gemaakt door: Marijke Hoeven en Elske Hooglugt

Home
Achtergrond
Voor- nadelen
Toepassingen
Vragen
Toepassingen

Bij e-commerce zijn een aantal verschillende toepassingen te onderscheiden. Deze zijn ruwweg te verdelen in de volgende indeling:    


Particulieren onderling: een voorbeeld hiervan is te vinden in de diverse nieuwsgroepen en websites waarin particulieren iets te koop aanbieden aan andere particulieren. Dit kan gaan van het (ver)kopen van een paar tweedehands schoenen tot het verhandelen van onroerend goed zoals huizen en appartementen.
http://web.planet.nl/living/aanbod/  

Een andere vorm van e-commerce tussen particulieren onderling zijn de zogenaamde veiling-sites waarbij producten en (soms) diensten worden verhandeld per opbod. Een voorbeeld hiervan is http://www.ricardo.nl

Particulieren en bedrijven: dit is de meest bekende vorm van e-commerce, hoewel het niet zeker is of het ook de meest gebruikte vorm is. Een bekend voorbeeld is het kopen van artikelen via het WWW door particulieren bij bedrijven. Boeken en CD's zijn wat dat betreft populaire artikelen. Een van de eerste bedrijven die on-line boeken verkocht is amazon.com. Zie als voorbeeld http://www.amazon.com

Bedrijven onderling: deze vorm van e-commerce is niet zo bekend bij het brede publiek. Desalniettemin is het wel een belangrijke en steeds meer in opkomst zijnde vorm. Hierbij leveren bedrijven aan elkaar goederen en diensten, vaak ten behoeve van de werkzaamheden die in de betreffende bedrijven worden uitgevoerd. Een voorbeeld is een supermarkt die elektronisch de goederen bestelt die later in de winkel aan particulieren worden aangeboden of een bakkerij die grondstoffen zoals meel bestelt via de elektronische snelweg. Een voorbeeld van B2B (dit is een veel gebruikte afkorting voor business to business) is DSM die onlangs een e-business centre hebben opgezet http://www.dsm.nl/news/releases/%7Een/index.pl?f=g_business_e n.htm

[Home] [Achtergrond ] [  Voor- nadelen ] [Toepassingen ] [Vragen]