Integreren
De kern van het integreren is het aan elkaar linken of "aan
elkaar programmeren" van onderdelen. Dat eerste kan bijvoorbeeld
binnen MacroMind Director of STiP, maar dat tweede zal praktisch
altijd in een hogere programmeertaal moeten gebeuren. En dan rekenen
wij HyperTalk, SuperTalk, VisualBasic en JavaScript voor het gemak maar even
tot de hogere programmeertalen en niet tot de auteurs-systemen.
Programmeren
Het is belangrijk dat studenten leren te programmeren en weten
- en ervaren - wat bijvoorbeeld recursie vermag of hoe een repeat-loop
functioneert. Wij vinden programeer-ervaring in het eerste en
tweede jaar van essentieel belang, omdat kennis nemen van essentiële
principes en achtergronden van interactieve programmatuur van
doorslaggevend belang is en in een toegepast onderwijskunde-curriculum
thuis hoort. Het gaat om "methoden en technieken van (of
over) het ontwerpen van (interactieve) leermiddelen".
Editors
Het leren maken van losse objecten als hierboven beschreven, kan
niet zonder de daar voor meest geschikte gereedschappen c.q. editors
om al die verschillende objecten te maken: voor de vakman (hier:
de vormgever) voor het maken van de losse onderdelen. Ontwerpers
- en TO studenten als aankomende ontwerpers (architecten of ingenieurs)
- hoeven om de basisprincipes te leren van interactieve leermiddelen,
niet persé de meest geavanceerde editors en tools te gebruiken.
Wij kunnen in de eerste drie jaar van het TO- curriculum best
volstaan met een groot aantal (maar wel van elke soort één),
eenvoudige editors voor het maken van teksten, animaties, plaatjes,
video. Vanwege het eenvoudige feit dat niet het afzonderlijke
object, maar het totaalproduct bij onze practica centraal staat.
Men vraagt zich wel eens af waarom er bij practica met zoveel
verschillende editors wordt geleerd te werken. Men moet beseffen
dat dit ten eerste wel mee valt, ten tweede geen probleem is op
een Mac en ten derde is het - vanuit onze visie - niet de bedoeling
de editors te leren MAAR een totaalproduct stap voor stap te leren
maken.