Courseware Engineering (CEA)
Let op: Aan deze pagina wordt voortdurend gewerkt. De juiste links zijn nog niet bij alle groepen aangebracht.
De afspraken en de feitelijke resultaten per opdracht
Algemeen commentaar (vormgeving): tekstregels over het algemeen te breed. Ze nemen vaak de hele browser-breedte in beslag. Kleurgebruik niet optimaal. Vooral bij grootbeeldpresentatie valt op hoe de leesbaarheid soms niet goed is. Het font-gebruik vaak niet goed afgestemd op beeldschermpresentatie van informatie.
Ander commentaar: Veel groepen hebben (nog) moeite om - samen met de 'toeleverancier' van het materiaal van derden voor hergebruik - een fijne, mooie oplossing te bedenken om een meer 'vloeiendere overgang' van de meer gewonere courseware naar de meer gecompliceerde 'leeromgevingen' of 'doe-omgevingen' (en dus hogere orde courseware) te krijgen.
Bijna niemand van de groepen heeft - zo te zien - goed nagedacht over het gebruik van de site-map. Op een groep na (bij mijn weten).
De meeste groepen hebben zich bij het eindproduct keurig aan de afspraken uit fase 1 en fase 2 gehouden. De meeste groepen hebben - via een portfolio - een context-diagram, een ontwerpschema en afsprakenlijsten ingeleverd.
De meeste groepen hebben weinig tot geen aandacht geschonken aan een goede evaluatie. Dat is jammer. Het heeft - denken wij - te maken met het feit dat in fase 6 - dit jaar - iedereen - om welke reden dan ook - feitelijk ook daadwerkelijk iets te kort tijd had.
De accenten in de beoordeling en bij het vaststellen van het eindcijfer, ligt bij elke groep en bij elke lid van het CEA-team een ietsje anders. Bij de ene groep was afgesproken dat de afgesproken vorm strikt moest worden nageleefd; bij de andere was afgesproken dat er een bepaald product perse in moest worden opgenomen. Ook de inhoud van de portfolio's speelde een belangrijke rol bij het vaststellen van het definitieve eindcijfer. (De cijfers worden in de loop van volgende week tot volgende maand - stuk voor stuk en in overleg met al de drie team-leden - bekend gemaakt.)
Groepen hebben ons (bewust en/of onbewust) geweldig geholpen om min of meer 'kale' producten uit andere vakken ('MMp' en 'CSaL') in een geweldig jasje te stoppen. De docenten en de TO-leiding zijn jullie daar dankbaar voor. Nu zien jullie (wellicht) pas hoe de TO/ISM-vakken in elkaar passen en bij elkaar horen: van 'ISM1' naar 'MMp' naar 'CEA' naar 'CSaL'; en deels visa versa (van wege hergebruik van onderdelen van elders); conform de bedoeling van onze vakgroep (ISM) en TO.
Groep I (Rik + John)
- 1. Casus Ziektebeelden (met expert systeem): P. v. Wijngaarde & H. Leeuw
Afspraken: moet gaan over hart- en vaatziekten; moet een multimediaal onderdeel bevatten, namelijk het expert systeem ARTS; een soort "ontdek"- en/of "doe"- en/of "test-uzelf"-omgeving;
Commentaar: het expert systeempje is nu klaar; de pagina's zien er goed uit; de overgang naar ARTS is nu in orde; jammer dat jullie geen tijd meer hadden om de ziekte 'niet-ziek' in het in eenvoudig javascript geschreven expert systeem op te nemen.
Resultaat: cijfer 7 plus.
- 2. Casus Ziektebeelden (met simulatie): Lansink, J.C.A. (Johan) Maas en Oude Egbrink
Afspraken: maak een stuk (hogere orde) courseware over hart- en vaatziekten; het werkstuk dient een multimediaal interactief onderdeel te bevatten, namelijk een soort "ontdek-omgeving", een "micro-wereld", en/of "problem-solvings"-omgeving (bijvoorbeeld de patientengevallen MAURICE, JOYCE & MARIETJE als casus);
Commentaar: De applets zijn nu in eerste concept klaar; het geheel is nu af; het is - technisch gesproken - echte hogere orde courseware; Rik Min gaat er de komende tijd verder aan werken (en doet de afwerking); het werkstuk ziet er vooral qua opzet goed en compleet uit. Los van de (vele) applets (van derden) ook veel visuele en dynamische elementen (m.n. animated gifjes). De kracht van dit werkstuk zit hem (nog niet) in de perfectie, in de voor de hand liggende details, maar vooral in de opzet (uniek !) en de overgang naar de casussen. De casussen (de 'patientgevallen') zijn (worden) echte probeer- en ontdek-omgevingen. Vooral 'casus 3', hoge bloeddruk, voor het testen van drie geheel verschillende anti-hypertensiva is (wordt) geweldig.
Resultaat: cijfer 8+.
