Een aantal serie sheets

Inhoud: Wat zijn multimediale leeromgevingen? Soorten media; Multimedia en het web; Technieken versus methoden; Soorten modaliteiten; Soorten editors; Soorten leermiddelen;

Multimedia en het web




Media

Van A naar B (en omgekeerd?)


Media: 4 basis-soorten of 6 basis-soorten?
Dragers:

Het begrip media a.h.v. het begrip drager


Welke soorten media zijn er als men een boodschap van a naar b wilt brengen of overbrengen?
NB. "De kabel" kan zowel van 'één naar veel', als zender, of voor communicatie van 'één naar één' worden gebruikt.

Vraag: Kun je nog een vijfde en/of een zesde - aparte - soort bedenken? Antwoord: mail (e) en www apart nemen? ('uitstel' van lezen'; permanent aanwezig; www is zender (type f: omgekeerde e); mailbox is een brievenbus 'bij je thuis'.)

Het begrip one- en two-way medium

NB. Niet te verwarren met one-way en two-way-leer- of instructie-middelen

Het begrip one- en two-way leer- of instructiemiddel

Leermiddelen?

Zie elders. Zie de literatuur.

De vorm; de kenmerken; de buitenkant


De verzameling termen die een goede definitie behoeft. In dit Venn diagram kun je 7 verschillende condities onderscheiden: multimedia (MM), hypermedia (HM) en Web-media (WM), en verder alle doorsnijdingen. Het vak 'multimedia programmeren' houdt zich in het studiejaar 1998/1999 bezig met multimediale hypermedia op het Web, d.w.z. de verzameling van MM and HM and WM. Dat is dus het middelste, gele gebied.

Leermiddelen


Dit voorbeeld van een leeromgeving annex werkomgeving laat twee monitoren, geluid, een muis, papieren producten, een pen en een bloknoot zien. Het voorbeeld geeft in ieder geval aan dat er bij een multimediaal product van alles kan worden toegevoegd. (Dit is een voorbeeld van een 'breed opgezette leeromgeving' uit een onderzoek naar 'parallellisme' en interfaces; Min, 1996)



Ontwerpen

Soorten producten


Soorten ontwerpen. Soorten multimediale producten.


Bottom-up werken


Top-down werken versus bottom-up.


Technieken

Wat wordt bekend verondersteld?

Wij gaan er vanuit dat jullie weten wat de volgende dingen zijn:

Techniek versus methode

Technologie versus methodologie

Waarom programmeren?

Soorten leermiddelen

Soorten media (I) (met overlap)

Soorten media (II)

Voorbeelden

Technieken & methoden

HTML

Drie nivo's

xxxxx


HTML-file: één lange tekst-string


'Contents' in aparte files en los van de 'programmatuur'





VAKINHOUDSDESKUNDIGEN --------------------------- SOFTWARE SPECIALISTEN

Files en editors

Soorten mono-multi-mediale elementen (zie handleiding)


Soorten (mono?) multi-mediale editors

Losse files en aparte editors (I)


Losse files en aparte editors (II)


Elk multimediaal product bestaat uit losse 'mono'-multimediale elementen (mmm-elementen of mmm-componenten). Elke element dient op zijn eigen specifieke wijze te worden (aan-)gemaakt en/of te worden geedit. Elk element heeft zijn eigen specifieke editor. Het 'aan-elkaar-programmeren' of '-knopen' en/of 'het intelligent maken van het geheel' gaat (ook) met een aparte editor. Tenslotte zit de eindgebruiker (de 'user') achter het totale multimediale eind-product: het software-programma (bijvoorbeeld een vijf dimensionele web-site).
(NB. vierkantjes zijn bestanden of files; een ruit op zijn punt is het programma of een van de vijf soorten of type editors.)


Elk soort element de hoogste kwaliteit:

Elk multimediaal product bestaat uit losse 'mono'-multimediale elementen. Elke element dient van top-kwaliteit te zijn (dwz. 100 procent). Uiteindelijk dient elk element ergens in het geheel een plaats te krijgen. De elementen dienen daartoe aan elkaar te worden gekoppeld ('geknoopt'). Dat doe je met een systeem en/of met hogere programmeertalen en/of -systemen. We noemen dat 'aan elkaar programmeren'.
(NB. Een voorbeeld van een 'combinatie': een band-dia-serie of een reklame-folder; een voorbeeld van een 'multimedia productie': een video-clip met alles erop en eraan of een moderne web-site of CD-rom.)




Einde

Enschede, 15 jan. 2001