Courseware Engineering: Architectuur
(designing courseware for the web)
(voor deeltijders en voltijders)
(CEA)
(193530)
2 hoorcolleges (in de vorm van lezingen), enkele werkcolleges en een serie van 6 practica.
E-mail: Min@...utwente.nl
Web-site: http://users.....utwente.nl/min (web-site 19)
Key-words: ontwerpen, ontwikkelen, probleem oplossen, engineering, educatieve software.
Introductie
Wat is courseware? Welke niveaus heb je?
1e, 2e en 3e orde courseware
Wat is Engineering?
- Engineering: het op basis van wetenschappelijk verworven kennis systematisch ontwikkelen van artefacten (vrij vertaald: 'kunstmatige dingen'), gericht op expliciet gestelde doelen en volgens geldende kwaliteitsnormen.
- Waarom engineering? compleciteit der dingen? kosten? wensen van een klant? garantie? onderhoudbaarheid?
Wat is (hier) Architectuur?
- software architectuur
- bouwen
- nut, schoonheid en duurzaamheid
- arts, crafts, productie en engineering
Probemen oplossen (op micro-niveau):
Je kunt bij TO op drie niveaus iets ontwerpen en problemen proberen op te lossen. Bij dit vak leer je problemen op te lossen op het grensgebied van niveau 3a en 3b. De opdracht ligt op het grensgebied van de instructietechnolgie (IST) en de instrumentatietechnolgie (ISM). De methode (om iets te ontwikkelen) die je gebruikt, is een auteurssyteem (Fusion) en de technieken die je gebruikt zijn divers(en).
Top down werken
Het vak is een top-down georienteerd vak. Hiervoor heb je ook enkele bottum-up vakken gehad. De 'OKT-vakken' zijn een voorbeeld van het eerste soort; 'Multimedia programmeren' een voorbeeld van de tweede soort.
Je kunt alleen maar goed top-down werken als je een brede horizon hebt, dus als je - in dit geval - de technieken en methoden van bijvoorbeeld het vak 'multimedia programmeren' (maar ook van het vak 'ISM1') allemaal goed tot je hebt laten doordringen.
Hergebruik van materialen
Dit vak laat zien dat je als courseware ontwikkelaar altijd te maken hebt met ideeen en materialen van anderen. Daar moet je als ITer of ITCer mee om kunnen gaan. Je moet multidisciplinair kunnen en willen werken. Je mag natuurlijk (in principe) geen plagiaat plegen of copyrights schenden; hoewel, in een leersituatie ligt een en ander natuurlijk altijd ietsje anders. Overleg in geval van twijfel altijd even met de opdrachtgever.
Het materiaal bestaat (over het algemeen) uit:
- plaatjes
- geluidjes
- lineaire animaties (flash)
- video-fragmenten
- applets
Ontwerpen versus ontwikkelen
Engineering
- Auteurssystemen (A-systemen)
- Auteurstalen (A-talen)
- (Hogere) Programmeertalen (P-talen)
- of anders. (Zie vak 'MMp')
Ontwerpen versus problemen oplossen
Tweeling-vakken (complementair)
- MMp: bottum-up; leren ontwikkelen; horizon verbreden;
- CEA: top-down; leren ontwerpen; doelgericht;
Horizon verbreden
- Veel technieken en methoden die je nog niet eerder zo gezien hebt / had;
- Door te doen en problemen op te lossen krijg je een bepaald type inzicht;
Internet is soms net een meccanodoos
- rapid prototyping;
- eindeloos uitbreiden en updaten;
Op Internet kun je alls aan elkaar knopen
- teksten, plaatjes, geluiden, applets, etc.
Op internet kun je allerei materialen hergebruiken
- maar let wel op je spullen; let op copyrights; let op je eigen copyrights.
Het vak
- top down vak?
- programmeervak?
- HTML, JavaScript, Java applets?
- software bouwstenen?
- integratie van kennis & vaardigheden?
Courseware
- enorm ruim begrip
- alles wat contents bevat?
- vertaald: digitale cursusmaterialen?
- hardware, software, courseware, ...?
Bouwstenen
- alles zelf maken --> halffabrikaten
- componenten en/of elementen
- raamwerken (templates)
- hergebruik
Web sites in het ondwerwijs
- informatiebron, databanken
- bibliotheek?
