Op deze pagina vinden jullie de resultaten van 22 groepen uit het studiejaar 2000/2001 in de vorm van tien specifieke onderdelen. Deze onderdelen bevatten ieder een probleem. Deze tien problemen waren bedoeld om - tijdens het oplossen daarvan - de horizon van studenten te verbreden; web-technologisch gesproken.
Studenten mochten producten, concepten en sjablonen (van anderen of uit ander vakken) hergebruiken. Drie onderdelen lagen vast: een formule, een model en een complex applet. Dat arrangement was per groep uniek. Hiermee hebben we de bewaamheid per groep getest. Het onderwerp van het werkstuk was vrij. Individuele bekwaamheid hebben we per toets getoetst.
De werkstukken zijn getest met Netscape versie 4. Als onderdelen niet werken, zoals het moet, kunt u ook Internet Explorer proberen. Doen bepaalde onderdelen het bij beide browsers niet? Bel of mail dan Rik Min. Telefoon: 053 - 489.3585.
Arrangement: | Formule: | Model: | Applet: | Groep |
---|---|---|---|---|
1 (groep 1) Kuifje |
F1 Waterbak formule | M1 Cascade model | A1 CARDIO | Marije Florijn en Astrid Benders |
Cijfer: 8. Commentaar: Ik heb een bepaalde geluidsfile moeten weglaten. Was te groot en gaf copieer-errors. Video werkt door erop te klikken. Prima. Daar hou ik van. Verder is het heel goed; goed verzorgt, etc.. | ||||
2 (groep 16) Pannenkoeken |
F2 Planeetbaan | M1 Cascade model | A1 CARDIO | Lieske Ragay en Saskia Siemelink |
Cijfer 7.5 Commentaar: Prima in orde. Op een plaats is de gevraagde interactiviteit vergeten. Gewoon een willekeurige - en liefst van uit de leermiddelengedachte leuke - parameter van model of formule nemen; aan de slider hangen; that is all. Dat geeft een vaak nuttige interactieve eduactieve 2e orde animatie. | ||||
3 (groep 14) Snelheid |
F3 Kogelbaan | M2 Prooi-roofdier | A1 CARDIO | Elise Kruiper en Marlies Kloppenburg |
Cijfer: 7.5. Commentaar: De velden om de consols van de geluidjes zijn niet netjes afgewerkt (iets te groot). De video doet het niet (?). De complexe applet met cardio doet vreemde dingen. Heel raar. Niet jullie schuld. Wij zoeken het uit. Jullie animatie met grafische output is heel netjes en goed gedaan. | ||||
5 (groep 26) ASML |
F1 Waterbak formule | M3 Aorta model | A1 CARDIO | Marcelina Evertsz en John Jeuken |
Cijfer 9-. Commentaar: Hele mooie animatie die echt interactief is. Veel extra's: extra tellerje als output, extra input-veld, etc. Prima video. Goede simulatie. Maar vooral goede oplossingen voor de 'echte' OO-opdrachten: goed met velden gewerkt; goed met strings gewerkt; goed met getallen gewerkt. Juist die technische details - onder water - zijn heel keurig. | ||||
6 (groep 3) Treinen |
F2 Planeetbaan | M3 Aorta model | A1 CARDIO | Lisette Elders en Vanessa Brilstra |
Cijfer: 7.5 Commentaar: Er is .... Er zijn nog vrij veel errors. Klopt dat? Video kregen we niet goed gecopieerd. | ||||
7 (groep 8) Schieten in de bergen |
F3 Kogelbaan | M4 Indeukbare bal | A1 CARDIO | Tessa Hanevelt en Jos Keunning |
