Wanneer we de verkoopprijs van het produkt P noemen en de variabele kosten per eenheid produkt V, dan is de dekkingsbijdrage (P - V). C staat voor het totale bedrag aan constante kosten van de onderneming.
Het aantal produkten dat verkocht moet worden om het break-even punt te bereiken wordt dan als volgt berekend:
Break-even afzet = C / (P – V) |
De break-even omzet is de bij de break-even afzet behorende omzet van de onderneming,
Break-even omzet = break-even afzet x verkoopprijs per produkt |
Wanneer de verkoopprijs van een bepaald produkt bijvoorbeeld € 60 bedraagt, de variabele kosten € 40 per produkt zijn en de constante kosten per periode € 1.000.000 bedragen, kan de break-even afzet en break-even omzet vrij eenvoudig worden bepaald.
Break-even afzet: 1.000.000 / ( 60 - 40 ) = 50.000 produkten
De break-even omzet: 50.000 x 60 = € 3.000.000
De formule ter bepaling van de break-even afzet is een specifiek geval van een meer algemene formule. Met een kleine aanpassing kan de formule ook gebruikt worden om te bepalen hoeveel omzet een onderneming moet realiseren om een gewenste winst te behalen. In de teller van de formule kan naast de constante kosten ook het bedrag aan winst (W) worden opgenomen, dat door de onderneming wordt nagestreefd. In het break-even punt is deze nagestreefde winst nul, dus kan volstaan worden met het invullen van alleen de constante kosten om de gewenste afzet te bepalen.
De benodigde afzet om een bepaald bedrag aan winst te behalen wordt dan:
C + W = benodigde afzet P - V |
Wanneer de onderneming uit het bovenstaande voorbeeld een winst van € 500.000 zou willen behalen, moet de afzet zijn:
1.000.000 + 500.000 = 75.000 produkten 60 - 40 |
Om de gewenste winst te behalen is een omzet nodig van: 75.000 x 60 = € 4.500.000
Werk het voorbeeld uit in het grafisch model. Kijk zelf of het grafisch model werkt of ga verder met uitleg over de grafische bepaling van het break-even punt.