Case Financieel hefboomeffect

Deze case biedt de gelegenheid het hefboomeffect te berekenen met behulp van de gegevens van de eerste case. Door wijzigingen aan te brengen in de basisvariabelen is in het rekenmodel ook grafisch zichtbaar te maken wat het effect is op de REV. Een positief financieel hefboomeffect zorgt voor een toename van de REV. Dit zou kunnen leiden tot de conclusie dat de onderneming met zoveel mogelijk vreemd vermogen moet worden gefinancierd. Dit is echter niet zonder meer het geval. Meer vreemd vermogen brengt liquiditeits- en solvabiliteitsrisico met zich mee en daarmee een hogere geeiste rentevergoedingen van de verschaffers van vreemd vermogen. Dit leidt tot een afnemend positief financieel hefboomeffect en het effect kan zelfs negatief worden.

Gebruik in de uitwerking van de cases in principe gehele getallen, maar als dat niet gaat gebruik dan de Amerikaanse notatiewijze, d.w.z. een punt, i.p.v. een komma.

Voor het uitvoeren van onderstaande case en opdrachten worden de eerder genoemde balansen en de resultatenrekening hier opnieuw gepresenteerd.

Balansen na winstdeling per (x1000 €)
31-12 1-1   31-12 1-1  
Gebouwen 600 620 Aandelenkapitaal 300 300
Machines 360 390 Reserve 280 220
Overige Voorzieningen 410 430
  bezittingen 40 50 Hypotheek 500 520
Onderhanden Overige
  werk 320 270   leningen 150 160
Voorraad Crediteuren 160 170
  gereed Te betalen
  product 190 160   omzetbelasting 60 70
Debiteuren 270 290 Te betalen
Overige   VPB 36 24
  vorderingen 130 120 Overige
Liquide   schulden 64 46
  middelen 50 40
------- ------- ------- -------
1960 1940 1960 1940

Resultatenrekening in ... (x1000 €)
Materiaal720
Directe lonen 
   en salarissen300
Uitb. werk250
  
Indirecte kosten 
   productie 90
Verkoop en 
   marketing180
Algemene kosten120
Overhead kosten   50
Afschrijvingen 120
  
Betaalde rente       
   (interestkosten    VV)  50
Winstsaldo     120
 ------
 2000
Omzet2000
   (bij prijs 4 euro) 
   (bij afzet 500.000) 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 ------
 2000

Opdracht 1: Bereken op basis van de gegeven balans en resultatenrekening

Vul de berekende waarden in het rechter venster in de grafische weergave van het financieel hefboomeffect. Wil je dat niet handmatig doen, maar automatisch,

Klik daarna op "Bereken en reken" om de animatie aan te passen aan de berekende variabelen.

Opdracht 2: Het berekende hefboomeffect in de case is

Opdracht 3: Bereken en check met behulp van de grafische animatie

Opdracht 4:

Gebruik voor het beantwoorden van opdracht 4, 5 en 6 het referentiemodel, rechts onderin, bij de knop 'Bereken zonder tekenen'.

De onderneming wenst een verhoging van de REV na belasting te realiseren met 3.5 %. Welke mogelijkheden staan hiervoor ter beschikking? Beredeneer de mogelijkheden m.b.v. de formule van het financieel hefboomeffect

en onderzoek rekenkundig ten minste 3 mogelijkheden m.b.v. het model. Let op de onderlinge relaties. Mijn hypotheses zijn:

Opdracht 5: De overheid verlaagt het percentage vennootschapsbelasting naar 20%.

Opdracht 6: De solvabiliteit van de onderneming (debt ratio) is in de uitgangssituatie niet erg gunstig. De onderneming overweegt nieuwe aandelen uit te geven en daarmee vreemd vermogen af te lossen. Stel dat daardoor de hefboomfactor (VV/EV) wijzigt naar 2:1.



E I N D E

Financieel hefboomeffect en DuPont-chart

Reinhard Haster - content  &  casuïstiek
Rik Min - parallellisme & programmering
Saxion Hogescholen & Acone
Januari 2007

=== Home ===

Deze website is gebaseerd op ontwerp-principes voortvloeiend uit de Parallel Instruction theory (the PI theory), de Splitt Attention theory (the SA theory) en de Cognitive Load theory (the CL theory) (Min, Mayer, Moreno & Sweller, 1992, 1993, 1994 tot 2006) [R. Min, 'The PI theory'. In: Interactive Learning International, No. 2, Vol. 8, 1992, p.177-184] [R. Min et al., 'A comparison of parallelism in interface designs'. In the J. of Comp. Ass. Learning, No. 5, Vol. 20, 2004, p.360-367]

Deze website maakt gebruik van templetes en standaard-applets uit de library 'WebLib' en 'SimLib' van Rik Min (methodoloog) & Jan de Goeijen (technoloog), Universiteit Twente (UT) / Centrum voor Telematica en Informatietechnologie (CTIT) (2002 - 2005).

Meer informatie: www.acone.nl