Studiehandleiding 3: het voor- en na-traject
wat zijn onze ingangseisen?
welke tools gebruiken we?
wat voor vakken en tools heb je al eerder gehad?
wat heb je voor vaardigheden nodig voor vervolgvakken?
Hier vinden jullie informatie over de ingangseisen die we stellen.
Die eisen die wij stellen hangen samen met stof die jullie al gehad hebben in de voorgaande vakken: 'Basistechnieken' en 'ISM1'. Je moet je bij multimedia programmeren namelijk ook voorbereiden voor een aantal verplichte vervolgvakken, zoals 'Courseware Engineering Architecture' ('CEA'); en keuzevakken zoals 'Simulatie als leermiddel' (CSaL).
In het voor-traject - bij ISM1 - leerde je (in principe) informatieve media-elementen te maken met content met behulp van editors. In dit vak - 'MMp' - leer je (in principe) methoden en technieken (incl. applets en javascripts) om detailistische onderdelen voor (complexere) leermiddelen te maken. In het vervolgvak, ons zustervak 'CEA', leer je (in principe) een complex web-site te ontwerpen en te realiseren.
Het voor-traject
We stellen als ingangseis bij het vak 'multimedia programmeren': het goed en voldoende hebben doorlopen van de P-vakken 'Basiscursus' ('BC') en 'ISM1'. Jullie dienen dus op een of andere manier te kunnen programmeren in HTML en jullie moeten dus ook een beetje kennis hebben van JavaScript.
Het vak multimedia programmeren is meer een 'gewoon' practicumvak - met een aantal colleges en practica - en heeft niet de vorm van project-onderwijs, maar het practicum en het werkstuk maken is juist een vorm van probleem georienteerd onderwijs. Dat is wat anders. Het eerste jaars-vak 'ISM1' is in de afgelopen jaren als projectonderwijs gegeven. Jullie hebben bijvoorbeeld allemaal in drie ISM1-projecten meegedraaid. Dan heb je kennis opgedaan aangaande 'HTML' en 'javascript'. Voor de goede orde zetten we daarom dat wat je geleerd hebt (of had moeten leren) om 'multimedia programmeren' goed te kunnen volgen, bij de eerste javascript-colleges nog even voor je op een rijtje.
Het vak 'ISM1' is/wordt gegeven door de docenten R. Verleur en G. Gervedink Nijhuis. Dit jaar heet dat vak overigens 'ICT en mediakunde'. De kennis en de kundes die in dat eerste jaars-vak vak de revu hebben gepasseerd, zijn nodig om met succes de vervolgvakken, zoals 'MMp', 'CEA' en 'CSaL' te kunnen doen. De vakken 'BC', ISM1', MMp' en 'CEA' maken zoveel mogelijk gebruik van dezelfde tools en de zelfde (soorten) componenten. We noemen dat hergebruik. Het kunnen hergebruiken van componenten, elementen, bouwblokken en informatie uit eerdere vakken is een kenmerk van de meeste TO-practicum-vakken.
Via hoorcolleges:
- Er zijn een aantal hoor-colleges over het web en HTML geweest.
- javascript is kort aan de orde geweest in een college in eerste trimester
- javascript is kort aan de orde geweest in een college in tweede trimester
- javascript is in een speciaal (verplicht) college in derde trimester gegeven
Het boekje 'JavaScript' van J. Kampherbeek, Bijleveld Press (1997) is behandeld.
De inhoud van dit boek worden jullie geacht te kennen en te beheersen.
Via practica:
Studenten hebben een werkstuk in HTML en JavaScript moeten maken. Studenten kunnen dus omgaan met tools zoals:
- PhotoShop (en jpeg-bestanden);
- Windows Media Player (en wav-bestanden);
- Word, NotePad, EditPad of BBedit (en txt- en/of html-bestanden);
- Adobe Premiere (voor QuickTime- en mov-bestanden);
- FlowCharter (en flowchart-bestanden)
- PageMill (FrontPage DreamWeaver) (en html-bestanden).
