We have prepared a lot of experiments with computer-based tasks in doing-, working- and/or learning-environments. We did two different kinds of experiments: with very concrete tasks in simulation programs and with very abstract theoretical tasks with numbers. The outcomes of our experiments are described in the Journal of Computer Assisted Learning.
Mijn meest belangrijke experiment is een experiment met een zeer abstracte taak waarbij in het ontwerp en de uitvoering enkele soorten parallelle instructie zijn toegepast:
Experiment 10 met very abstract task-oriented environments
Twee belangrijke andere experimenten zijn voortijdig gestopt. Het waren experimenten met een hele reele en concrete taak waarbij in het ontwerp en de uitvoering enkele soorten parallelle instructie zijn ontworpen:
Experiment 11 met VIJVER (onvoltooid)
Experiment 5 met BOILER (onvoltooid)
The first experiment was an experiment with 3 tasks with parallel instruction on loose papers, parallel on the monitor; and 1 task without paper materials. The second experiment is an experiment with parallel instruction on the same monitor of the PC were the tasks are. The third experiment is an experiment with secretaries and how to handle copiing a file from floppy to a map on the 'own' hard-disk. The fifth experiment is with web-sites with simulation ('BOILER') and a lot of different parallel instructions. The 6th experiment is with 3 different web-sites with the same simulation ('VIJVER') and a lot of parallel instructions.
Experiment 1 | with simple tasks and parallel instruction |
Experiment 2 | without paper materials (in Dutch) |
Experiment 3 | with secretaries (in Dutch) (resultaten) |
Experiment 4 | with secretaries (in Dutch) (resultaten) |
Experiment 5 | with students (in Dutch) (with simulation tasks) (BOILER) (resultaten) |
Experiment 6 |
with VIJVER (in Dutch) (met .. en registratie) with VIJVER (in Dutch) (met ..) with VIJVER (in Dutch) (met parallelle simulatie) |
Experiment 7 | experimenteel |
Experiment 8 |
with CASCADE met parallel instructie type a (abstract voorbeeld) with CASCADE met parallel instructie type b (abstract voorbeeld) with CASCADE met parallel instructie type c (abstract voorbeeld) (kwijt) with CASCADE met parallel instructie type d (abstract voorbeeld) (kwijt) |
Experiment 9 |
with BOILER
(parallel instructie type c) (met registratie) with BOILER (parallel instructie type a) with BOILER (parallel instructie type d) with BOILER (parallel instructie type b) with BOILER (parallel instructie type gemengd) |
Experiment 10 | with simple tasks and parallel instruction ) (met registratie) |
Experiment 11 | with application VIJVER (met registratie) |
In de loop van tijd zijn er 11 experimenten gedaan. Waarvan experimenten met papieren instructie naast de computer - de meest klassieke vorm van parallisme - en experimenten met instructie op het beeldscherm, maar wel zichbaar voor de probleemoplosser, naast de werkruimte, de ruimte op het scherm waar door de probleemoplosser oplossingen moeten worden gevonden voor problemen.
Soorten opstellingen van parallelle instructie - a t/m d - op het scherm
a: met viewports (frames) (1e orde parallellisme) b: met een verschuifbaar window voor het probleem (2e orde parallellisme) c: met grote lange pagina's (3e orde parallellisme) d: met een verschuifbaar window voor de instructie (2e orde parallellisme) Soorten opstellingen - e t/m h - met parallelle instructie on a paper
e: met viewports en parallelle instructie op papier (1e orde parallellisme) f: met een verschuifbaar window voor het probleem and parallelle instructie op papier (1e orde parallellisme) g: met grote lange pagina's en parallelle instructie op papier (1e orde parallellisme) h: met een verschuifbaar window and parallel instructie op een ruime afstand van - bijvoorbeeld - 2 meter (waardoor je snel iets vergeet) (1e orde parallellisme) |
Al deze 8 soorten van parallellisme zijn bij deze 11 experimenten bestudeerd. Het best uitgevoerde experiment was experiment 10. Daarvoor zijn speciale hele abstracte taken ontwikkeld. Er waren 6 speciale proefopstellingen voor ontwikkeld. De tijd dat een probleemoplosser met een opstelling bezig was, kon worden geregistreerd in een bestand. Na afloop werd dit bestand automatisch doorgemaild naar de onderzoeker. Op het eind van de onderzoekssessies werden er met deze data allerlei analyses gemaakt en hypotheses getest [Zie o.a. Yu, 2002; Min, 2004].
Mijn resultaten zijn bekend gemaakt op congressen en in publicaties:
1e serie resultaten: 2001 (ORD proceedings in Dutch)
2e serie resultaten: 2001 (ED-MEDIA poster English)
3e serie resultaten: 2003 (EARLI paper English)
4e serie resultaten: 2004 (JCAL paper English)
Enschede, march 2000; updated 2001; 2002; 2003; 2004; 2005; updated 2010, 2014 en 2019. Gerestaureerd in 2020.