend is dat men onze modellen en formules vaak niet heeft gebruikt, maar eigen ideeen. Dat was niet de bedoeling, maar we hebben dat door de vingers gezien. Leuk was dat men animatie en simulatie een aantal keren koppelde. Waarschijnlijk bij de voltijders gezien en gedaan. Dat mag natuurlijk. Inspiratie is altijd goed.
De cijfers van de toetsen zijn inmiddels allemaal bekend. Vanwege de paasdrukte is het toetskaartje met het behaalde aantal punten naar jullie huisadres gestuurd (dd. 17 april 2000) en niet in jullie postvakjes gelegd. De eindcijfers kunnen jullie nu zelf uitrekenen. De tentamenbriefjes (nog circa 16 stuks) komen na de paasdagen en worden weer gewoon - zoals altijd - in de postvakjes neergelegd.
Per soort
Mooie, goede, interactieve animaties, mooie simulaties, goede objecten, degelijke formulieren, mooi en goed geluid, zelfstartende video, complexe applets, duidelijke menu's, etc. (gesorteerd op soort).
Per groep
Groepsnummer, product-naam en namen van de betreffende student(en):
- 1: Liesbeth van de Grint (DT) (deel I ingeleverd) (eindbeoordeling nog even uitgesteld)
- 2 (Wiskey): Berthold van Leeuwen en Marcel Blanken (DT) (waterbak)
Visueel menu. Animatie in de vorm van een alcohol-meter. Simulatie met BOILER. Quizz met meerkeuze-selectie-menu.
Commentaar: Ziet er goed uit. De klok op de home-page is functioneel. Het tellertje bij de tweede quizz werkt correct. Quizz leuk en goed vormgegeven. De animatie in de vorm van een serie verschillende 'alcohol-meters' is zeer leuk en ook nog netjes geprogrammeerd. De vele alert-boxen en het vele malen moeten intypen van woorden en/of getallen hadden we liever anders gezien. Velden waren wellicht beter op zijn plaats geweest. Het kunnen overslaan moet natuurlijk ook altijd kunnen. De complexe applet heb je leuk visueel opgetuigd. De meerkeuze selectie-wijze is soms heel nuttig en is hier technisch goed toegepast. De uitgekozen waterbak-formule hebben jullie niet toegepast. Vreemd.
Cijfer: 8-
- 3 (Stripfiguren): M. Bouwmeester, Fikkers, Dingjan
Animatie met parallelle simulatie (met een dynamisch object: een stuiterend elfje)
Voorlopig commentaar: animatie is technisch nog niet perfect; stokt. Werkstuk ziet er goed verzorgd uit.
Cijfer: 8-
- 4: Nicolien Avis (DT) (planetenbaan) (eindbeoordeling uitgesteld)
- 5 (Televisie & tennis): R. de Rijk, M. Hoving en R. Vermaas
Animatie met tennisbal van Pete Sampers (herhaald); Werkstuk uit een stuk.
Voorlopig commentaar: Ziet er goed uit; animatie is keurig en goed; geluid zonder storend regelpaneel: prima.
Cijfer: 8.
- 6 (Scotland): M. Aartsen en A. Fickweiler (waterbak) (deel I ingeleverd)
Goede, leuk animatie; teksten in English. Flash-filmpje bijgeleverd (waarbij opvallend roterend object). "Schapen-transistortje" (!).
Voorlopig commentaar: Alles goed verzorgd en technisch correct.
Cijfer: 8.
- 7 (De vier elementen): Mark Graner en Lucas Rurup
Een zeer funtionele 'card' met fields; technisch slim, visueel inklik-menu (met MAP); transparant gifje; VR-plaatje; zelfstartende geluidjes; SuperJan en SuperRik; tabel met vlakken; geluids-applet; ....
Commentaar: Heel netjes, mooi en goed geprogrammeerd; weinig tot geen plugins: prima; ...
Cijfer: 8.5.
- 8 (Sesamstraat): Elske Hooglugt en Marijke Hoeven
Visueel meerkeuzemenu; animatie met eendje; simulatie met Zonneboiler
Commentaar: Startmenu mooi visueel; mooie afbeeldingen c.q. plaatjes; mooie kleur-combinaties; alles klopt; alles loopt technisch soepel; door het 100 procent visuele meerkeuzemenu weet je als gebruiker niet waar je naar toe moet en waar je uitkomt; dus verrassing; dat is jullie bewuste keuze; let op, maar hier prima.
