|
Zoals bijna elk verschijnsel in de maatschappij heeft ook e-commerce zowel positieve als negatieve kanten. Het is natuurlijk prettig dat de
drukke medemens tijd kan besparen door het kopen en eventueel verkopen van allerlei zaken via elektronische weg, 24 uur per dag. Verder is het betalingsverkeer dat hiermee is gemoeid zodanig dat de handelende partijen
hier erg weinig werk aan hebben. Ook zijn de producten vaak goedkoper omdat er minder tussenschakels zijn. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook negatieve kanten aan e-commerce. Het is nog lang niet altijd goed
geregeld hoe er moet worden opgetreden bij mankementen van de geleverde goederen en diensten en kwaliteitskeurmerken voor de handel via elektronische netwerken zijn nog slechts schaars. Daarnaast is het onduidelijk hoe
het is gesteld met de veiligheid van het betalen via elektronische weg en de mogelijkheid tot misbruik daarvan door kwaadwillenden. De sociale interactie met mensen valt weg bij elektronisch winkelen. Je ziet bij
elektronisch winkelen niet wat je koopt, mensen wil graag zien wat ze kopen. |