|
Wat heeft het onderwijs aan simulaties? De docent treedt de laatste jaren steeds meer op als begeleider van het leerproces. Belangrijk hierbij is dat de onderwijzer weet wat er
gaande is in de klas en hier goed op kan inspelen. Ook zijn er de laaste jaren vele mogelijkheden zoals het Internet bijgekomen door de snel veranderde techniek Ook op het gebied van simulaties zijn er vele
mogelijkheden bijgekomen. Er zijn vele simulatieprogrammaatjes op de markt die de onderwijzer in het lessenpakket relatief snel kan invoeren. Dit resulteert in een actieve student die steeds actueel met de leerstof kan
omgaan. Op snelle veranderingen kan dan ook makkelijk op ingespeeld worden. JavaTHESIS Achtergrond JavaTHESIS is een algemeen, universeel ontwerpsysteem voor leeromgevingen voor op
wiskundige modellen gebaseerde computersimulatieprogramma's. Het systeem is in deloop der tijden ontworpen en ontwikkeld door F.B.M. Min, J. Sikken en J. de Goeijen. JavaTHESIS is gebaseerd op
concepten en ideeen die uit het MacTHESIS systeem zijn voortgekomen. Het is een ontwerp-methode waarbij men leert uit te gaan van een vast (standaard) 'sjabloon'. We hanteren deze methode met sjablonen (ook wel 'shells'
of - en misschien nogwel beter - 'templates' genoemd) omdat, zowel de ontwerper van een simulatie-leeromgeving, alsmede de ontwikkelaar, daarbij niet hoeven te kunnen programmeren. Ze hoeven alleen maar 18 verschillende
onderdelen op circa 26 verschillende plaatsen in de sources weg te knippen (cutten) en andere delen op die plaats er in te stoppen (pasten) (Min, 1992 - 1999) |