Studierichting EDMM - Universiteit Twente
Tele-course
Atelier 1
(het courseware gedeelte)
(A1)
(195810)
Studiejaar 2003/2004
Rik Min
m.m.v. Italo De Diana, Piet Kommers, Ben Reimerink, Johan Jonker, Jan Oosterhuis, Marita Wesseling, en Wim de Boer
Deze web-site is voor EDMM-studenten ook via het teleTOP-systeem te bereiken. In het teleTOP-systeem zit o.a. het actuele rooster, extra informatie en de laatste nieuwtjes. Samenvattingen van deze site staan ook op het teleTOP-systeem.
De onderwerpen voor blok 2 zijn dit jaar:
- De applet
ZONNEBOILER: om te leren om te gaan met zonne-energie in je eigen huis. In deze gesimuleerde micro-wereld kun je echt met de zon, de temperatuur en met heet - door de zonne-panelen opgewarmde - water 'spelen'.
- De applet
TRANSISTOR: om verschil te leren tussen gelijkstroom en wisselstroom. In deze gesimuleerde micro-wereld kun je echt met stromen, spanningen en weerstanden 'spelen'.
- De applet
VISKWEEKVIJVER: om karpers en zilverkarpers gedurende 5 maanden te zien groeien. In deze gesimuleerde micro-wereld kun je echt met zuurstof, fosfaat, nitraat en visvoer manipuleren. Je leert te denken als een volwaardige viskweker.
- De applet
MAURICE: een patient om beter te kunnen maken. Deze op de computer gesimuleerde patient heeft last van een zwak hart. Hij moet op tijd een pilletje nemen.
- De applet
MARIETJE: een patient om beter te kunnen maken. Deze op de computer gesimuleerde patient heeft last van hoge bloeddruk. Er zijn drie verschillende soorten bloeddrukverlagende pillen.
- De applet
ADERVERKALKING: om iets over aderverkalking te leren. Gebruikers van dit onderdeel zien het verschil van verkalking in de aorta ten opzichte van verkalking van 'gewone' bloedvaten, met name in de armen en de benen.
- De applet
MACRO-ECONOMIE: om 'echt' in te kunnen grijpen in de Nederlandse economie. Je ziet bijvoorbeeld op het beeldscherm, dat als je - als minister - van economische zaken niks doet, het bruto nationaal product toch blijft stijgen. Maar als je de rente verhoogt gaat het anders.
- Het script
KOOPKRACHT: een rekenmodel over lonen en drie soorten inkomensgroepen. Je kunt hiermee - net als de werkgevers en de regering - een loonsverhoging doorreken en de effecten die dat heeft op de middenklasse en de arbeidersklasse gesimuleerd zien.
- Het script
ARTS: een expert systeem dat klachten, ziektes en ziektebeelden kan herkennen. Dit systeem kan 'automatisch' ziektebeelden herkennen als je te minsten - eerlijk - een aantal ja/nee-vragen op het beeldscherm beantwoordt.
- Het script
POLITIEKE PARTIJEN: een expert systeem dat politieke opvattingen kan herkennen. Dit systeem kan 'automatisch' de vier politieke hoofdstromingen in Nedrland herkennen als je een aantal ja/nee-vragen op het beeldscherm beantwoordt.
Deel I. De leesteksten
Deel II. De opdracht
- De opdrachten die Piet Kommers begeleid (met accent op video) zijn over het algemeen vrij te kiezen. Het kunnen onderwerpen zijn zoals:
- maatschappelijke en maatschappijvraagstukken
- multi-culturaliteit, etc.
- De opdrachten die Rik Min begeleid, waarbij uitgegaan wordt van bestaande applets of scripts, van derden, en waar video, teksten en andere multimediale leerstof-elementen aan moet worden toegevoegd, zijn:
Deel III. De methoden
- Zie mijn nieuwe e-book over methoden ('Hoe')
selectie van losse teksten;
Deel IV. De technieken
Deel V. Sheets
Deel VI. Naslagwerk(en)
Voor informatie over dit deel van het vak:
Rik Min
Universiteit Twente / faculteit GW / afdeling/vakgroep ISM
Postbus 217, 7500 AE Enschede.
Kamer: ...; telefoon: 053 - 489....
b.g.g. 489.... (secretariaat ISM)
min@....utwente.nl
Onze sites zijn het eenvoudigste te bereiken via teleTOP of via: http://.....utwente.nl/...
Op die laatste site gekomen, klikt je op: 'onderwijs' (de Nederlandse site)' vervolgens op 'vakken/cursussen' en daarna op 'Atelier 1'.
---> naar TeleTOP (Klik hier) <---
Enschede, 10 sept. 2003. Gerestaureerd in 2020