Studenten moeten dus kunnen omgaan met gif-files, jpeg-files, mpeg-files, wav-files, mov-files en html-files.
In detail
Wij gaan er van uit en eisen dat je reeds veel weet, namelijk:
- Hoe je iets moet ontwerpen;
(Denk aan 'ISM1' en 'OKT1 module 3')
- Hoe je iets moet realiseren;
(Denk aan het werken met de computer en allerlei gereedschappen)
- Hoe je verschillende losse bestanden moet maken;
(Denk aan losse editors)
- Hoe je (uiteindelijk) een enkel product moet zien te krijgen;
(Denk aan de integratie mogelijkheden van het Web)
Dus:
- Weten wat een editor is;
- Weten wat een tool in het algemeen is;
- Weten wat een interpreter is?
- Weten wat een bestand is;
Wij eisen ook dat jullie reeds veel kunnen, namelijk:
- Dat je kunt editen met alle mogelijke (en onmogelijke) editors en bestanden (en dat je dus voldoende ervaring met editors en bestanden hebt) (en dat je (dus) geen probleem hebt om met een onbekende editor te gaan werken);
- Dat je HTML-files kunt maken (en dat je dus ervaring met HTML hebt);
- Dat je met 'PhotoShop', 'QuickTime' (etc) kunt omgaan (en dat je dus ervaring met het maken van losse mono-multimediale elementen hebt);
- Dat je al met (bijvoorbeeld) 'FrontPage' kunnen werken.
Het na-traject:
CourseWare Engineering Architectuur ('CEA')
Bij het vervolgvak 'CourseWare Engineering Architectuur' ('CEA') leer je om te kunnen gaan met complexe sites. Hierbij wordt de tool 'NetObjects Fusion' gebruikt en om stroomschema's te maken: 'FlowCharter'.
Computersimulatie als leermiddel (CSaL)
Bij het vervolgvak 'Computersimulatie als leermiddel' (CSaL) leer je om te kunnen gaan java en java-templates. Hierbij leer je methoden en technieken uit dit vak toe te passen in breder, onderwijskundig verband. Je kunt met het 'JavaTHESIS'-systeem van Min
volledige, interactieve, multimediale, ontdek-, doe- en leeromgevingen voor simulatiedoeleinden leren ontwerpen voor op het web en ook daadwerkelijk realiseren.
Samengevat
Vak:
Basiscursus (BC) & ISM1
Hoofddrager van het practicum: HTML
|
Typering:
Informatieve onderdelen
Content handling
Toolbeheersing
|
Tools:
Word
BBedit
NotePad
PhotoShop
Premiere
MS MediaPlayer
PageMill
FlowCharter
|
Bestandtypen:
text-bestanden
html-bestanden
jpeg--bestanden
mov-bestanden
wav-bestanden
html-bestanden
|
Multimedia programmeren (MMp)
Drager van het practicum is JavaScript
|
Methoden en technieken
Statische onderdelen
Dynamische onderdelen voor leermiddelen
|
EditPad
Library: WebLib
|
html-bestanden
class-bestanden
|
Courseware Engineering Architecture (CAE)
Drager van het practicum is NetObjects Fusion
|
Communicatie-centrum
Collectieve werk-omgeving
|
FlowCharter
NetObjects Fusion
|
|
Lineaire- en Hypermedia (L & HM)
Drager van het practicum is AuthorWare
|
Instructie-omgevingen
Expressie-omgevingen
|
Premiere
AuthorWare
|
|
Computersimulatie als leermiddel (CSaL)
Drager van het practicum is JavaTHESIS en Java
|
Leermiddelen
Leeromgevingen
|
JDK
JavaTHESIS
Library: SimLib
|
html-bestanden
class-bestanden
java-bestanden
|