The course 'Technology and Simulations' (new)

Docent: Min, dr. ir. F.B.M.

(keuzevak; 1935…)

Studiepunten: 3 SP

Vorm: hoorcolleges (hc) en practica (pr)

Vakomschrijving

Dit keuzevak is opgezet als ontwerpvak. Het kent theoretische en reflectieve momenten, afgewisseld met een heel concrete practicum-opdracht.

Onderwerpen die in dit vak aan de orde komen, zijn: allerlei methoden van leren met simulaties; diverse technieken, systemen en tools voor het ontwerpen en realiseren van simulaties en allerlei representatievormen van onderliggende wiskundige modellen. Ook de inrichting van dit type leeromgevingen en ontwerp-achtergronden krijgen in de theoretische modules veel aandacht. Ingegaan zal worden op het concept van 'parallellisme' en de onderliggende theorie. De Parallelle Instructie theorie van Min (1994) en haar achtergronden worden behandeld. In een serie van vier modules wordt kennis gemaakt met deze onderwerpen.

Studenten leren zich te bekwamen in het produceren van een complete dynamische leeromgeving met simulaties en instructiemateriaal voor op het web. Het ontwerpen van een dergelijke integrale aanpak wordt stap voor theoretisch onderbouwd en de studenten krijgen de gelegenheid dit in de praktijk uit te proberen. De studenten krijgen als opdracht een wiskundig model naar keuze via een speciale ontwerp-methode om te vormen tot een integraal leermiddel dat in een reele onderwijssituatie op het WEB kan worden gebruikt. Het accent bij deze opdracht ligt op het kunnen realiseren van een werkend product op het WEB: een complexe java-applet. Het JavaTHESIS-systeem zal hierbij worden gebruikt. De zo te produceren leeromgeving moet op het WEB worden gecompleteerd met allerlei instructie-materiaal conform de ontwerptheorieen en -methoden die aan de orde zijn gekomen.

Het kunnen programmeren in Java is niet noodzakelijk om de opdracht te kunnen maken.

 

Module 1 en 2: Theorie

Aan de hand van een groot aantal papers worden de onderwerpen besproken en thuis individueel bestudeerd. Eindtermen a, b en c staan in module 1 centraal. Eindtermen d en e staan in module 2 centraal. Werkvormen hierbij zijn werkcollege en zelfstudie. Module 1 en 2 worden afgesloten met een individuele toets.

Module 3: Ontwerp en produceren van een simulatie-omgeving

Voor het bereiken van de eindterm f wordt in groepjes van twee hetzij thuis hetzij op TO in een practicumzaal gewerkt. Binnen een gekozen opdracht worden bestaande simulatieprogramma's en ander materiaal geanalyseerd, geëvalueerd en in plannen voor herontwerp vertaald.

De student kiest een model, een doelgroep incl. doelstelling voor een simulatie programma waarin de meest saillante aandachtspunten uit de modules 1 en 2 vervat zijn. Nadat het plan met docent en medestudenten is doorgesproken en verdedigbaar is, wordt de ontwikkeling ingezet. Studenten moeten met derden - inhoudsdeskundigen zowel als informatici - leren samenwerken.

 

Studiemateriaal voor Studenten

1. 'Simulation Technology'; door R. Min. ABC Press (1996) (niet verplicht te kopen).

2. 'Multimedia & Simulatie'; door R. Min en J. de Goeijen. Complexe WEB-site met leesteksten en veel runable voorbeelden (2000).

3. 'Multimediale Leermiddelen'; 'het ontwerpen en ontwikkelen van leer-, werk- & doe-omgevingen'; 'inzichten, concepten, methoden en technieken'; door R. Min. Digitaal boek op internet (2000).

Voorkennis

Verplicht: geen

Gewenst: 'productie van onderwijssystemen' (1935…) of 'multimedia programmeren' (1935….)

Wijze van beoordeling

Via een ontwerpopdracht (alleen of in groepjes van twee) en een individuele toets

Overgangsregeling

Niet van toepassing

Planning

Module 1: Startmodule; 4 colleges in twee weken.

Module 2: deze module plannen na module 1.

Module 3 (ontwerpen en ntwikkelen van het product) plannen parallel aan de theoretische onderdelen van het vak (na module 1).