De TIEN opdrachten met JavaScript en Applets.
Voor het vak: Productie van Onderwijssystemen, 193702. Gemaakt door Maria van der Blij.


Inleiding
De tien opdrachten worden afzonderlijk en niet geintegreerd getoond. Dit in verband met de overzichtelijkheid.
Om dezelfde reden heb ik niet alle functies in de "head" opgenomen, maar zoveel mogelijk per opdracht tussen gevoegd. Daardoor blijft ook mijn bron overzichtelijk.

Ik heb met veel plezier en frustratie gewerkt aan de opdrachten.
De diverse opdrachten betreffen aspecten van mijn dagelijks leven zoals studie, werk, muziek en lezen met poezen.



Opdracht 1: Formulieren
Een koppeltechniek tussen buttons en velden is te zien bij het formuler over met als invoerveld de studie, de studietijd en het aantal studiepunten en als uitvoerveld de feedback over het leerproces. De alert is toegevoegd om te voorkomen dat er met nul gedeeld zou worden.

Wil je in het onderstaande formulier je gevens invullen?
Dan geven wij feedback.

Welke studie volg je?

Hoeveel maanden studeer je al?

Hoeveel studiepunten heb je al gehaald?

Klik op OK wanneer je alles goed hebt ingevuld

Klik aan wat van toepassing is
Voltijder
Deeltijder

Hieronder zie je de feedback:


Opdracht 2: Objecten I
Gegevens uit standaard browser objecten is ingevoerd middels de window met extra informatie over de site. Ook is de zin: "193703, Opdracht 1 tot en met 10, Maria van der Blij" in de statusbalk opgenomen.
Document is o.a. terug te vinden bij de feedback in het outputveld van het eerste formulier.

Tevens is in deze window een aantal javascript-objecten opgenomen zoals "last modified".
Time komt in actie bij het verlaten van de pagina. Math is in actie bij de berekening bij het eerste formulier. En Date is te zien bij het begin van de pagina.

Klik op de informatiebutton wanneer je wat informatie over deze site wilt zien.


Opdracht 3: Objecten II
Twee zelfgemaakte objecten met properties en een methode worden hieronder getoond.
De eerste betreft een boodschappenlijst met document.write.
De tweede betreft het plan van inzet met een rekenfunctie en een uitvoerveld.

De boodschappenlijst:


Berekening van lesuren:
Klik op de knop van de persoon en je ziet hoeveel lesuren die deze periode mag geven.


Opdracht 4: Inputtechniek
Een acceptatietechniek met een standaard input animatie object waarbij een output wordt gegenereerd.

Kies een getal tussen de een en 100 door te schuiven.

Hoe hard hoor je graag de muziek bij jou thuis?

Hoe hard hoor je graag "live" muziek?

Klik hier voor het resultaat

Resultaat:


Opdracht 5: Outputtechniek
Een presentatietechniek met een bestaand object gekoppeld aan een loop en een timeout.

De kwadraten van 1 tot en met 100 met een teller.

Het kwadraat van is


Opdracht 6: Beweging
Een presentatietechniek met een niet-interactieve, model-driven grafisch output element met twee groeiende grafieken.

Het betreft hier twee functies in één grafiek:

Klik op de knop:


Opracht 7: Geluiden I
Een presentatietechniek om geluidselementen toe te voegen die automatisch worden gepresenteerd.

Om te voorkomen dat je knettergek wordt van het geluid heb ik ze in aparte pagina's gezet.

Het eerste geluid is de openingstune van Startrek next generation. Klik op deze link voor deze pagina.

Het tweedwe geluid is een mededeling van de computer van de Enterprise. Klik op deze link voor deze pagina.


Opracht 7: Geluiden II
Een presentatietechniek om geluidselementen toe te voegen die men zelf handmatig aan kan zetten.

Voor de volgende geluidsfragmenten heb ik dankbaar gebruik gemaakt personages uit Startrek next generation. Dit is mijn favoriete televisieserie!

Een handmatig geluidje.
Wat voel je????????
Het antwoord komt van counselor Deanna Troy!

En nog een handmatig geluidje.
Hoe zit het met rechtvaardigheid en uitzonderingen????
Het antwoord komt van captain Jean Luc Picard!

Ik hoop dat je je even op "The Enterprise" waande.


Opdracht 8: Video
Een presentatietechniek om losse video elementen toe te voegen.
Ik heb ervoor gekozen om het fragment te starten wanneer de bezoeker daarvoor kiest. Anders start het al terwijl deze nog niet zo ver is de beelden te zien.

En hoe kan het anders, het is een fragment van:

Startrek next generation!

Ik hoop dat je het leuk vond.


Opdracht 9: Complexe applet
Een complexe applet van derden in een apart window met een eigen achtergrond.
Ook moet het statisch worden aangestuurd met de parameters bij PARAM. In dit geval bestreft het de applet Transistor.

Om dit fenomeen te zien moet je op de knop klikken!


Het is redelijk onbegrijpelijk, maar het werkt!

Opdracht 10: Animatie
Een presentatietechniek met een interactieve animatie die dynamisch wordt aangestuurd door een event.
De animatie wordt aangestuurd door een formule, is beinvloedbaar door een slider en gebruikt een javascript sjabloon.

Als achtergrond heb ik een boek genomen en als voorgrond een poes.
Dit omdat ik nauwelijks aan het lezen van de krant toe kom omdat mijn poes vindt dat ze meer aandacht behoeft en erop gaat lopen als een stuiterend balletje.

De manier waarop ze beweegt kun je bepalen door te schuiven.
Als de poes erg fit is (100) stuitert ze hoger dan wanneer ze sloom is (0).
Klik eerst op SET en ga dan pas schuiven. Wanneer je daarna op RUN klikt zie je de kat bewegen.


TOT SLOT
Dit waren de tien voorgeschreven opdrachten. Je hebt hierdoor een beetje idee van mijn dagelijkse leven gekregen. Ik moet eerlijk zeggen dat het me veel bloed, zweet en tranen heeft gekost.
Maar het is volbracht!