- 3. Casus Natuurkunde (stroom & electriciteit): A. van de Lagemaat & S. de Bies
Afspraken: maak en aantrekkelijke educatieve site over electriciteit: weerstand, stroom, spanning, eventueel wisselstroom als opstapje naar de simulatie-applet TRANSISTOR, een ontdek-omgeving;
Commentaar: de pagina's zijn in orde; plaatjes zijn niet perfect; helaas. Leuk om opdrachten (en antwoorden) op te nemen. Het studieboek "Systematische Natuurkunde" (Middelink) is goed gevolgd. Tussen haakjes: ik had liever een gewone transistor dan een veldeffect-transistor. Nu is er geen vloeiende koppeling naar de (bestaande) applet. De zwarte background met witte letters is goed leesbaar en functioneel; het is (gewoon) een kwestie van eigen keuze en de soms rare eisen van een opdachtgever in combinatie met smaak en heersend modebeeld.
Resultaat: een zeer goed voorbeeld van - ten eerste - een prima stuk 1e orde courseware met echt goed studiemateriaal, opdrachtjes, antwoorden en een ontdekomgeving in de vorm van een 'dynamisch plaatje' waardoor het - ten tweede - dus hogere orde - en dus 2e orde - courseware is geworden. Uniek. cijfer 9.
- 4. Casus Natuurkunde (over krachten) Jakslovski & Hendriks
Afspraken: maak een aantrekkelijke educatieve site over (het liefst allerlei soorten) krachten, en gebruik de animatatie-applets BAL en PLANEET) als visuele elementen of meer dan dat alleen, namelijk voor demonstratiedoeleinden of als uitleg bij de tekst;
Commentaar: De home-page bevat een applet als visueel element met een animatie met een vriendelijk mannetje (om de aandacht te trekken). Prima. De teksten zijn helder en correct. De twee andere - functionele - applets doen het ook leuk. Alles ziet er zeer verzorgd uit.
Resultaat: cijfer: 8.
- 6. Casus Alternatieve Energie: E. Beukhof & L. Rurup
Afspraken: moet gaan over wind-; zonne- en/of water-energie. Moet een multimediaal interactief onderdeel, namelijk ZONNEBOILER, als een soort doe-, ontdek- en oefen-omgeving bevatten;
Commentaar: de pagina's zijn klaar; de inhoud lijkt me klaar en duidelijk;
Resultaat: cijfer: 8.
- 7. Casus Circulatievolleybal: K. Piepers & J. ten Have
Afspraken: maak samen met Peter Kerklingh een stuk publiekssoftware / courseware met als multimediaal onderdeel: Video-fragmenten uit een film;
Commentaar: Nog wat overleg svp.
Resultaat: cijfer nog niet vastgesteld.
- 8. Casus Herbarium - Planten & Flora: D. Peeters & M. de Jonge
Afspraken: maak een werkstuk over planten. Neem als multimediaal interactief onderdeel het expert systeem FLORA, een logical decision tree voor het online kunnen determineren van planten;
Commentaar: buitengewoon veel plaatjes en visuals; het determinatie systeem, de elektronische flora zelf, is (nog) niet 'naadloos' verbonden met de site. Jammer dat het erg 'tuin' en 'tuinplanten-georienteerd' is geworden. De opdrachtgever (R.M.) legt zich daarbij neer, maar had liever veel meer gezien over de (kleinere) wilde nederlandse flora. Hebben jullie de copyrightsproblematiek bij de foto's niet over het hoofd gezien? Daar had (achteraf pratend) minimaal de naam van de fotograaf en/of bedrijf bij moeten te staan. Ik heb de foto's er inmiddels allemaal uitgehaald om claims te voorkomen.
Resultaat: cijfer: 8.
- 9. Casus Parallellisme: J. van der Hulst & I. Serail
Afspraken: maak een goed stuk courseware over parallellisme en de PI-theorie; gebruik onderdeel hierover uit vak 'ISM2'; Multimediaal onderdeel: nog nader in te vullen;
Commentaar: goed nagedacht over het fenomeen parallellisme; goed gestructureerd (zo te zien).
Resultaat: cijfer nog niet vast te stellen.
- 10. Casus Multimedia programmeren: W. Ankersmit & M. de Kleine
Afspraken: maak een herindeling van het vak multimedia programmeren; dus re-designen. Plaats een aantal relevante (werkende) voorbeelden op de site, zoals: applets, sounds, video's, etc.
Commentaar: uitstekend gelukt; het is een zeer nuttige site geworden; af en toe nog wel wat losse eindjes; achteraf gezien was het een zeer gecompliceerde en behoorlijk moeilijke opdracht. De pagina met de aansprekende voorbeelden is goed; de dynamische voorbeelden werken ook allemaal netjes; het nut van de scripts is nog een beetje omstreden; daar moeten wij nog eens naar kijken; site wordt - als we weer tijd hebben - door ons aangepast en zal - als het aan ons ligt - een rol gaan spelen in het volgend studiejaar.
Resultaat: cijfer tussen de 8.5 en 9; afgerond: 9.
