Systeem benadering in de onderwijskunde
(1999/2000)
Docenten: Hans Vos (OMD) & Rik Min (ISM)
Boek: "Systeemdenken", N.J.T.A. Kramer & J. De Smit (1991)
Reader: "Systeembenaderingen in de onderwijskunde", H. Vos en R. Min (1999/2000 of 2000/2001)
Studiehandleiding (met sheets): "Systeembenaderingen in de onderwijskunde", H. Vos en R. Min (1999/2000 of 2000/2001)
Serie 1
(par. 3.4 uit boek)
Gedragseigenschappen (van systemen of modellen)
- stabiliteit
- homeostase
- multistabiliteit
- equifinaliteit
Typen toestanden
- veranderende toestand
- stationaire toestand
Soorten gedrag (van 2e orde systemen of modellen)
- stabiel naar een asymptoot (monotoon of slingerend)
- exploderend (monotoom of slingerend)
- stabiel oscillerend (constante oscillatie)
Hoofdsoorten van stabiliteit (van systemen of modellen)
- model of systeem zelf ligt of staat vast
- toestand van model of systeem stabiel
Soorten evenwicht / rust (van systemen of modellen):
- wankel evenwicht
- stabiel evenwicht
- verschuivend evenwicht
Serie 2
(par. 4.3 en 4.4 uit boek)
Besturingsmechanismen (van systemen of modellen)
- feedforward
- feedback
Stabiliteit van regelsystemen
- stabiel door ...
- instabiel door bijvoorbeeld tijdsvertraging (Td) of versterking (K)
Informatie
- Informatie
- Communicatie
- Syntaxis
- Signaal, bericht en informatie
- Redundantie
Serie 3
(par 5.5 uit boek)
Indeling van systemen en modellen
- van systemen (concreet, conceptueel, formeel)
- van modellen (empirisch, conceptueel, formeel)
Modelindeling
- Rosenblueth & Wiener,
- Mihram
- Bertels & Nauta
- idem
- Min
Serie 4
(par 5.8 uit boek)
Toepassingen van de cybernetica
- medische wetenschappen
- gedragswetenschappen
- economische wetenschappen
- technische wetenschappen
- bedrijfskunde