|
Java De komst van de programmeertaal Java en
andere voor iedereen toegankelijke WEB-technieken geven de leermiddelenontwikkelaars, ongekende mogelijkheden. Met Java kunnen software-ontwikkelaars losse onderdelen ('bouwstenen') voor docenten maken. Bijvoorbeeld
kale computer-based simulaties. Het maakt niet uit op welk platform er ontwikkeld wordt: de applicaties (applets) zelf zijn platformonafhankelijk. Bouwstenen, in Java gemaakt, kunnen in willekeurige WEB-pages op genomen
worden. Deze kale bouwstenen worden 'applets' genoemd. Applets bevinden zich op een WEB-page en zijn over het algemeen zelf interactief, visueel en dynamisch. Die verschijningswijze geeft onderwijskundig de meeste
mogelijkheden. Momenteel komen er steeds meer volwaardige applicaties in applet-vorm. SUN, IBM en Apple, maar ook MicroSoft zijn dag en nacht bezig hun standaard programmatuur te schrijven in java om de slag om het WEB
niet te verliezen. Zelfs WP wil binnenkort zijn tekstverwerker als java-applets op het WEB op de markt brengen. Applets zijn krachtig, ondanks dat dit type software door een browser geïnterpreteerd moet worden. De
'performance' van een simulatieprogramma als applet - ingebed binnen allerlei instructiemateriaal van een WEB-site - is over het algemeen vrij groot. Het hangt van de dimensionering en de manier waarop een applet in het
geheel ingebed is. Een uitgever of een ontwerper kan een applet en een basis instructie met voorbeeldopdrachten maken, terwijl een docent kan beslissen hier volledig van af te wijken. Het afgelopen half jaar heeft de
Universiteit Twente gekeken naar de mogelijkheden om nieuwe ideeën van vorm en opzet van de leeromgeving toe te passen en af te tasten. Het speuren heeft geleid tot een werkend prototype voor een simulatiesysteem om op
een handige manier model-driven simulaties te maken. De producten die dit systeem in de vorm van applets kan aanleveren zijn platformonafhankelijk en kunnen derhalve op elke computer worden gedraaid.
|