Cijfer: 8. Commentaar: Dit werkstuk doet het alleen goed in Internet Explorer. In netsacpe doen sommige onderdelen het niet. Er is een hele mooie model-driven animatie waar je met een kanon of geweer de bergen in kunt schieten. De hoek waaronder je schiet is instelbaar. Super. | ||||
9 (groep 17) Bloemen |
F1 Waterbak | M2 Prooi-roofdier | A2 BOILER | Judith Mombarg en Elise du Chatenier |
Cijfer: 7.5. Commentaar: Twee grafische output-applets. Prima. Jullie animatie-object is transparant. Mooi. De slimme slider is goed. | ||||
10 (groep 11) Pooh |
F2 Planeetbaan | M2 Prooi-roofdier | A2 BOILER | Theo v. Doorn en Anne de Jong |
Cijfer: 7.5 Commentaar: De simulatie houdt te vroeg op. Jammer. (Is vrij eenvoudig te verhelpen.) Even vragen aan Jan of Rik. Verder is dit geen beoordelingspunt natuurlijk. Jullie animatie heeft geen interactiviteit. Klopt dat? | ||||
11 (groep 18) Ernie |
F3 Kogelbaan | M3 Aorta model | A2 BOILER | Anke Logtenberg en Paulien Janssen |
Cijfer 8- Commentaar: Jullie hadden even met de inhoudsdeskundige moeten praten over jullie model. Nu is dat onderdeel het technisch prima, maar onderwijskundig (inhoudelijk) te min. | ||||
12 (groep 5) Koken |
F4 Balletje formule | M3 Aorta model | A2 BOILER | Jessica Joling en Kim Schroder |
Cijfer: 8. Het werkstuk ziet er aan de buitenkant en aan de binnenkant - technisch - goed uit. Alles is goed geinstrumenteerd. De source is heel goed in elkaar gestoken. De scripts zien er allemaal perfect uit. Het geluid is zeer passend gekozen. De animatie is leuk en werkt goed interactief. Wel zijn nog enkele witrandjes te zien bij de userinterfaces van het geluid. Ik ben persoonlijk heel tevreden dat je alles in een file hebt weten te houden en te krijgen. | ||||
13 (groep 15) Drie waterbakken |
F1 Waterbak | M4 Indeukbare bal | A2 BOILER | Luc Sluijsmans en Adam Handelzalts |
Cijfer: 8. Commentaar: Keurig en netjes gewerkt. Het grafisch weergeven van output in twee verschillende kadertjes is een correcte oplossing. De ruimte om de userinterface van de muziekjes is te ruim. Beetje slordig. De drie aparte (en op zich complete) animaties is een heel leuke en goede vondst. Nog leuker zou zijn geweest een gekoppeld systeem te nemen (maar dan ook een ander model). | ||||
14 (groep xx) JavaScript |
F2 Planeetbaan | M4 Indeukbare bal | A2 BOILER | Sander Nieuwenhuijse en G. Mallegom (DT) |
Cijfer 8.5. Commentaar: Site is zeer mooi opgezet. Mooi design. Scripts zitten goed in elkaar. De formule-driven animatie had iets meer wit-ruimte moeten hebben (WIDTH). Deze interactieve animatie komt niet goed op gang. Vreemd. De groeiende grafiek had aan de onderkant iets groter gekund (HEIGHT). Met systemen (tools) werken of een web-site opzetten is prima, maar we willen juist ook dat je op een universiteit zeer basic bezig bent. Jullie hebben een goede balans gevonden. | ||||
15 (groep 25) Sigaren |
F3 Kogelbaan | M5 Kogelbaan | A2 BOILER | Jan Cromwijk en Marien Zonnenberg(DT) |
Cijfer 8. Prima gedaan. Leuke Flash-animatie. Twee kleine missers in de opdracht gemaakt. Leesfoutjes? In dit geval geen probleem voor ons. | ||||
16 (groep 27) Sparen |
