Het boek van Peter Edel is hierbij mijn (onze) leidraad. Het is recent uitgegeven bij uitgeverij EPO. In het voorwoord staat het al duidelijk: dit is een pijnlijk boek omdat het principiele bezwaren formuleert tegen het bestaansrecht van een joodse staat, Israel. We zien stap voor stap - in dit boek - wat daarmee het probleem is; en de oplossingen die de PLO voorstaat; en meer concreet die de PFLP, het Volksfront voor de bevrijding van Palestina, wil, die, naar ik aanneem, ideologisch gezien onze zusterpartij is; en waarvan haar oplossing in Solidair van september 2001 en in Manifest van 20 september 2001, heeft gestaan: een twee fase-model. Ik vind het daarom van eminent belang dat deze bijeenkomst is georganiseerd; te meer daar er heel veel goede boeken, recent over op de markt zijn gekomen en in Manifest en Solidair steeds meer duidelijke stukken met duidelijke meningen en standpunten verschijnen. De Israel-lobby kan, zelfs met behulp van de burgelijke pers, de geest niet meer in de fles houden.
Vooraf ook nog even wat stoffige feiten: ooit heb ik met andere partijbestuurders op de PLO ambassade te Den Haag besprekingen gevoerd. Daar kwam een reis naar Tunis uit voort met Jan Nieuwehuijse en mij naar Yasser Arafat. Hij heeft toen officiele contacten tussen het joods communistisch verzet en de PLO uitgedragen. Daar is ooit een ontroerende foto van in Manifest verschenen en zelfs een groot aantal flessen wijn zijn daar mee beplakt. Het was mijn meest emotionele moment in de communistische partij. Ik heb ooit zelf bij de PLO in Zuid Libanon op 100 meter van Israel af gezeten en daar in vluchtelingenkampen gewerkt. Vanaf 1969 heb ik me actief ingezet in het Palestina Komitee (NPK) en in zijn vele afdelingen. Maar in de nederlandse communistische beweging echt het probleem van het Midden Oosten kunnen begrijpen, hebben we helaas niet goed op de rails kunnen krijgen. Ik weet wel dat ik heel veel jaren met de VCN en de NCPN met kromme tenen bij de dokwerker met de Israel-lobby in Nederland, Soetendorp en Naftaniel, heb gestaan. Tot ik er twee jaar geleden echt niet meer tegen kon. Marcus Bakker en de andere oude communisten laten zich daar door dit soort lieden chanteren en misbruiken. Daar moet eens mee gebroken worden of iets over worden gezegd. Dat is mijn mening.
Het is een grote fout geweest in 1948 een zuiver joodse staat op te richten. Dezelfde fout is in Joegoslavie gemaakt om een staat alleen voor Kroaten, Slovenen en voor Bosnische moslims te creeeren; en bijvoorbeeld Sebrenica als een Safe havens aan te wijzen. Dat is roepen om moeilijkheden en dat is ook uitgekomen. Dat soort oplossingen creeert permanente spanningen. Ik heb daar diverse malen over geschreven. Als je problemen met minderheden probeert op te lossen door iedereen een eigen staat te geven creeer je nieuwe problemen met nieuwe minderheden. Palestijnen in Israel, resp. Serven in Sebrenica. Dat klapt dan wederom in elkaar. Dus begin er niet aan. Het creeert nieuwe tijdbommen. Immers het land en de huizen zijn grotendeels van iemand anders; van een andere bevolkingsgroep. En dat blijft steken.
Lucas Catherine zegt in zijn nieuwe boek "Palestina" - recent uitgegeven bij EPO - op pagina 274: "Het Joodse Volk is dan ook geen 'ras' in de etnische betekenis. Het joodse volk is eerder een religieus begrip in de zin zoals joden zichzelf Godvolk noemen". Ik voeg daar aan toe: de katholieken spreken over zichzelf regelmatig over de kudde, de herder en zijn schaapjes. Maar moeten we dat letterlijk nemen? De protestanten spreken vaak over "Gods volk onderweg". Dat zijn termen die je gebruikt voor een groep mensen met dezelfde godsdienst. Zo niet dan ben je geassimileerd. Zoals Marx bijvoorbeeld was.
Israel heeft diverse malen en eigenlijk voortdurend gedurende de intifada's palestijnen preventief geliquideerd; zelfs kinderen. Mede daarom is het waar dat zionisme rascisme is. De Verenigde Naties vinden dat ook. De Duitsers waren in de Tweede Wereldoorlog niet het probleem, maar de nazi's; de blanken waren in Zuid Afrika niet het probleem maar de rascisten en de Apartheid. De joden zijn niet het probleem in Israel, maar het zionisme.
Daarom is de PLO ook een bevrijdingsbeweging en geen afscheidingsbeweging zoals velen denken te moeten geloven omdat ze een palestijnse staat zouden nastreven. De PLO streeft geen palestijnse staat na. De PLO neemt tijdelijk genoegen met een Palestijnse staat als eerste stap in erkenning en in de bevrijding van heel Palestina (deel uit lezing op campus UT, 2002).
2. Is het niet volkomen duidelijk dat zionisme een vorm van Apartheid is en dientengevolge racisme? (zoals de VN in 1975 met overweldigende meerderheid vond).
3. Is de aanwezigheid van reactionaire zionisten, zoals Rabbijn Soetendorp en de Israel lobby-isten, zoals Ronny Naftaniel - ieder jaar bij de herdenking van de Februari-staking en het verzet - bij de dokwerker - op een gegeven moment voor de communisten wel zo vanzelfsprekend; moet hier niet een punt van worden gemaakt?
4. Is het niet volkomen duidelijk dat de joden geen echt volk zijn? Of anders gezegd: het is onzin dat een geassimileerd jood zich jood noemt (of jood genoemd wordt)?
5. Is het twee fase-plan van de PFLP, zoals dat in Solidair en Manifest, en in het voorstel van de afdeling Twente is (na) te lezen, niet de allerbeste oplossing voor vrede in het Midden Oosten?
Rik Min,
Enschede/Amsterdam