- instructie
- leeromgevingen
- teksten, papers, boeken?
- micro-werelden, doe-omgevingen
- t/m virtuele school, universiteit, etc.
Organisatie van het vak
- rooster op teleTOP
- een opdracht (kiezen uit 20 casussen)
- zes modulen
- per module een practicum (Jan de Goeijen)
- zelfstudie
- zelfwerkzaamheid
- overleggen (regelmatig) (met opdrachtgever)
- rapportage
Auteurssystemen
- auteursgereedschap waarvoor?
- sneller?
- beter?
- eenvoudiger?
- automatisering?
- consistentie?
- (Zie operkingen hierover bij vak 'MMp')
Doelen van dit vak
- gericht op ontwikkelen
- efficiente architectuur
- efficient en doelgericht werken
- testen, problemen oplossen, etc.
- kwaliteit
Onderdelen web-site
- architectuur elementen (pagina's, links, condities)
- informatie elementen (teksten, plaatjes, audio)
- informatie-organisatie elementen (tabellen, databases)
- interactie elementen (dialoogvoering, etc.)
- taak- en gereedschap-elementen (workflow, gereedschap)
- groeps interactie elementen (e-mail, bulletin board, CSCW gereedschap)
Omgaan met opdrachtgever(s)
- informatie verzamelen
- afspraken maken
- vastlegging
- copies sturen aan betrokkenen
- zelfstandig analyses kunnen maken
- kunnen luisteren, opmerken, samenvatten, etc.
- bewaren van alle stukken e.d.
Opmerkingen over de sheets van Italo De Diana
- lees zijn sheets door (achter in de reader)
- de trefwoorden gebruiken als richtlijn
- niet helemaal alles is dit jaar 'wet' (bij twijfel: teleTOP is 'wet')
Ingewikkeld versus eenvoudig
Sommige dingen bij courseware engineering lijken makkelijk en sommige dingen lijken ingewikkeld. Dingen die ingewikkeld lijken hoeven helemaal niet ingewikkeld te zijn. Andere dingen juist wel. Een TO student moet software engineerings zaken kunnen inschatten.
De zes stappen
xxxx
......
Ontwerpen en Ontwikkelen
xxx
The developments ......
xxxx
......
Conclusions
Our experiences and conclusions will here ......
Referenties
Min, F.B.M., & J. de Goeijen (1999)
Multimedia programmeren.
../mmp/index.html
De cursus multimedia programmeren (klik hier)
Min, F.B.M., & J. de Goeijen (1999)
Computersimulatie als leermiddel.
../sim/index.html
De cursus computersimulatie als leermiddel (klik hier)
Min, F.B.M., (1997)
'Het WEB als werk-, doe- en leeromgeving en de kracht van
applets'. Gepubliceerd in: 'De Digitale Leeromgeving'. Editors: M.
Mirande, J. Riemersma & W. Veen. ISBN 90-01-88662-0.
(klik hier Nederlands)
(klik hier English)
Min, F.B.M. (1997)
Het WEB als werk-, doe- en leeromgeving en de kracht van applets. Paper ten behoeve van het congres: 'Studeren in digitale leeromgevingen'; Organiseren van hoger onderwijs voor de kennismaatschappij;. te Utrecht, op 11 en12 december 1997. Gepubliceerd in de Hoger Onderwijs. Reeks van Wolters-Noordhoff Groningen. Titel: 'De Digitale Leeromgeving'. Ed. M. Mirande, J. Riemersma & W. Veen. 1997 ISBN 90-01-88662-0. Hst. 10. pp. 149-159.
(klik hier)
Min, F.B.M., (1995)
Simulation Technology & Parallelism in Learning Environments;
Methods, Concepts, Models and Systems. Publisher: Academic Book Center, De Lier. ISBN 90-5478-036-3. (klik hier)
Min, F.B.M., (1999/2000)
Multimediale leermiddelen; het ontwerpen en ontwikkelen van leer-, werk- en doe-omgevingen; Digitaal boek annex multifunctioneel collegedictaat op Internet (10 delen; 65 losse teksten; 45 figuren; 6 dynamische applets) (klik hier)
Enschede, April 12, 2000. Gerestaureerd in 2020