AFSTUDEERMOGELIJKHEDEN
(bij medewerkers, projecten en/of bedrijven)
<---
home ISM
--->
Docenten, medewerkers, projectbegeleiders, projectleiders, projecten, bedrijven en andere zaken die te maken hebben met afstuderen binnen de afdeling ISM komen hier aan de orde. Actuele en potentieele afstudeerprojecten zullen een voor een - kort - aan de orde komen. Voor meer informatie over deze mogelijke projecten verwijzen we jullie gaarne naar onze rode map (klapper) met afstudeerprojecten. Die ligt ter inzage bij het secretariaat of bij de afstudeercoordinator.
Leermiddelentechnologie: lineaire media en interactieve media. De afdeling ISM doet zijn best om gebrekkige apparaten geschikt te maken voor het onderwijs en de condities - waaronder een en ander wel goed zal gaan - vast te leggen, te beschrijven, te onderzoeken en publiek te maken.
De afstudeercoordinator (afstudeeradviseur) van de afdeling ISM is Rik Min, kamer H212, tsl. 3585. Loop gewoon eens binnen. Dan praten we over de mogelijkheden van afstuderen bij ISM en/of maken we een afspraak.
SUPERVISOREN (GENERALISTEN)
De afdeling ISM heeft twee hoogleraren. Er komt een derde voor de leerstoel ergonomie. Zij zijn altijd supervisor bij afstudeerprojecten of voorzitter van de afstudeercommissie. Je kunt - in overleg met je afstudeerbegeleider - kiezen wie je van deze twee als 'afstudeerhoogleraar' het beste kunt nemen:
DOCENTEN (SPECIALISTEN / EXPERTS)
De afdeling kent momenteel vier universitair docenten. Zij zijn meestal de projectleiders en begeleiders bij afstudeerprojecten.
dr. Piet Kommers (docent):
HyperMedia-vraagstukken; Virtual Reality vraagstukken; conceptueel
leren
- Virtual Multimedia Factory.
- ICT als oorzaak en oplossing voor de lerende onderneming.
- Virtual Reality: Toepassingen in Onderwijs en Opleiding (TNO-FEL)
- Media in de Didactiek van Natuurkunde; Universiteit van Cyprus, Nicocia.
dr.ir. Rik Min (docent):
leer-, werk- en doe-omgevingen; ontdekkend leren; simulaties; animaties;
software-engineerings-vraagstukken; (algemenere of meer specifiekere informatie)
- Het Economie-project. In samenwerking met de Erasmus universiteit Rotterdam willen we een prototype ombouwen tot een voorwaardig leermiddel dat kan worden gebruikt voor het trainen van (hoge) ambtenaren.
- Het bouwen van computersimulaties op het WWW (Applets in Java & JavaScript) (met SLO).
- Het parallellisme-onderzoek, in samenwerking met Holland Signaal (Mona Claessens AIO)
- Ned. Ver. Medisch Onderwijs: pilotstudie naar onderwijs op het WWW (Universiteit Leiden).
dr. Italo De Diana (docent):
complexe tutoriele courseware; architectuur vraagstukken
- Veel derde geldstroom projecten
dr. Gerd Sprenkelink (docent):
ergonomische vraagstukken; vormgeving
- Veel derde geldstroom projecten
Dr. P. Verhagen en Dr. Sj. de Vries hebben de vakgroep als universitaire docent helaas verlaten. Zij hebben een andere functie binnen TO gekregen. Incidenteel zijn zij nog wel bij bepaalde projecten betrokken.
OVERIGE MEDEWERKERS EN ASSISTENTEN IN OPLEIDING
De afdeling kent vele AIO-ers, medewerkers onderzoek, medewerkers onderwijs en (tijdelijke) derde-geldstroom project-medewerkers. Zij zijn vaak direct of indirect betrokken bij afstudeerprojecten; in principe onder leiding van een universitair (hoofd-) docent, maar altijd onder supervisie van een van de twee hoogleraren van ISM.
In willekeurige volgorde en zonder de namen van medewerkers uit de derde geldstroom:
drs. Koos Winnips (AIO):
Scaffoldings-vraagstukken (coaching)
drs. Mona Claessens (AIO):
Ontwerpvraagstukken; Parallellisme-onderzoek; ontwerptheorieen
Lora Aroyo MSc (AIO)
Agents op het world wide web
drs. Ria Verleur (medewerker onderwijs en onderzoek):
AV-vraagstukken
Gerard Gervedink Nijhuis MSc. (medewerker onderwijs):
Multimediale vraagstukken; web-vraagstukken
drs. Petra Fisser (medewerker onderzoek):
Implementatie van ICT in hoger onderwijs; ICT-beleid; organisatorische aspecten
drs. Wim de Boer (medewerker onderzoek)
Implementatie-vraagstukken; telematica; teleleren
drs. Allard Strijker (medewerker onderzoek)
Telematica-vraagstukken
ir. Ko Besuijen (medewerker onderzoek)
Ergonomische vraagstukken
Voor afstuderen op het gebied van de ergonomie: neem contact op met dr. Gerd
Spenkelink en/of ir. Ko Besuijen.