- 11. Het JavaTHESIS project: J. van Nes & M. Tappel (oud)
Afspraken waren: moet een 'verkoop-site' worden voor het JavaTHESIS systeem (en de producten die je er mee kunt maken). Moet minstens ook daadwerkelijk één (werkend) javaTHESIS product bevatten;
Commentaar: Een prachtige complete uitvoering volgens het boekje. John Schmitz zei: "Het lijkt mij de 'meest complete' site van deze jaargroep". Maar, er zijn meer criteria! De contents: De teksten 'wringen' een beetje in de kaders waarbinnen ze gesitueerd zijn. De kopjes zitten niet mooi; hebben niet overal dezelfde 'dikte'. Er is heel weinig contact geweest tussen opdrachtgever en uitvoerenden. Wil de opdrachtgever deze accentlegging wel? Evaluatie moet nog plaatsvinden. De opdrachtgever vond (vindt) namelijk dat er - bijvoorbeeld - een werkend product in had moeten worden opgenomen. Uberhaupt mist de opdrachtgever de producten zelf, namelijk de applets die je met dit systeem kunt maken. (Ergens zagen we wel een link naar een lijst. Afin.) Ook een klein beetje meer van de technische achtergronden van JavaTHESIS had er - volgens ons - in gemogen. De site-map werkt niet. In Internet Explorer verschijnen er bij het binnenhalen van een pagina - bovenin - steeds rare technische karakters. Ze verdwijnen na een fractie van een seconde weer. Bij Netscape niet. Nog overleggen svp.
Resultaat: cijfer voorlopig 7 (gaan nog voor een 8).
Groep II (Joachim)
- 12. Casus Metadata: Suzanne Verdonschot & Geestje v. Slochteren;
Afspraken: maak een stuk courseware over metadata; zie afspraken met Joachim.
Commentaar: goede werkwijze aangehouden.
Resultaat: cijfer tussen de 7 plus en de 8 min; afgerond: 8.
- 13. Casus Copyrights: Marcel Blanken & Bertil v. Leeuwen;
Afspraken: maak een stukje courseware over copyrights en allerlei copyrights problemen; zie afspraken met Joachim.
Commentaar: er is een prima papieren rapport ingeleverd en mede op basis daarvan en de erg systematische manier waarop is gewerkt, hebben we het cijfer toegekend
Resultaat: cijfer 8.
- 14. Casus CampusPlus: Mark Graner & Rieneke Heinink;
Afspraken: maak een stukje courseware over CampusPlus; zie afspraken met Joachim.
Commentaar: ...
Resultaat: cijfer 8.
- 15. Casus E-commerce: Marijke Hoeven & Elske Hooglugt;
Afspraken: maak een stukje courseware over E-commerce; zie afspraken met Joachim.
Commentaar: ...
Resultaat: cijfer 8.
- 16. Casus Oce-casus: M. Chermin (geen link ivm. vertrouwlijkheid van de casus);
Afspraken: een opdracht uit het eigen bedrijf te doen.
Commentaar: opdracht geslaagd: goeie indeling van 'hoofdstukken' en 'pagagrafen' (de menusturing); nette eigen plaatjes (prima); een 'echte' site map (mooi).
Resultaat: 7.
Groep III (Jan)
- 17. Casus Doorstroming HBO - WO: D. Kardijk & A. Sijtsma;
Afspraken: maak een stukje courseware over doorstroming-probleem van HBO naar WO (en speciaal van/naar UT en HE); zie afspraken met Jan en P. Weusthof.
Commentaar: site-style matig; niet echt spectaculaire site. Wilde de opdrachtgever dat?
Resultaat: cijfer 7.
- 18. Casus Oude Blasius: C. Gervedink Nijhuis & L. Vogels;
Afspraken: maak een stukje courseware over de Oude Blasius te Borne; zie afspraken met Jan en W. Weenk.
Commentaar: mooi(e) audio-fragment(en) en passend bij de visuele elementen. De ruimte rondom de teksten op de buttons in het menu had bij sommigen iets groter genomen moeten worden. Goed contact geweest - volgens ons - met de opdrachtgevers.
Resultaat: cijfer 8.
- 19. Casus Olympische Spelen (1928): F. Jansink & J. te Marvelde;
Afspraken: maak een stukje courseware over de Olympische Spelen in Amsterdam in 1928; zie afspraken met Jan.
Commentaar: buitengewoon veel plaatjes en filmpjes; veel eigen opgezocht materiaal; eigen site-style gemaakt; leuk die plattegrond waar je - per regio - op kunt klikken.
Resultaat: cijfer 8.
- 20. Casus Wireless Campus: M. Aartsen & A. Fickweiler;
Afspraken: maak een stukje courseware over Wireless Campus en WAP; zie afspraken met Jan.
Commentaar: mooi die eigen site-style; leuk die interactive wap-browser; moeilijk onderwerp voor TOers.
Resultaat: cijfer 8.
Rik Min, Enschede, 23 juni 2000.