De practicumopdracht: het werkstuk
De opdracht:
Jullie dienen binnen de in het rooster aangegeven uren een volwaardig interactief dynamisch leermiddel voor het web te maken. Dat wil zeggen: een complexe web-page met instructieteksten en een model-driven simulatie-element (een java-applet) erin.
Voor de opdracht kan men gebruik maken van de computers in de practicumzalen van TO. Het werkstuk kan in principe op elke PC gemaakt worden. Er zijn geen bijzondere tools nodig; wel een 'sjabloon' (uit het het javaTHESIS-systeem) en een speciale library ('SimLib'). De docenten hebben alles van te voren uitgetest voor WindowsNT. In de practicumzaal (L102) is gedurende de geroosterde uren van dit vak practicumassistentie. Studenten kunnen (en mogen) (als ze dat willen) ook gebruik maken van hun eigen PC thuis.
Dan moeten ze een speciale regeling treffen om het systeem en de library te mogen gebruiken.
Er is bij het practicum van het vak "computersimulatie als leermiddel' zowel technische als inhoudelijke, wiskundige en onderwijskundige begeleiding, t.w.:
1. Technische begeleiding:
Het practicum wordt begeleid door Jan de Goeijen.
2. Inhoudelijke en wiskundige begeleiding:
Jullie moeten niet schromen gebruik te maken van de inhoudelijke hulp die Rik Min jullie kan geven. Hij is meestal gedurende de practicumsessies standby op zijn kamer (H212). Loop eens binnen. Hij kan snel jullie problemen doorzien en advies geven.
3. Technische en inhoudelijke beoordeling:
Je dient het werkstuk te laten beoordelen op de dagen die er voor staan. Ook als het werkstuk niet af is, dien je te komen. We bespreken dan een vervolgtraject en leggen dan een nieuwe datum voor een beoordeling vast.
Het onderwerp
Aangaande het onderwerp zijn jullie gebonden aan het wiskundige model dat jullie wordt toegewezen. Jullie mogen je voorkeur voor een casus kenbaar maken, maar in laatste instantie bepaalt de docent welk wiskundig model jullie moeten omvormen tot een vowaardig leermiddel voor op het web. (Zie de lijst met modellen elders: bij casuistiek.)
De aanpak
Jullie dienen in het eerste geroosterde practicum - op aanwijzingen van de begeleiding - de tools en de library van de servers van TO te halen; te downloaden en jullie werkstuk daarmee te maken. Je hebt een editor, een compiler en een library nodig. We gebruiken de java-compiler van het Jdk-systeem. Op de colleges zal dit worden toegelicht en uitgelegd.
De editor
De editor die je het beste kunt gebruiken is TxtPad. Maar u mag ook elke andere editor gebruiken. Maar TxtPad is in staat om makkelijk met java om te gaan en om eenvoudig te kunnen compileren en om eenvoudig fouten te zoeken.
Het simulatie-systeem
Het javaTHESIS systeem zelf bestaat uit drie onderdelen:
1. een sjabloon van een HTML-file
('Aorta.html' of 'Cascade.html')
2. een sjabloon met een dummy-model geschreven in java erin
('Aorta.java' of 'Cascade.java')
3. een library met class-files erin
('SimLib')
Zie elders voor een beschrijving van javaTHESIS en hoe je daar een wiskundig model in kunt implementeren.
De library
De library van het javaTHESIS systeem van TO heet 'SimLib' en bestaat uit 11 voorgefabriceerde class-files, t.w. 'thesisApplet.class', ModalDialog.class', 'YGraph.class', etc. De library staat op de TO-servers in de directory van dit vak ('Sim'), in de folder 'Algemeen'. Daar staan ook de ander benodigheden voor dit practicum.
Enschede, Juni 1999.