Cijfer: 8.
- 9 (Parijs): Dianne Karndijk en Aleida Sijtsma
Animatie van planetenbaan met translatie (tijdens de run); (met 'timeOut'); simulatie met Zonneboiler; goed opgezette quiz (met score-verloop);
Commentaar: animatie met translatie als interventie; hierdoor verschuiving van de planetenbaan mogelijk; knap; heel goed; er zit (zat) wel een javascript-error in (hebben wij er inmiddels uitgehaald); quiz technisch goed opgezet; mooi; eenvoudige duidelijke structuur c.q. opzet voor een 'methoden-en-technieken'-opdracht. Bij applet-van-derden de opdracht aangaande de statische parameters niet begrepen of gedaan; minpuntje. Datum-teller op de home-page: goede plek; functioneel.
Cijfer: 8.
- 10 (Saxofoon): Frederik van der Wolk en Els Beukhof
Mooi zwart meerkeuzemenu; animatie met nootje; applet met geluid; quiz met pop-up-menu's en telletje
Commentaar: animatie buitengewoon sterk en goed; niet op een standaard manier 'opgelost', maar bijzonder goed in geheel 'aangepast' c.q. opgenomen; 'herhaalde animatie': technisch knap gedaan. Geluiden goed weggewerkt (geen plug-in's te zien). De quiz is mooi opgezet en afgewerkt.
Cijfer: 9.
- 11 (Lucky Luke): Koen Piepers en Jeroen ten Have
Eén home-page met allemaal extra windows; animatie: met kogel en een 'gier'; simulatie met Transistor
Commentaar: Beetje onhandig startmenu; je weet als gebruiker niet waar wat zit en wat je kunt verwachten; vast beeldschermgrootte voor gemiddelde gebruiker niet altijd echt handig; extra windows op sommige machines te groot gedimensioneerd; rekenformulier mooi en goed; animatie netjes uitgewerkt; consequent elke sub-opdracht in een extra window; leuk en netjes; heeft verzorgde indruk achtergelaten.
Cijfer: 8.5.
- 12 (Accordeon): Lisette Vogels en Chantal Gervedink Nijhuis
Zelfstartende muziek en animatie (met een accordeon)
Commentaar: Leuk idee om elementen zelfstartend te laten zijn; alle opdrachten netjes in één HTML-file.
Cijfer: 7.5.
- 14 (Vliegen): Suzanne Verdonschot en Geesje van Slochteren
Video; telletje; Random generator; geluid; objecten.
Commentaar: Goed gebruik van video (zonder bedieningspaneel). Opzet kort; krachtig; duidelijk; goed een 'method' gebruikt; geluid en video technisch perfect opgelost.
Cijfer: 7.5.
- 15 (Weert): Hannelore Noort en Bart v. Kimmenade
Een spel met zowel animatie als een 'simulatie'; veel extra's'; veel audiovisueel materiaal; veel random-functies; eigen stem en eigen foto's (van Weert); quiz.
Commentaar: Het spel is buitengewoon mooi gemaakt; knap; leuk; overige dingern zeer bijzonder; zichtbaar veel (eigen) tijd ingestoken; mooi afgewerkt; alle losse AV-elementen keurig zelfstartend;
Cijfer: 9.5.
- 16 (Het nieuws): Hanke Leeuw en Pieterjan van Wijngaarden
Mooi visueel meerkeuzemenu; animatie met Bill Clinton; simulatie met Boiler; streaming video (NOS-journaal);
Commentaar: mooi visueel start-menu; gebruiker ziet alleen niet wat hij/zij moet doen of kan verwachten; de video-pagina is leuk en goed (zeker), maar is niet helemaal video zoals wij bedoeld hebben (wij willen een vast bestand; geen link naar een open bron); liefst ook nergens consoles (ook niet bij geluid en quicktime-movies). Hoofd van Bill had transparant gemogen, dus niet zo 'vierkant'; verder prima in orde.
Cijfer: 8-.
