Ontwerp en bouw een werkstuk bestaande uit tien onderdelen in voorkomen, gebaseerd op tien verschillende web-gebaseerde technieken (zoals hier verder benoemd).
Doe dit in een zo eenvoudig gestructureerde web-site. Bij de productie van jullie werkstuk moeten minstens drie verschillende methoden van programmeren zijn gebruikt (zoals hier verder benoemd). |
Toelichting: Kies hiervoor een van de specifieke arrangementen bestaande uit drie verschillende opdrachten (één formule, één model en één complexe applet)
Toelichting: Maak daarbij gebruik van HTML en de hogere programmeertaal javascript, maar ook van onze speciale bibliotheek met Java-applets ('WebLib') en andere losse elementen van derden ('WebStuff' en/of 'SimLib'). Alle losse elementen, class-files en de libraries dienen op de juiste plaats, in jullie folder, op de TO-server te staan. Het moet - voor jezelf en voor ons - te downloaden zijn. Het werkstuk wordt pas later gepubliceerd op het world wide web.
Toelichting: Het werkstuk moet lokaal kunnen draaien en in de browser Netscape of in de browser Internet Explorer, vlekkenloos af te spelen zijn.
Toelichting: Het werkstuk moet niet teveel niet relevante toeters en bellen 'aan de buitenkant' te hebben. Dit practicum gaat immers over javascript. We beoordelen voornamelijk namelijk 'de binnenkant', de javascript-code (de source) en ook of het script - voor zo ver mogelijk - eigen werk is. Wij verwachten van ieder van jullie een iets andere oplossing dan uw collega-groepen. Als je dingen overneemt, neem dan vooral andere waarden, andere teksten, andere formules en andere modellen. Het moet er natuurlijk wel verzorgd uitzien.
Toelichting (aangaande technieken): We willen bij dit practicum een tiental technieken de revu laten passeren, t.w. varierend van het maken van een object, het aanroepen van een applet en het besturen van een beweging. (Zie elders op deze site: technieken om toe te passen.)
Toelichting (aangaande methoden):
Aangezien jullie allemaal al voldoende kennis hebben gemaakt met auteurs-systemen en auteurs-talen (zoals HTML) zullen we ons voornamelijk beperken tot opdrachten te maken in hogere programmeertalen (javascript). HTML valt hier - naar onze mening - namelijk als auteurs-taal aan te merken.
Wij willen dat je aangaande het programmeren in hogere programmeertalen (dus
in javascript) daadwerkelijk een groot aantal verschillende soorten methoden
van programmeren met programmeer-talen beheerst, zoals:
(Zie elders op deze site: methoden van programmeren.)
De opdracht wordt beoordeeld in twee rondes. In de eerste ronde dienen jullie op de dag van het 4e practicum jullie werkstuk - zoals het er dan uitziet - via teletop in te leveren (ook de deeltijders). Wij willen dat dat gedeelte één bestand (file) is. Daarna krijgen jullie dan z.s.m. commentaar op. In de tweede ronde - op de laatste dag van het practicum - dienen jullie het gehele werkstuk ter finale beoordeling voor te leggen. Daar dienen alle onderdelen - als een geheel - in het bijzijn van de docenten, te worden gedemonstreerd. |
Toelichting eerste vijf opdrachten: In de eerste ronde (tussentijdse inlevering) moet je werkstuk bestaan uit een web-pagina met de volgende vijf van de tien specifieke technieken, t.w.:
Toelichting tweede vijf opdrachten : In de tweede ronde voeg je aan dat zelfde werkstuk (met de eerste vijf onderdelen) nog vijf specifieke onderdelen toe, t.w.:
We willen dat je bij dit onderdeel een complexe applet (van een ander) (uit een ander TO-vak) aan de praat krijgt. Wij stellen de simulatie-applet CARDIO (van Hoving & Hoiting; 1999), TRANSISTOR (van Avis; 1999) en BOILER (van de Rijke & Vermaas; 1999) ter beschikking. Deze applets zijn bij het keuzevak 'Computersimulatie als Leermiddel', dit jaar, gemaakt. Zij zijn speciaal ter beschikking gesteld voor onderwijsdoeleinden behorende bij dit vak.
Intervenieren bij modellen kan alleen met model-parameters, niet met model-variabelen. Model-variabelen sturen het animatie-object. Deze techniek is nuttig voor leeromgevingen waarbij met simulaties of animaties en wiskundige modellen geleerd kan worden hoe fenomenen reageren onder invloed van bepaalde interventies. (Zie onderdeel 9.)
Je dient een speciaal voor animatie gemaakte applet van ons toe te passen. Dit animatie-object dient input te krijgen van een eenvoudige wiskundige formule naar keuze uit onze lijsten met modellen. (De lijst met de formules of modellen die wij voor deze opdracht beschikbaar stellen bevindt zich elders.) De outputvariabele van deze formule stuurt een animatie-object over een 'traject' over een background. Dit onderdeel is te realiseren met de applet: 'animatie.class'.
Enschede, 20 nov. 2000