|
|
|
Het
maken van een geavanceerd button.
Buttons worden gebruikt om bepaalde acties te ondernemen.
Dat kan het afspelen van geluid of movieclip zijn, maar ook buttons gebruiken
om te navigeren is een mogelijkheid.
Met de buttons 1 t/m 4 kan de achtergrondkleur van het PgSim logo veranderd
worden. Bij het bedienen van de button is een geluid hoorbaar.
- Teken m.b.v.
een rechthoek op de stage, selecteer de rechthoek en druk op F8
om er een movieclip genaamd mc_rechthoek van te maken.
- Geef de movieclip in het instance venster (Ctrl+I) ook de
naam .
- Dubbelklik in de movieclip, selecteer frame 1 van de movieclip en
voeg het script
aan het frame toe.
- Selecteer met de rechtermuisknop frame 1 en kies de optie .
- Selecteer frame 2 met de rechtermuisknop en kies optie .
- Herhaal stap 5, maar dan voor frame 3 en 4.
- Geef m.b.v.
elke rechthoek van frame 2 t/m 4 een andere kleur.
- Selecteer met de muis
en teken een rechthoek naast de movieclip en maak hier een button van
(F8). Noem deze button: bt_kleur.
- Open de library (Ctrl_L) en selecteer
en sleep deze in de stage, recht onder de eerste button.
- Herhaal stap 9 nog twee maal om in totaal 4 buttons onder elkaar te
krijgen.
- Selecteer de eerste button door er een maal met de muis erop te klikken
en voeg het volgende script toe:
on (press) {
tellTarget ("mc_rechthoek") {
gotoAndPlay (1);
}
}
- Herhaal stap 11 voor de andere drie buttons en vul achtereenvolgens
bij gotoAndPlay het framenummer 2, 3 en 4 in.
- Druk op Ctrl+Enter om het resultaat te bekijken.
|
|
|
|