- 17 (Natuurkunde, versie 1) (versie 2: monolitisch): Saby de Bies en Annechien van de Lagemaat
Animatie met kogelbaan (en drie wereldbolletjes); simulatie met TRANSISTOR; gebruikt frames.
Commentaar: heel mooi; netjes en alles technisch correct; mooie background; frame gebruikt goed.
Cijfer: 8+
- 18 (Het planetenstelsel): Tanja Jaklofsky en Anoek Hendriks (eindbeoordeling: voldoende)
Animatie met planeetbaan; simulatie met CARDIO applet
Commentaar: voldaan aan de opdracht; mooie afbeeldingen van planeten; alles klopt; rekenblad is mooi en goed opgezet;
Cijfer: 7.5.
- 19 (De bij): Amber Walraven, Willeke Hoiting en Marloes Reenalda
Mooie interactieve animatie met bij en koe in de wei; meerkeuzemenu (met bloemetjes); dynamische tellertjes; simulatie met Cardio ('hoe gevaarlijk bijen zijn');
Commentaar: Uniek idee om als interactie bij een animatie 'dt' te nemen; (jullie waren de eersten; jullie idee is veelvuldig nagebootst; goed gebruik gemaakt van practicum-assistentie); klokjes - met applets van derden - zijn mooi en technisch goed opgelost (maar liever niet op deze manier - door te linken - applets gebruiken); zeer goed en duidelijk meerkeuzemenu en wat veel belangrijker is: met zinvolle aanwijzingen voor de gebruiker; prima. Extra 'simulatie' gemaakt met random getallen; mooi. Dynamische tellertjes; mooi. Veel extra's gedaan; alles keurig uitgewerkt en afgewerkt; heel goed verzorgt alles.
Cijfer: 8.5.
- 20 (Roodkapje): Maartje de Jonge en D. Peeters
Animatie met stuiterende roodkapje; simulatie met ZONNEBIOLER.
Commentaar: voldaan aan de opdracht; mooie afbeeldingen; mooie background; mooie animatie; transparant; alles klopt; leuk en goede quiz.
Cijfer: 8.
- 21 (Vulkanen): Wendy Ankersmit en Manuel de Kleine
Animatie met interactieve vuurspuwende vulkaan
Voorlopig commentaar: Heel goed technisch uitgevoerd.
Cijfer: 8+
- 22: vervallen
- 23 (Dingen aangaande studeren): Mireille Chermin en Leonard Hilbers
Een werkstuk bestaande uit een stuk; prima. Animatie met een eigen model/formule. Simulatie met BIOLER. Tellertje. Geluid aan een stuk door.
Commentaar: Ziet er allemaal technisch goed uit. Veel aandacht voor velden en formulieren. Bij de animatie geen formule van ons gebruikt. Was wel de bedoeling. Volgens onze gegevens een planetenbaan. Animatie-object had transparant gemogen; maar verder technisch in orde. De video werkt bij ons niet. (Vreemd.) Het (extra) window is wat groot uitgevallen. We hebben het intro wat veranderd; niet verbeterd, maar - voor ons - iets directer. Wat ons betreft had er geen intro-menu in gehoeven. Een complete web-site bouwen komt nog; elders; en nog vaak genoeg.
Cijfer: 7.5
- 24 (Voetbal): Christine Lansink (DT)
Lichtkrant. Animatie met grafische output (stuiterende voetbal). Wonderlijke (extra) interactieve animatie met voetbal.
Commentaar: Lichtkrant had niet gehoeven: daar leer je niet zo veel van; wel leuk; maar niet leerzaam dus. (Lijkt mij.) De opdracht met de extra window is technisch niet helemaal perfect: window verdwijnt steeds naar de achtergrond; opdracht had krachtiger geweest als je hierbij 'echte' (OO) objecten had toegepast. Jouw gecombineerde model-driven animatie werkt niet op alle PC's. Zeer wonderlijke (tweede en dus extra) interactieve animatie met voetbal. Werkt technisch goed, maar bevat geen loopje. Jouw idee was blijkbaar om eenmalig een bal een trap te kunnen geven: leuk. Introductie-menu is wat misleidend: wat is nu inklikbaar (de balletjes) en wat niet (de blauwe onderstreepte delen)?
