Courseware Engineering: Architectuur
(designing courseware for the web)

(voor deeltijders en voltijders)

(CEA)
(193530)

  • De startpagina (contents, stappen, etc.)
  • Het vak op TeleTOP (nieuws, rooster, etc.)
  • De resultaten (opdrachten, werkstukken, etc.)
  • Een voorbeeld (een stramien met een dummy)
  • Een voor-toets (over ontwerpen en ontwikkelen)
  • 2 hoorcolleges (in de vorm van lezingen), enkele werkcolleges en een serie van 6 practica.

    E-mail: Min@...utwente.nl
    Web-site: http://users.....utwente.nl/min (web-site 19)

    Key-words: ontwerpen, ontwikkelen, probleem oplossen, engineering, educatieve software.

    Introductie

    College 14 apr. 2000
    R. Min (10 min)
    other speakers: J. Wetterling (15 min), J. de Goeijen (15 min) and L. Aroyo (3 min)



    Wat is courseware? Welke niveaus heb je?

    1e, 2e en 3e orde courseware

    Wat is Engineering?

    Wat is (hier) Architectuur?

    Probemen oplossen (op micro-niveau):


    Je kunt bij TO op drie niveaus iets ontwerpen en problemen proberen op te lossen. Bij dit vak leer je problemen op te lossen op het grensgebied van niveau 3a en 3b. De opdracht ligt op het grensgebied van de instructietechnolgie (IST) en de instrumentatietechnolgie (ISM). De methode (om iets te ontwikkelen) die je gebruikt, is een auteurssyteem (Fusion) en de technieken die je gebruikt zijn divers(en).

    Top down werken

    Hergebruik van materialen

    Dit vak laat zien dat je als courseware ontwikkelaar altijd te maken hebt met ideeen en materialen van anderen. Daar moet je als ITer of ITCer mee om kunnen gaan. Je moet multidisciplinair kunnen en willen werken. Je mag natuurlijk (in principe) geen plagiaat plegen of copyrights schenden; hoewel, in een leersituatie ligt een en ander natuurlijk altijd ietsje anders. Overleg in geval van twijfel altijd even met de opdrachtgever.

    Ontwerpen versus ontwikkelen

    Ontwerpen versus problemen oplossen

    Horizon verbreden

    Internet is soms net een meccanodoos

    Op Internet kun je alls aan elkaar knopen

    Op internet kun je allerei materialen hergebruiken

    Het vak

    Courseware

    Bouwstenen

    Web sites in het ondwerwijs

    Organisatie van het vak

    Auteurssystemen

    Doelen van dit vak

    Onderdelen web-site

    Omgaan met opdrachtgever(s)

    Opmerkingen over de sheets van Italo De Diana

    Ingewikkeld versus eenvoudig

    De zes stappen

    College 8 Mei 2000
    Joachim Wetterling (2 x 45 min)

    xxxx

    ......

    Ontwerpen en Ontwikkelen

    College 5 juni 2000
    Rik Min (2 x 45 min)

    xxx

    The developments ......

    xxxx

    ......

    Conclusions

    Our experiences and conclusions will here ......

    Referenties

    Min, F.B.M., & J. de Goeijen (1999)
    Multimedia programmeren.
    ../mmp/index.html
    De cursus multimedia programmeren (
    klik hier)

    Min, F.B.M., & J. de Goeijen (1999)
    Computersimulatie als leermiddel.
    ../sim/index.html
    De cursus computersimulatie als leermiddel (klik hier)

    Min, F.B.M., (1997)
    'Het WEB als werk-, doe- en leeromgeving en de kracht van applets'. Gepubliceerd in: 'De Digitale Leeromgeving'. Editors: M. Mirande, J. Riemersma & W. Veen. ISBN 90-01-88662-0. (klik hier Nederlands) (klik hier English)

    Min, F.B.M. (1997)
    Het WEB als werk-, doe- en leeromgeving en de kracht van applets. Paper ten behoeve van het congres: 'Studeren in digitale leeromgevingen'; Organiseren van hoger onderwijs voor de kennismaatschappij;. te Utrecht, op 11 en12 december 1997. Gepubliceerd in de Hoger Onderwijs. Reeks van Wolters-Noordhoff Groningen. Titel: 'De Digitale Leeromgeving'. Ed. M. Mirande, J. Riemersma & W. Veen. 1997 ISBN 90-01-88662-0. Hst. 10. pp. 149-159. (klik hier)

    Min, F.B.M., (1995)
    Simulation Technology & Parallelism in Learning Environments; Methods, Concepts, Models and Systems. Publisher: Academic Book Center, De Lier. ISBN 90-5478-036-3. (klik hier)

    Min, F.B.M., (1999/2000)
    Multimediale leermiddelen; het ontwerpen en ontwikkelen van leer-, werk- en doe-omgevingen; Digitaal boek annex multifunctioneel collegedictaat op Internet (10 delen; 65 losse teksten; 45 figuren; 6 dynamische applets) (klik hier)

    Enschede, April 12, 2000. Gerestaureerd in 2020