Voor een volledige lijst met alle 1e, 2e en 3e geldstroom-medewerkers van ISM: zie elders.
Afstudeermogelijkheden en -projecten zonder vaststaande begeleider
Projecten:
- Mars UMCP, CIRQUEST, the learning & training company, Amsterdam.
- KIM, het koninklijk instituut voor de Marine, Den Helder
- Het Eyecom Images-project. Amsterdam.
- Het Tele-Academy project. Furtwangen.
- Het electronisch studiehuis-project.
- Een project in Harare Zimbabwe.
- Een intercultureel project: Een evaluatieplan en analyseplan opzetten.
- Het Galileo Communication-project (Integrand): een multimediaal pilot-project.
- Een kunst, drama en muziek-project. Constantijn Huygens Hogeschool; Kampen.
- Een Arthur Andersen-project. Bergen op Zoom. Leren met moderne leermiddelen.
- Het ontwerpen van een software-omgeving voor interactief onderwijs binnen afdeling Chemie en Hoger Laboratorium Onderwijs (HLO) van de Hogeschool Enschede.
Lijst met bedrijven waarmee de afdeling een relatie heeft
Adressen:
- De SLO te Enschede
- Verosol, Eibergen
- Holland Signaalapparaten BV.
- RABO-bank (o.a. in Tilburg)
- TNO-FEL (Kommers)
- Fontys (o.a. in Eindhoven)
- LOGIN, Landelijk Opleidingsgroep ICT Nascholing; Den Bosch.
- Centrum voor Onderwijs en ICT, Hogeschool Holland.
- Hotelschool Maastricht
- Van Hall Instituut Groningen
- Thema-tools, Hengelo / Deventer
- Schouten & Nelissen, Zaltbommel
- HISCOM (Moonen) (Ziekenhuis informatie systemen)
- KPC, Onderwijs Innovatie Centrum, Den Bosch
- Buro 5, Organisatie & managementadviesbureau, Enschede
- i-Concept BV, ICT-innovators. Rotterdam
- ICT, Int. Institute for Aerospace Survey & Earth Sciences, Enschede
- Silicon Biomedical Instruments BV. Heemstede / Westervoort
- Andersen Worldwide, Center for professional education, Chicago.
De lijsten zijn niet volledig.
Zij worden frequent bijgesteld.
ISM Afstudeermotto: Bij anderen mag je lekker jezelf blijven; bij ons word je meer dan je kunt vermoeden
|
Keuzevakken ISM
ISM methodologie
De Diana
Verplicht
Allerlei methoden om educatieve IT producten te maken zullen de revu passeren.
ISM onderzoek
Moonen
Verplicht
Allerlei onderzoek van onze afdeling zal de revu passeren.
Computersimulatie als leermiddel
Min
Een echt practicum vak. Je leert computersimulaties en passende web-based leeromgevingen te maken. Je leert simulaties die gebaseerd zijn op wiskundige modellen in te bedden in een instructieomgevingen.
ISM project
Gervedink Nijhuis
U zult projectmatig leren werken om een probleem op te lossen of een opdracht uit te voeren.
Leren in virtuele omgevingen
Kommers
Virtual Reallity is een nieuwe manier om met fenomenen uit de werkelijkheid om te gaan. Je leert VR te maken.
Nieuwe media en madia management
Moonen
Accent op activiteiten die van een media professional wordt verwacht: projectmanagement, plannen, leiding geven, onderhandelen, kosten/baten, etc.
Courseware engineering ?
De Diana
U zult leren courseware - in de ruimste zin van het woord
- te maken en te ontwerpen.
Teleleren
Collis
Allerlei soorten van onderzoek en toepassingen van teleleren zullen de revu passeren.
Integrated Performance Support Systems ?
Stanchev / Winnips
IPSS are needed combining training, decision support, expert systems and managment information systems.
Analyse en Vormgeving van AV-programmatuur
Verhagen
Allerlei soorten van AV-programmatuur zullen de revu passeren.
Enschede, 14 november 2000