Cijfer: 8
- 25 (Tennis) (b): Jeroen Oude Egbrink (DT) (stuiterend balletje)
Hele web-site ten dienste van het tennisspel. Op naam reagerende lichtkrant; Leren serveren; Leuke zelfstartende animatie met geluid. Drie soorten animatie; later ook gecombineerd met grafische output;
Voorlopig commentaar: Drie soorten toepassingen van model- en/of data-driven animatie. De animaties zien er alle drie heel doordacht en goed uit; Geluid en video goed uitgekozen. (De achtergrondkleuren trouwens ook). Tip: Gebruik liever niet teveel of helemaal geen alert-boxen; daar houden mensen over het algemeen niet van. Programmeurs wel; dat is makkelijk voor hen. Maar na ontwerpen, testen en checken van iets dat soort interactieve elementen liever weggooien en gewoon velden nemen svp.
Cijfer: 8
- 26 (Elfstedentocht): Johan Maas (DT) (waterbak)
Web-site geheel in teken van Friesland en alles wat daar 's winters mee samenhangt (de elfstedentocht).
Voorlopig commentaar: Ziet er goed uit; Je gebruikt nergens technische termen: heel goed: zo hoort het ook. Waar zit de animatie eigenlijk? Waar zit de complexe applet eigenlijk? Je gebruikt (veel?) alert- of dialoog-boxen: doe dat in het 'echt' liever niet te veel of te vaak. Opvallend is dat de video-opdracht opvallend goed gedimensioneerd is; dat witte randje doet het mijns inziens goed. De waterbak is niet gebruikt. Jammer. Je werkte samen met groep 24 en 25. Daar is de beoordeling dan ook mede op gebaseerd.
Cijfer: 8
- 27 (Meten, maten en schatten): M.E. (Jannekke) van der Hulst (DT)
Subtiele educatieve spelletjes: hoogteschatting, kimspel en voetballen via kogelbaan met instelbare tegenwind; Simulatie met ZONNEBOILER
Commentaar: Ziet er goed en technisch heel verzorgt uit en ook en vooral educatief interessant en heel leuk gedaan. Opdracht met het extra window heel subtiel en goed doordacht (2x). Het kimspel ('test') is goed afgewerkt (niet zomaar gemaakt maar ook technisch doordacht).
Cijfer: 8+
- 28 (Spelletje met kaarten): Iskandar Serail (DT)
Een spelletje (met table en bitmaps): 'Memory tafel'; Animatie met stuiterend 'balletje' (Kasparov)
Commentaar: Ziet er goed uit. Het spelletje is eigenlijk geheel in HTML code geschreven; wel knap maar niet een 'echte' animatie; een table en bitmap-bestandjes. Waar zitten de OO-objecten en het formulier? (De opdracht met de velden zit verweven in het spelletje?) (Okay.) De animatie-formule was gecompliceerd (een differentiaal vergelijking). Kwam je hier goed uit de waardes van de constanten a, b, c en d? Simulatie/animatie met twee sliders; prima. Alles klopt.
Cijfer: 7.5
- 33 (Sprookjes: trollen en andere dingen): Rieneke de Groot & Daniella van Weringh (DT)
Trollen die in gevecht zijn (DHTML); Een mooi vormgegeven quizz.
Commentaar: Ziet er heel goed uit; veel dynamiek en geluid; heel leuk om 'zweverig gevecht' (met DHTML gemaakt) te zien (als 'formula'-, 'data'- of 'rules'-driven). Subtiele vormgeving. Video-filmpje in een iets te ruim venster geplaatst. Het quizje is opvallend vrolijk, leuk van vormgeving en opzet (maar wel te moeilijk voor een 'gewoon' mens). Animatie is werkelijk 'suikerklontjes-driven'! Hoe verzin je zo iets? (Leuk dus.) We hebben aan jullie trollen-spel - bij 'zweverig gevecht' - het een en ander veranderd. Er is nu een 'sinus-trol', een 'cosinus-trol' en een 'planeet-trol'.
Cijfer: 8.5
- xx: Wagenaar, Buwalda en Fokkema (DT) (planetenbaan)(deel I ingeleverd) (eindbeoordeling nog even uitgesteld)
- xx: Vries en Bots (DT) (stuiterend balletje) (eindbeoordeling nog even uitgesteld)
Enschede, 20 april 2000.