F4 Balletje formule | M5 Kogelbaan | A2 BOILER | Karin Derksen en Bas v. Lanen (DT) |
Cijfer: 7.5. Commentaar: Bij de model-driven grafische output hebben jullie per ongeluk de verkeerde outputvariabele genomen x(t) i.p.v. y(t). Maar jullie opdracht reken we wel goed; immers jullie hebben deze deel-opdracht (die trouwens bewust op een summiere wijze was gegeven), keurig weten te instrumenteren. Als jullie een vakinhoudsdeskundige hadden geraadpleegd was dit niet gebeurd. De wijze les is dus: TOers dienen niet blind te varen op eigen kennis, maar altijd samen te werken met minstens een inhoudsdeskundige of bij hem/haar advies te vragen. De 'ruimte' (width en height) om de muziekgebeuren heen, is aan de ruime kant. Beetje slordig. De boiler heb ik (RM) in de pagina zelf gezet. De video van de NOS doet het bij mij niet. Klopt dat? De animatie flikkert en schokt nogal. Wat is dat precies? | ||||
17 (groep 4) Valentijnsdag |
F4 Balletje formule | M1 Cascade model | A3 TRANSISTOR | Esther Cohen en Elisath Verhoeff |
Cijfer: 8.5. Commentaar: Alles is keurig verzorgd. Alles is technisch keurig afgewerkt. Er is .... | ||||
18 | F3 Kogelbaan | M1 Cascade model | A3 TRANSISTOR | Jan Nico de Hoop |
: | ||||
19 (groep 2) Pooh |
F2 Planeetbaan | M2 Prooi-roofdier | A3 TRANSISTOR | Marieke Krakers en Maaike Nibbelink |
Cijfer: 8- Commentaar: Jullie hebben veel zelf gedaan. Prima. Twee kadertjes genomen. Netjes. Quizje prima. | ||||
20 | F1 Waterbak | M2 Prooi-roofdier | A3 TRANSISTOR | Marie-Claire v. Maanen (DT) |
Wordt nog aan gewerkt. Voorlopig cijfer 5. | ||||
21 (groep 12) Mijn dagelijks leven |
F4 Balletje formule | M3 Aorta model | A3 TRANSISTOR | Maria van der Blij (DT) |
Cijfer: 7.5. Commentaar: Er is hier heel netjes en secuur gewerkt. Alles is goed verzorgd. De 'witranden' om de userinterfaces van de muziekjes zijn wat slordig gekozen. (Deze witrandjes zijn alleen in bepaalde browsers te zien.) De animatie is super. Het is een eenvoudige leuke 3e orde animatie geworden. | ||||
22 | F3 Kogelbaan | M3 Aorta model | A3 TRANSISTOR | Marja op de Weegh (DT) |
Wordt nog aan gewerkt. Voorlopig cijfer 5. | ||||
23 | F2 Planeetbaan | M4 Indeukbare bal | A3 TRANSISTOR | Frans van Eekelen (DT) |
gestopt met studie | ||||
24 (groep 13) Assepoester |
F1 Waterbak | M4 Indeukbare bal | A3 TRANSISTOR | Miriam Fuchs en Charlotte Kruf |
Cijfer: 8. Commentaar: Er is heel hard aan het werkstuk gewerkt. Jullie hebben goed de inhoudsdeskundigen en de technische assistentie geraadpleegd: op het juiste moment de juiste vragen gesteld. Met name de animatie is daardoor super geworden. Echt interactief. De tellertjes zijn bijvoorbeeld op die plaats prima gelukt en geven op deze manier (dus) netjes aan wat er in de waterbak gebeurt. Maakt het geheel zinvol. De twee video's zijn precies zoals we het toch graag zien: zonder controle paneel. | ||||
: | ||||
25. Speciale opdracht | (voor 2SP) | medisch | CARDIO | Flinkenvleugel en Slots (DT) |
: | ||||
26. Speciale opdracht | (voor 2SP | alternatieve energie | BOILER | Buwalda en Fokkema (DT) |
Enschede, 18 apr. 2001; updated 17 mei 2001