|
Het gebruik van leeromgevingen voor simulaties als leermiddel om (voor de leerling wellicht saaie) leerstof eens op een dynamische manier
onder de loep te nemen kan sterk motiverend blijken; voor zowel een leerling van de basisschool, als voor een cursist bij een bedrijfstraining, en alle doelgroepen daar tussen in. Leermiddelen voor simulatie dienen na
afloop iemand te hebben geinspireerd tot verdere studie over het onderwerp. Stimuleren en motiveren gaat alleen maar goed als de dimensionering van de simulatie in orde is en er zinnige instructie (soorten opdrachten,
diverse casussen, etc.) aanwezig is. De docent dacht in vroegere dagen veelal in termen van "vrij ontdekkend leren" en dat bijgeleverde papieren instructies niet zo belangrijk waren. Ze werden door de lerende
ook vaak als storend ervaren. Veelal werd het bijgeleverde boekje en/of de werkbladen niet gebruikt. Electronische instructie, en zeker de pogingen om intelligente feedback te genereren, hadden aanvankelijk ook zo hun
gebreken c.q. beperkingen. Dergelijke leermiddelen verdwenen dan, door sub-optimaal gebruik, in de kast. Electronische instructies kunnen naar onze mening, mits goed gedimensioneerd, dus rekening houdend met de
bovenbesproken principes van parallellisme en feedback, een positieve verandering bewerkstelligen in dat soort situaties. |